Alapään karvoitukseni on niin niukkaa, että se häiritsee jokapäiväistä elämääni. Nolottaa mennä uimahalliinkin, kun on vain muutama hupsu häpykarva. Onko lääkettä, joka lisäisi karvoitusta?

Tämän ongelman lääkäri kohtaa harvoin. Liiallinen karvoitus vaivaa monia naisia, mutta liian niukka karvoitus tuskin koskaan.

Sekä miesten että naisten alapään karvan kasvua säätelevät mieshormonit. Murrosiän tienoilla naisten mieshormonien määrä veressä suurenee. Naisillakin verestä löytyy testosteronihormonia, vaikka määrä on noin kymmenesosa siitä mitä miehillä. Murrosiässä mieshormonin vaikutuksesta kasvavat muun muassa häpykarvat.

Heikko häpykarvoitus ei välttämättä merkitse, että mieshormonin pitoisuus veressä on tavallista matalampi. Tällaisten häiriöiden taustalla voi olla jokin luontainen (yleensä synnynnäinen) häiriö jossakin kohtaa hormonien vaikutuskudoksissa. Mieshormonin vaikutus esimerkiksi karvatupessa voi olla tavallista heikompi. Ilmiö ei ole merkki mistään sairaudesta, se on yksi ihmisten erilaisuuden ilmenemismuoto.

Karvankasvuun naishormonit, kuten e-pillerit, eivät vaikuta lainkaan. Testosteronihoito voisi teoriassa kiihdyttää karvan kasvua, mutta mielestäni sitä ei tässä tapauksessa pidä kokeilla. Mieshormoni voi vaikuttaa muualla elimistössä liikaa, jolloin miehiset piirteet korostuvat, esimerkiksi ääni madaltuu ja ohimoilta hiukset vetäytyvät päälakea kohti. Tähän karvoituksen niukkuuteen ei taida lääketieteen piiristä löytyä apua.

Pertti Mustajoki
professori

Kysy asiantuntijalta

Onko sinulla kysyttävää Hyvän terveyden asiantuntijoilta? Lue lisää Kysy asiantuntijalta –sivulta.