Nimimerkki ”Kiitos jo etukäteen” tiedustelee, onko inhaloitavalla kortisonilla ja e-pillereillä yhteisvaikutuksia. Hän on 33-vuotias ja hänellä on alkanut esiintyä huimausta ja sydämentykytystä. Hän kärsii myös ajoittain migreenistä.

Lääkkeiden yhteisvaikutukset voivat olla haitallisia. Ehkäisypillerin käytön yhteydessä ne onneksi ovat harvinaisia. Joissakin tilanteissa säännöllinen lääkitys tai lääkekuuri voi kuitenkin aiheuttaa ehkäisypillerin tehon heikkenemisen. Siksi on aina hyvä kertoa lääkärille ehkäisypillerin käytöstä, jos suunnitellaan lääkehoidon aloitusta tai jotakin toimenpidettä. Samoin ehkäisypillerit saattavat vaikuttaa joidenkin laboratoriokokeiden tulkintaan. Nämä muutokset laboratorioarvoissa ovat vähäisiä ja tulokset pysyvät viitealueella.

Tärkein tunnettu yhteisvaikutus liittyy epilepsialääkkeisiin. Osa epilepsian hoidossa käytetyistä lääkkeistä kiihdyttää maksaentsyymien toimintaa, jolloin ehkäisypillerin aineenvaihdunta nopeutuu ja hormoni erittyy nopeammin elimistöstä. Tästä voi seurata vuotohäiriöitä ja ehkäisytehon heikkenemistä. Tämä otetaankin huomioon, kun suunnitellaan epilepsiaa sairastavan raskauden ehkäisyä. Vastaavan tyyppistä yhteisvaikutusta on joskus raportoitu mäkikuismaa sisältävän rohdosvalmisteen ja ehkäisytablettien välillä. On myös epäilty, että jotkin antibiootit, esimerkiksi tetrasykliini, voisivat heikentää ehkäisypillerin tehoa.

Tavanomaisen antibioottikuurin yhteydessä pillerin ehkäisytehoon voi kuitenkin luottaa, jos pillerit on ottanut säännöllisesti eikä samanaikaisesti esiinny hankalaa ripulia tai oksentelua.

Huimaus ja sydämentykyttely eivät ole tyypillisiä ehkäisypillereiden sivuvaikutuksia. Inhalaationa käytettävä kortisonikaan ei tällaista aiheuta. Joissakin astman hoitoon käytetyissä suihkeissa on mukana toista lääkettä, joka voi tykyttelyä aiheuttaa. Kysyjä ei kuitenkaan mainitse tällaisesta lääkehoidon muutoksesta. Jos huimaus ja sydämentykyttely jatkuvat, kannattaa hakeutua tutkimuksiin, joissa oireiden syytä voidaan selvittää. Ehkäisypillerin käyttöön ne on vaikea yhdistää.

Aila Tiitinen
naistentautien erikoislääkäri

Kysy asiantuntijalta

Onko sinulla kysyttävää Hyvän terveyden asiantuntijoilta? Lue lisää Kysy asiantuntijalta –sivulta.