Entinen tangokuningatar Kirsi Ranto paloi loppuun 10 vuotta sitten. Romahdus oli totaalinen, mutta itsehoito-oppaat ja meditaatio auttoivat pahimman yli.

Merkit olivat olleet ilmassa jo pitkään. Väsytti tauotta, stressin takia ruoka ei maistunut, pinna oli kireällä ja migreenikohtauksia tuli yhtenään. Silti Kirsi Ranto jatkoi hurjaa tahtia: keikkaili yötämyöden, oli arki tai viikonloppu. Koska luuli, että niin kuuluu tehdä. Että menestys on yhtä kuin suosio ja tittelit. Hänen tittelinsä oli tangokuningatar, vuosimallia 1998.
– Elin ulkokultaista elämää, koska minulla ei ollut ymmärrystä muusta. Arvot olivat aivan vääränlaiset.

Tasapaino ja merkitys löytyivät

Muutaman vuoden päästä kruunusta korttitalo kaatui: elämänilo katosi, avioliitto kohta perään. Ranto joutui kasvotusten omien valintojensa kanssa. Se teki kipeää, mutta oli tarpeen.
– Oli hirveää tiedostaa, että näinkö olen elämääni elänyt, pinnallisesti. Kuin olisi ajanut kahtasataa päin seinää.

Kirsi Ranto hidasti tahtia ja alkoi ahmia itsehoito-oppaita, sillä ne tuntuivat vastaavan kysymyksiin, joita hän pohti: kuinka löytää tasapaino ja merkitys.
– Huomasin, että pyöritän päässäni Elämäni on kurjaa -mantraa. Sanoilla on valtava voima, joten ilmankos siitä myös tuli kurjaa.

Meditaatio vei migreenin

Oikea suunta löytyi, kun Kirsi Ranto alkoi ottaa vastuuta valinnoistaan. Tanssikeikat vaihtuivat pianonsoittoon ja omiin biiseihin, joita hän esittää kirkoissa ja pienissä konserttisaleissa. Kirsi vetää myös retriittejä ja meditoi.
– Meditaatio on tuonut terveyttä. Migreenikohtauksia oli ennen viikoittain, nyt muutaman kerran vuodessa. Kun mielen stressipyörä pysähtyy, sillä on hurja vaikutus hyvinvointiin.
Raskaista vuosistaan Ranto kokosi kirjan, joka perustuu päiväkirjamerkintöihin. Tärkeä oivallus on, että itseään ei ole pakko polttaa loppuun.
– Turha murehtiminen on jäänyt. Tilalle on tullut luottamus siihen, että asiat järjestyvät, vaikken säätäisikään aina pää kolmantena jalkana.
Ranto, Kirsi: Ole se Ole se valo joka olet (+cd). Tammi 2013.

Lue lisää myönteisestä ajattelusta.

1. Paulo Coelho: Valon soturin käsikirja
2. Diana Cooper: Ihanat enkelit
3. Heidi Kuusisto: Uusi päivä

Kuva iStockphoto
Kuva iStockphoto

Mieheni käyttää unilääkkeitä nukahtamiseen ja paetakseen todellisuutta. Viime aikoina olen huomannut aggressiivisuutta hänen käytöksessään lääkkeen ottamisen jälkeen – toki lievää mutta joka tapauksessa vierasta uhoa. Hän tekee asioita, joita ei normaalisti tee, ja hetken mielijohteesta. Hän käyttää unilääkettä ja kaikkea muutakin mitä käsiinsä saa, myös alkoholia niiden kanssa. Kyse on mielestäni riippuvuudesta. Nyt kuitenkin haluaisin tietää, muuttaako unilääkkeiden pitkäaikainen käyttö (5 v) ihmisen persoonallisuutta?

Pitkäaikaisen unilääkkeiden käytön ei tiedetä muuttavan ihmisen persoonallisuutta. Miehesi muuttuneen käytöksen taustalla on luultavasti ongelmat, jotka saavat hänet käyttämään pakonomaisesti tavanomaista suurempia annoksia unilääkkeitä ja samanaikaisesti myös alkoholia.

Tilanne ei selviä ennen kuin miehesi kykenee puhumaan niistä ongelmista, jotka ovat hänen muuttuneen käytöksen ja pakonomaisen unilääkkeiden ja alkoholin käytön taustalla.

Kuva iStockphoto
Kuva iStockphoto

5 vaaranmerkkiä ja 10 askelta kohti parempaa oloa.

  1. KIUKKUISUUS Jatkuva ärtymyksen tunne, erityisesti pinnan palaminen kotona. Tavallisia ovat myös yllättävät ja voimakkaat tunteenpurkaukset. Tunnelma on kireä eikä mikään naurata.
  2. STRESSIOIREET Päänsäryt ja selkäkivut lisääntyvät, sydän hakkaa, vatsa oireilee ja unihäiriöt piinaavat. Sosiaalinen elämä ei kiinnosta. Mieli tekee makeaa ja vain alkoholi antaa rentoutusta.
  3. JATKUVA VÄSYMYS Uni ei virkistä. Jatkuva väsymys, nukahtamisvaikeudet ja keskellä yötä heräily voivat olla merkkejä uupumuksesta tai masennuksesta. Iltaisin tekee mieli vain vajota sohvalle.
  4. MIELIALAN LASKU Suhtaudutko asioihin yhä useammin kielteisesti? Onko töissä kivaa? Menetkö mielelläsi töihin? Saatko aikaan sen, mitä pitääkin? Jaksatko liikkua tai harrastaa töiden jälkeen? Vai huomaatko miettiväsi murheita ja kokevasi itsesi entistä huonommaksi.
  5. TYÖ EI KIINNOSTA Et jaksa enää innostua mistään eikä luovuus kuki. Asenne työtä ja itseä kohtaan muuttuu kyyniseksi. Työ alkaa tuntua turhalta tai mahdottomalta.

10 askelta ylös uupumuksesta

  1. ARVIO TILANNE: Pysähdy. Mieti, mistä tilanne johtuu. Mitä tästä seuraa, jos jatkat näin? Voitko tehdä jotain toisin? Voitko ottaa aikalisän?
  2. ETSI APUA: Kuka tai mikä voisi auttaa sinua? Voitko keskustella esimiehen kanssa? Miten työt voisi organisoida? Auttaisiko työterveyshuolto?
  3. OTA LUPA LEVÄTÄ: Jokaisessa päivässä tulisi olla hetkiä rentoutumiselle. Osaatko antaa asioiden vain olla? Jos työssä on tiukkaa, vapaa-ajan olisi hyvä olla ohjelmoimatonta.
  4. MÄÄRITTELE ARVOSI: Mieti ja kirjoita paperille, mikä Sinulle on elämässä tärkeää? Mille asioille haluat antaa aikaasi ja uhrata voimiasi? Mistä haluaisit, että Sinut muistetaan?
  5. HUOMAA TOIMINTASI: Osaatko kieltäytyä ylitöistä vai uhraudutko aina? Tunnetko syyllisyyttä, jos pidät puolesi?
  6. KIITÄ ITSEÄSI: Kun lähdet töistä, tee kerrankin lista kaikesta siitä, mitä olet saanut päivän mittaan aikaan. Kiitä itseäsi! Muista, että vähempikin riittää.
  7. KERÄÄ OIVALLUKSET: Ota talteen kultajyvät eli onnistumiset matkan varrelta. Mikä on toiminut ja miksi?
  8. KOKEILE MUUTOSTA: Etsi eri toimintamalleja. Yritä toimia hiukan toisin. Sekin on osa muutosta, että hyväksyt sen, ettet aina pysty etkä onnistu.
  9. HYVÄKSY LEMPEÄSTI: Myötätuntoa voi harjoittaa itseäänkin kohtaan. Muista kuitenkin, että asenteesi toisiin vaikuttaa siihen, miten itseesi suhtaudut.
  10. PYSY NYKYHETKESSÄ: Harjoittele tuomaan ajatukset nykyhetkeen. Päästä irti menneistä ja tulevista, sillä nyt kaikki saattaa olla aivan hyvin. Tällä minuutilla ei ole mitään hätää.

Asiantuntija: kuntoutuspsykologi Heli Nurmi, Härmän Kuntoutus oy.