Kuva Shutterstock
Kuva Shutterstock

Ilman kuituakin ihminen kasvaa ja pysyy hengissä mutta voiko hän hyvin? Vastaamassa ravitsemusfysiologian professori Marja Mutanen Helsingin yliopistosta.

1. Leipä on hyvä kuidun lähde.

Totta. Kaikki leviät sisältävät kuitua, vaikka vaaleassa leivässä sitä on vähemmän kuin tummassa. Olipa vilja mitä vain, sitä enemmän leivässä on kuitua, mitä enemmän siihen on leivottu jyvän kuoriosaa.
Kuusi viipaletta runsaskuituista ruisleipää riittää päivittäiseksi kuidun lähteeksi.

2. Kuidunsaannin takia kannattaa syödä hedelmiä tuoremehujen sijaan.

Totta. Kuitua on vain hedelmien kalvoissa ja kuorissa. Sen vuoksi vain sellaisissa tuoremehuissa on kuitua, joissa on mukana hedelmälihaa.

3. Jos aikoo saada päivän kuidut kasviksista, niitä pitää syödä ämpäreittäin.

Tarua. Myös kasviksissa on paljon kuitua. Varsinkin suussa ”kuituisilta” tuntuvissa kaaleissa ja palkokasveissa. Laskeskelin, että jos syö 400 gramman pussin pakastevokkivihanneksia, siitä saa 10 grammaa kuitua eli melkein puolet päivän kuitusuosituksesta, joka on 25–30 grammaa.

4. Kuiduissa on paljon hyviä ravintoaineita.

Totta. Vaikka kuidussa itsessään ei ole ravintoaineita, kuitu tulee kasvin siitä osasta, jossa kaikki tärkeät kivennäiset ja vitamiinit sijaitsevat. Vaikka kuitu myös estää kivennäisten imeytymistä, sitä tulee kuidun mukana niin paljon, että syöjä jää plussalle. Usein varoitellaan, että kuitu vähentää raudan imeytymistä. Näin käykin koeolosuhteissa mutta ei ihmiselimistössä.

5. Makuvesiin ja jogurtteihin lisätyistä kuiduista ei ole ravitsemuksellista hyötyä.

Totta. Emme saa näistä tuotteista ravitsemuksellisesti mitään, koska lisätty kuitu on kemiallista. Siitä puuttuvat luonnon kuidun mukana tulevat ravintoaineet. Osa käyttäjistä voi kuitenkin hyötyä näistäkin tuotteista, koska puhdistettu kuitukin ehkäisee ummetusta, tosin aiheuttaa myös ilmavaivoja.

6. Kuitu laihduttaa, koska se täyttää mahan mutta siinä ei ole kaloreita.

Tarua ja totta. Kuidusta saa jonkin verran kaloreita. Se hajoaa vasta paksusuolessa ja mikrobien vaikutuksesta syntyy lyhytketjuisia rasvahappoja, joista tulee energiaa.
Kuitupitoinen ruokavalio kuitenkin laihduttaa, koska kuitu vie tilaa energiapitoisemmilta ruoka-aineilta.

7. Kauran kuitu on parempaa kuin muu kuitu.

Tarua. Kuituja ei voi panna paremmuusjärjestykseen. Kaurassa on liukoista kuitua, kuten hedelmissäkin, ja se alentaa kolesterolia. Muissa viljoissa on liukenematonta kuitua, joka suojaa ummetukselta ja paksusuolisyövältä. Kuidut toimivat siis fysiologisesti eri tavalla. Kumpaakin tarvitaan.

8. Ruisleipä on ylivoimaisesti kuitupitoisin leipä.

Totta, mutta ei ylivoimaisesti. Sadassa grammassa ruisleipää on kuitua 11 grammaa, sekaleivässä 5–7 grammaa ja vehnäleivässä 3 grammaa. Mitä enemmän leivässä on kuoriosaa eli lesettä, sitä enemmän on myös kuitua.

9. Diabeetikon on rajoitettava leivänsyöntiä.

Tarua. Diabeetikon ruokasuositukset ovat samat kuin muiden. Kaikille olisi terveellisintä syödä kuitupitoista leipää.

10. Kuidun puute kovettaa vatsan.

Totta suurimmalla osalla meistä. Liukenematon kuitu tuottaa massaa paksusuoleen ja nopeuttaa suolen toimintaa.

11. Pellavansiemenrouhe pitää huolen suolen toiminnasta.

Totta. Pellavansiemenissä on paljon liukenematonta kuitua, mutta niin on muissakin siemenissä. Moni saa ummetukseen avun juuri pellavansiemenistä, koska sen kuidussa on limaa, joka liukastuttaa ulostemassaa.

12. Paahtoleipä on "köyhää", siitä ei saa tarpeeksi kuitua.

Tarua. Paahtoleipää on nykyään joka lähtöön. Jopa vehnäpaahdossa saattaa olla 8 grammaa kuitua sadassa grammassa. Kannattaa tarkistaa pakkauksesta, että siinä on maininta ”Runsaasti kuitua”. Sitä ei saa käyttää ellei näin ole.

13. Ilman ruisleipää tai puuroakin kasvaa, eiväthän keskieurooppalaisetkaan niitä syö.

Totta. Kuitu ei ole välttämätön ravintoaine. Ihmiset ja koe-eläimet kasvavat kyllä ilman kuituakin. Sitä paitsi kuitua on vaikea välttää kokonaan, esimerkiksi keskieurooppalaiset saavat kuitunsa kasviksista. Jos suoli on tottunut toimimaan vähällä kuidulla, se myös toimii. Kuitu on kuitenkin hyvä lisä ruokavaliossamme. Se pitää terveenä ja kunnossa pitempään.

Lue miten pidät syömällä mahan kunnossa.

 

Mistä kuitua?

  • täysjyväleipää
  • vihanneksia
  • hedelmiä
  • juureksia
  • marjoja
  • hernekasveja.
Vierailija

Kuitu vie nälän

Riittävästi rasvaa ja proteiinia sekä v'hintään 500 grammaa ja mieluummin 1000 grammaa kasviksia, niin kyllä nälkä lähtee. Viljaa, sokeria ja perunaa kannattaa välttää, jos haluaa terveenä pysyä. Toki illalla voi ja saakin pari palaa leipää syödä, mutta muuten ei. Jos viljat aiheuttaa ongelmia, niin Vaasan leipomoilla on 100% kauraleipä, joka on hyvää. Leipää voi myös itse tehdä. Googlella löytyy ohjetta esim. karppaus.info sivutolla on hyviä ohjeita. Todella edullinen ja terveellinen...
Lue kommentti
Vierailija

Kuitu vie nälän

Kakkostyypin Diabeetikoita hoidetaan suomesa täysin väärällä ruokavaliolla. Lue kirjoitus insuliini tappaa kakkostyypin diabeetikkoja. 2 tyypin VS nousee huimasti jos syö samaa mönjää kuin muut jotka syövät suositusten mukaan. Peruna, vilja, kaikki kevyt tuotteet, margariinit mukaanlukien aiheuttavat vakavia häiriöitä 2 tyypin diabeetikon elimistössä. + lääkemyrkyt jotka eivät paranna heidän sairauttaan vaan lisää tulehduksia jne. Ravintosuositukset ovat muutenkin vain keksijöilleen hyvää...
Lue kommentti
Kuva Shutterstock
Kuva Shutterstock

Magnesium on keskeinen tekijä sadoissa aineenvaihdunnan tapahtumissa. Puutostilasta kärsivät vain harvat, sillä magnesiumia saa vaikka mistä.

Hivenaine magnesiumin tärkeyttä ei pidä väheksyä. Se osallistuu solujen perusaineenvaihdunnan säätelyyn, aivojen välittäjäaineiden toimintaan, perintötekijöiden rakentumiseen sekä hermojen ja lihasten yhteispelin sujumiseen.

Magnesiumin saantisuositus on miehillä 350 milligrammaa ja naisilla 280 mg päivässä. Puutostila on harvinainen ja johtuu yleensä runsaasta virtsanerityksestä, joka voi liittyä munuaissairauteen, diabetekseen, pitkäaikaiseen nesteenpoistolääkkeiden käyttöön tai alkoholismiin. Ajan kanssa lieväkin puutos voi kuitenkin johtaa ongelmiin. Oireita ovat väsymys, oksentelu, vapina ja lihasten nykiminen.

Magnesiumlisien tehoa suonenvedon estämiseen ei ole todistettu pätevillä tutkimuksilla, mutta niitä voi hyvin käyttää, jos ne tuntuvat auttavan.

Asiantuntija: sisätautien erikoislääkäri Pertti Mustajoki

 

NÄISTÄ SAAT MAGNESIUMIA

Vehnälese 822 mg/100 g

Siemenet 447 mg

Pähkinät 208 mg

Tumma suklaa 130 mg

Banaani 31 mg

Tyrnimarja 30 mg

Kala 30 mg

Kaurapuuro 30 mg

Avokado 29 mg

Jauheliha 25 mg

Vadelma 25 mg

Lähde: Fineli.fi

Kuva Shutterstock
Kuva Shutterstock

Pitääkö superfoodeista pitää taukoa? Käytän macaa, spirulinaa ja chiaa. Voiko superfoodeja ja kanelia käyttää, jos maksa -arvot ovat kohonneet?

Maca eli andienkrassi eli perun ginseng (Lepidium meyenii) on Andeilta peräisin oleva juurikasvi, jota on käytetty jo inkakulttuurissa. Suomessa sitä käytetään kuivattuna, jauhettuna juurena. Juuri sisältää aminohappoja, hiilihydraatteja, hieman rasvaa ja kivennäisistä mm. kalsiumia, kaliumia ja jodia. Macan väitetään lisäävän vireyttä, seksuaalista halua, hedelmällisyyttä ja helpottavan vaihdevuosioireita. Vaikutuksista ei ole tieteellistä näyttöä.

Haittoja ei ole systemaattisesti tutkittu, mutta ei ole toisaalta tietoa siitäkään, että maca aiheuttaisi maksahaittoja.

Spirulina on siniviherlevää, jota käytetään kuivattuna jauheena ja kapseleina. Se sisältää proteiinia, hiilihydraattia, rasvoja, vitamiineja ja mineraaleja. Käyttömäärien pitäisi kuitenkin olla runsaita, jotta spirulinan sisältämillä ravintoaineilla olisi merkitystä ruokavaliossa. Spirulinan on väitetty auttavan mm. pitkittyneeseen väsymykseen, rasva-aineenvaihdunnan häiriöihin ja tehostavan vastustuskykyä, mutta tieteellistä näyttöä näistä vaikutuksista ei ole. On julkaistu potilastapaus, jossa spirulinan epäiltiin aiheuttaneen maksavaurion. Siniviherlevien sisältämiä myrkkyjä voi olla mukana myös spirulinatuotteissa. Muina haittoina voi esiintyä suolisto-oireita, kuten vatsan turvotusta, ripulia ja ilmavaivoja. Jos maksa-arvot ovat koholla, spirulinavalmiste pitää lopettaa ja kääntyä lääkärin puoleen. Maksa-arvot on tarkistettava muutaman viikon kuluttua valmisteen lopettamisesta. Jos maksa-arvot korjaantuvat spirulinan käytön loputtua, maksahaitta saattaa olla spirulinan aiheuttama. Muut syyt maksa-arvojen koholla oloon on tietysti myös selvitettävä.

Chia (Salvia hispanica L.) on mintulle sukua oleva viljelykasvi, jonka siemeniä ja niistä puristettua öljyä käytetään ravintona. Chia on nyt suosittua FODMAP-ruokavaliossa, koska sen ajatellaan tasapainottavan vatsan toimintaa. Ravintosisältö on tyypillinen siemenille, eli chia sisältää kuitua, pehmeää rasvaa ja proteiineja. Tutkimustietoa chian terveysvaikutuksista tai haitoista on rajallisesti, eikä sen mahdollisista maksavaikutuksista ole mitään tietoa.

Lue lisää FODMAP-ruokavaliosta

Jauhettu kanelipuun kuori, mausteena käytetty kaneli, on tavanomaisina määrinä turvallista. Tavallisemman eli kassiakanelin runsasta käyttöä on syytä välttää sen sisältämän haitallisen kumariinin vuoksi. Ceyloninkanelissa kumariinipitoisuus on huomattavasti pienempi. Kaneliöljy ja kanelipuun kuoriuutteet sisältävät kanelijauheeseen verrattuna moninkertaisia määriä kasvin ainesosia, ja ne ovatkin aiheuttaneet haittavaikutuksia. Paikallisesti käytettynä kaneliöljy voi aiheuttaa allergisia reaktioita ja ihottumaa. Suun kautta nautittu kaneliöljy voi suurina annoksina lamata keskushermostoa.

Kaneliöljyä ja kaneliuutteita on vältettävä, jos sairastaa maksasairautta, koska kanelin sisältämä kinnamaldehydi on maksalle haitallista. Mausteena kanelia voi silti käyttää ruoassa.

Kasveista valmistettuja ravintolisiä olisi parasta käyttää vain kuuriluonteisesti, koska niiden pitkäaikaiskäytön turvallisuutta ei ole yleensä varmistettu.

Mainituista "superfoodeista" ainakin spirulina ja kaneliuutteet voivat aiheuttaa maksavaurion, joten ne on jätettävä kokonaan pois käytöstä, jos maksa-arvot ovat koholla.
 

Eeva Sofia Leinonen
sisätautien erikoislääkäri

 

 

Ursula Schwab
ravitsemusterapian professori

 

 

Kysy asiantuntijalta

Onko sinulla kysyttävää Hyvän terveyden asiantuntijoilta? Lue lisää Kysy asiantuntijalta –sivulta.

Spiruliinan syöjä

Voiko superfoodeista olla harmia?

Vierailija kirjoitti: Astronautit syö spiruliinaa eikä heillä ole maksavaurioita. Spiruliina on kasvatettua levää eli ruokaa. Liika hiilari rasvoittaa maksa ja siten saa rasvamaksan. Artikkelissa ei sanota että Spiruliina AIHEUTTAA maksavaurion vaan että VOI aiheuttaa maksavaurion, aivan kuten liika hiilarikin VOI. Kiinalaiset ovat kovia riisinsyöjiä, onko heillä kaikilla rasvamaksa?
Lue kommentti