Kun toisen tekemiset ja sanomiset ottavat päähän, kannattaa ottaa puolen minuutin aikalisä. Kun olet hengittänyt pari kertaa syvään, mieti, minkäkokoinen asia on ja kuinka siihen tulisi reagoida.

Puolen minuutin aikalisä hankalassa tilanteessa antaa sinulle päättää, miten parhaimmin reagoit fiksusti.

Puolen minuutin aikalisä

  1. Keskity tuntemaan kehosi, että jalat ovat kengissä ja että istut tuolissa.
  2. Hengitä rauhallisesti kolme kertaa sisään ja ulos.
  3. Ajattele: ”Olen raivona tästä kohtelusta ja se on tässä tilanteessa oikea reaktio."

Voimaa elekielestä

  1. Istu selkä suorana.
  2. Älä kumarru kohti kritisoijaa tai nojaudu poispäin hänestä.
  3. Keho kertoo enemmän kuin sanat, älä liioittele.

Mitoita ongelma

  1. Aseta ongelma asteikolle 1–10, jossa 1 on OK-tilanne 10 sietämätön.
  2. Kun ongelma asettuu mittasuhteisiinsa, se pienenee.
  3. Psyykkistä energiaa vapautuu ja huomaat, miten ongelma ratkeaa.

Lue lisää:

parisuhteen valtapelistä

itsehillinnästä

anteeksiantamisesta