Voimakkaan vartalon voi treenata vielä viisikymppisenäkin, sanoo hyvinvoinnin asiantuntijaksi opiskellut MTV3:n uutisankkuri Ripsa Koskinen-Papunen, 51.

- Erityisesti naiset voisivat treenata ylävartaloaan ahkerammin, ja käyttää rohkeasti vähän isompia painoja. Isommat painot, vahvemmat lihakset, tiivistää Ripsa, joka on viime vuosina kouluttautunut uutistyön ohella personal traineriksi sekä hyvinvointi-  ja ravintovalmentajaksi. 

- Liian isoja lihaksia ei tarvitse pelätä. Sellaisia ei voi saada vahingossa, mutta vahvan vartalon kyllä melko helposti. Käsivarsien allejakin voi treenaamalla kiinteyttää merkittävästi.

Kotikuntoilu arvoonsa

Ripsa on oppinut treenaamaan kuntosalilla entistä tehokkaammin: hänen lempiliikkeensä pystypunnerrus sujuu nykyisin 10-12 kilon käsipainoilla hyvin, kun sama ei olisi onnistunut vielä viitisen vuotta sitten. 

- Olen kaikkiaan nyt lihaksikkaampi – ja vahvempi  – kuin kaksikymppisenä. Harjoittelu tuo tulosta.

Ripsa muistuttaa, että lihaskuntoa kohottaakseen ei ole pakko mennä salille vaan vastaavia harjoituksia voi hyvin tehdä kotona. Hän itse punnertaa olohuoneen matolla telkkaria seuratessaan, ja kahvakuulat, käsipainot ja foam rollerit myös ovat kovassa käytössä.

- Varttikin on parempi kuin ei mitään, hän kannustaa.

Lue lisää Ripsan Hyvän olon oivalluksista: Hyvä terveys 1/2019!

Lue Hyvä Terveys 0/2019 Digilehdet-palvelussa