Olen syönyt kymmenen vuotta lähes yhtäjaksoisesti mielialalääkettä, aluksi fluvoksamiinia (Fevarin), nyt  fluoksetiinia annoksessa 20 mg/vrk. Annostus oli aluksi kolminkertainen. Lääkitys aloitettiin bulimian, masennuksen ja ahdistuneisuuden vuoksi. Lääkkeen käytön olen keskeyttänyt vain raskauden ja imetyksen ajaksi. Olen aina kokenut naisena olemisen ahdistavana synnytyskipuineen ja kuukautisineen.Viime keväänä koin, että olin voinut jo pari vuotta ihan hyvin, ja yritin annosta puolittamalla lopettaa lääkitystä. Kahden viikon jälkeen sain kovat vierotusoireet, ahdisti, syöpötytti, väsytti ja hermostutti. Makasin sängyssä itkien. Oli pakko jatkaa lääkkeen syömistä. En siis ole enää vuosiin käynyt poliklinikalla tai muuallakaan hoidossa (useammankin terapian olen läpikäynyt), koska en koe saavani muuta kuin reseptin. Lääkäriystäväni on kirjoittanut reseptit jo jonkun aikaa.
Mielestäni voin jo huomattavan paljon paremmin ja olen utelias, voisinko elää ilman mielialalääkettä. Olivatko viimeksi lopettaessani ilmenneet hirveät oireet vain lääkkeen lopetukseen liittyviä vierotusoireita, jotka olisivat menneet ohi? Onko näin pitkään jatkuneesta mielialalääkkeen käytöstä haittoja?

Varsin todennäköisesti oireet, jotka ilmenivät parin viikon kuluttua lopetettuasi fluoksetiinin käytön, olivat lääkkeen lopetus- tai vierotusoireita. Kaikkien serotoninergisten masennuslääkkeiden lopettamisen yhteydessä voi ilmetä parissa viikossa ohimeneviä, mutta joskus hyvinkin kiusallisia vierotusoireita. Näiden oireiden kesto riippuu käytetyn lääkkeen puoliintumisajan eli poistumisen nopeudesta elimistöstä.
Muista serotoninergisistä masennuslääkkeistä poiketen fluoksetiini häviää elimistöstä varsin hitaasti.

Tämän vuoksi sen lopettamisen yhteydessä joskus ilmenevät lopetusoireet ovat voimakkaimmillaan 2-3 viikkoa lääkkeen käytön lopettamisen jälkeen. Lopetusoireet ovat yleensä aina lievempiä, kun lääke lopetetaan annosta asteittain pienentäen.

Neuvoteltuasi lääkkeitä kirjoittavan lääkärituttavasi kanssa Sinun kannattaa kokeilla säännöllisen käytön lopettamista. Koska lopetusoireet kohdallasi ovat varsin voimakkaita, lääkkeen lopetus kannattaa tehdä siirtymällä ensin käyttämään 2–4 viikon ajaksi fluokstettinia annokseen 10 mg/vrk, sen jälkeen vielä ehkä 2–4 viikon ajan 5 mg/vrk. Mahdolliset lopetusoireet lievittyvät ja häviävät 1–2 viikon kuluessa. Jos masennus- ja ahdistusoireet tämän jälkeen palaavat jatkuvina, saatat kuitenkin hyötyä lääkkeen käytän jatkamisesta.

Serotoninergisten lääkkeiden pitkäaikaiskäytöstä ei ole osoitettu olevan muita haittoja kuin mitä niiden käytön yhteydessä voi muutenkin ilmetä. Joillakin henkilöillä nämä lääkkeet voivat kaventaa tunteiden kokemista. Pitkäaikaiskäytössä tavallisimmat haittavaikutukset ovat orgasmin ja ejakulaation estyminen sekä verenvuotoalttiuden lisääntyminen, etenkin jos lääkkeitä käyttää yhdessä särkylääkkeiden kanssa. Serontoninergiset lääkkeet eivät vähennä yleensä trisyklisten masennuslääkkeiden tapaan syljen eritystä ja siten ne eivät lisää hammaskariesta.

Etenkin vanhemmilla ihmisillä nämä lääkkeet voivat joskus aiheuttaa jo lääkehoidon alussa ilmenevää veren natriumin pitoisuuden laskua ja sen aiheuttamaa voimakasta väsymystä. (Lisää aiheesta Huttunen M: Lääkkeet mielen hoidossa, Kustannus Oy Duodecim).

Matti Huttunen
psykiatri ja psykoterapeutti

Kysy asiantuntijalta

Onko sinulla kysyttävää Hyvän terveyden asiantuntijoilta? Lue lisää Kysy asiantuntijalta –sivulta.