Saan nilkkaani, varpaisiini ja pohkeisiini suonenvetoja. Vaikuttavatko nesteenpoistolääkkeet niiden ilmenemiseen? Entä verisuonten ahtautuminen ja kalkkiutuminen?

Suonenvedolla tarkoitetaan jonkin lihaksen tai lihasryhmän kouristusta. Yleensä sellainen on alaraajoissa. Suonenvetoa ei ole paljoa tutkittu, ja oppikirjat mainitsevat sen vain ohimennen. Intranetin lääketieteen PubMed-tietokannasta löysin vähän lisää, mutta kovin tyhjentävää vastausta ei ole mahdollista antaa.

Suonenvedolle altistavat neste- ja suolatasapainon häiriöt. Sitä ilmenee useammin, jos veren natriumpitoisuus pienenee, ei juo tarpeeksi tai käyttää nesteenpoistolääkkeitä. Joidenkin hermoston ja lihasten sairauksien yhteydessä on suonenvetoa.

Voimakkaan lihasrasituksen jälkeen suonenveto on yleinen. Itse muistan armeija-ajalta, että kovan marssin jälkeen saappaita jalasta vetäessä iski aina kova suonenveto pohkeeseen. Tuntikausien lihasrasituksen lisäksi hikoiluun liittyvät nestetasapainon muutokset lienevät osasyynä kramppeihin.
Useimmiten suonenvetoon ei kuitenkaan löydy mitään varsinaista syytä. Suonenvedon yleisyys lisääntyy iän mukana, ja monia iäkkäitä ne kiusaavat aika tavalla.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Ensiapuna suonenvetoon on kramppaavan lihaksen venyttäminen, joka yleensä lopettaa kouristuksen. Esimerkiksi pohjelihasta voidaan venyttää seuraavasti: nojataan vajaan metrin etäisyydellä käsin seinään, ojennetaan kramppaava raaja mahdollisimman taakse ja samalla pidetään kantapää koko ajan lattiassa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Monia lääkkeitä on kokeiltu suonenvetoja estämään, mutta kovin tehokasta ei ole löytynyt. Pitkään tunnettu malarialääke kiniini vähentää kramppiherkkyyttä, mutta ei poista sitä kokonaan. Lääkkeeseen liittyy haittavaikutuksia, minkä vuoksi sitä kannatta käyttää vain, jos suonenveto haittaa jatkuvasti. Toinen mahdollisuus on kokeilla lihaksia rentouttavia lääkkeitä. Niitä saa vain lääkärin reseptillä.

Tuntuisi luonnolliselta, että suonenvetoon taipuvaisten lihasten säännöllinen venyttely vähentäisi kramppiherkkyyttä. En kuitenkaan löytänyt yhtään tutkimuksista, joka olisi tätä selvittänyt. Siitä huolimatta lihasvenyttelyä kannattaa kokeilla, sillä tekeehän se muutenkin hyvää.

Pertti Mustajoki
professori

Kysy asiantuntijalta

Onko sinulla kysyttävää Hyvän terveyden asiantuntijoilta? Lue lisää Kysy asiantuntijalta –sivulta.

Vanha konsti on laittaa hiukan suolaa kielen alle liukenemaan. Veto loppuu välittömästi. Olen kokeillut ja siitä on ollut valtavasti apua.

Vierailija

Magnesium on yksi keskeisimmistä kivennäisaineista sekä kehon rakenteen että toimintojen kannalta. Se on mukana sadoissa kehon toiminnoissa. Suurin osa kehon magnesiumvarastoista on sitoutuneena luustoon ja soluihin, vain pieni osa siitä on veressä. Lähes kaikki ihmiset kärsivät jonkinasteisesta magnesiumin puutoksesta, josta kertovia oireita voivat tyypillisesti olla esimerkiksi lihaskrampit, väsymys ja krooniset kivut. Magnesium on ihmiskehossa osallisena yli 300 biokemiallisessa reaktiossa ja vaikuttaa mm. lihaksiin, verenpaineeseen, sokeri- ja insuliiniaineenvaihduntaan sekä verisuonten toimintaan ja mahdollisesti myös verihiutaleisiin.
http://vaihtoehtonahyvinvointi.blogspot.fi/2010/10/magnesium-on-monessa-mukana.html

Magnesiumin puute väestössä on yleistä. Se ilmenee vähäisenä magnesiumin pitoisuutena veressä (seerumissa) ja myötävaikuttaa sydäntauteihin ja -kuolemiin, osoittaa uusi saksalainen 10-vuotinen seurantatutkimus. Valitettavasti suomalaiset lääkärit eivät yleensä mittaa potilaittensa veren magnesiumin pitoisuutta, jolloin puute jää huomaamatta ja korjaamatta.Sitä vastoin joka tuutissa ylistetään kalsiumia, jota monet suomalaiset saavat aivan liikaa maitotuotteista, jonka nauttimisen myötä on vaarana se, että meidän magnesium-ongelmat pahenevat entisestään. Tämä johtuu siitä, että liiallinen kalsium estää mm. magnesiumin imeytymistä. Joidenkin tutkimusten mukaan lähes 90 % ihmisistä kärsii magnesiumin puutteesta.
http://www.tritolonen.fi/index.php?page=news&id=2121

Magnesiumin puutostilat ovat nykyään hyvin yleisiä. Magnesiumin puutteesta ei kuitenkaan yleisesti ottaen juurikaan puhuta. Sitä vastoin joka tuutissa ylistetään kalsiumia, jonka nauttimisen myötä on vaarana se, että meidän magnesium-ongelmat pahenevat entisestään. Tämä johtuu siitä, että liiallinen kalsium estää magnesiumin imeytymistä. Magnesiumin puute voi aiheutua liian pienen saannin ja vääränlaisen kalsium-magnesium-tasapainon lisäksi monista eri syistä, kuten lisääntyneestä erityksestä virtsaan (esim. diabeteksessa sekä alkoholin ja nesteenpoistolääkkeiden vaikutuksesta). Myös monet taudit lisäävät magnesiumin eritystä, kuten diabetes, munuaistaudit ja eräät hormonihäiriöt.
http://www.raikasweb.com/pari-sanaa-magnesiumista

Yksi tärkeimmistä aineista painonhallinnassa on magnesium, jota tarvitaan yli 300 kehon reaktiossa, kuten aineenvaihdunta, entsyymit, energiantuotanto ja tukirangan kasvu. Magnesiumin puutos on syynä moniin nykypäivän sairauksiin ja vaivoihin.

Magnesiumvalmisteita löytyy useina eri muotoina. Parhaiten imeytyvien joukkoon kuuluvat: Magnesiumöljy, Mg-aminohappokelaatti, Mg-sitraatti, Mg-tauraatti, Mg-glukonaatti, Mg-laktaatti, Mg-aspartaatti, Mg-malaatti ja Mg-orotaatti, Mg-fumaraatti, Mg-glysinaatti ja niiden jälkeen keskinkertaisesti imeytyvä Mg-karbonaatti ja Mg-sulfaatti sekä kaikkein huonoimmin imeytyvänä Mg-oksidi (toimii ulostuslääkkeenä).

esim. Citymarketista saa hankintatukun sitraattia kympillä 3kk satsi eli halpaa on ja lisäksi on myynnissä magnesiumsuihke (kallista suomessa). Muut hyvin imeytyvät täytyy tilata ulkomailta.
http://www.hankintatukku.fi/fi/tuotteet/?-magnesia-sitraatti-300---&product=96

Ruotsalaistutkimus osoittaa, että 300 mg magnesiumia päivässä ehkäisee raskauden aikaista diastolisen verenpaineen ("alapaineen") nousua. Magnesiumlisää annettiin naisille 25.-37. raskausviikkojen välisenä aikana. Tutkimus julkaistiin tieteellisessä Archives of Gynecology and Obstetrics -lehdessä.
http://link.springer.com/article/10.1007%2Fs00404-013-2900-2

Riski sairastua tai menehtyä iskeemisiin sydänsairauksiin seuraavan kymmenen vuoden aikana oli suurin osallistujilla, joiden virtsan magnesiumpitoisuus oli alhainen eli alle 2,9 mmol/vrk tai alle 2,5 mmol/vrk. He sairastuivat noin 60 prosenttia todennäköisemmin kuin osallistujat, joiden virtsanäytteet viittasivat runsaampaan magnesiumin saantiin.
http://www.terve.fi/ravinto/magnesiumin-puutteeseen-liittyy-sydanriskeja

Hiljattain on julkaistu noin 15 vuotta kestänyt japanilaistutkimus, johon osallistui lähes 60 000 ihmistä. Se osoitti, että riittävä magnesiumin saanti vähensi sydänkuolemia peräti 50 %.
http://www.anttiheikkila.com/blogi/viralliset_diabetessuositukset_ovat_hengenvaarallisia_eika_niilla_parane_yksikaan_potilas/

Magnesium ja sen tarpeen testaaminen
http://kaisajaakkola.fi/2013/09/magnesium/

Sisältö jatkuu mainoksen alla