Ruoan väripaletti on enemmän kuin pelkkää silmänruokaa: se kertoo terveellisyydestä, keveydestä ja mausta. Vihreä viestii keveydestä, punainen antaa energiaa.

Vihreä

Vihreä väri ruoassa käy keveyskoodista. Kaalikasvien, herneiden, kurkun ja salaattien kaunis vihreä sanoo ole hyvä, ota niin paljon kuin mielesi tekee. Vihreä väri on klorofylliä eli lehtivihreää, jolla ei tiedetä olevan erityisiä terveysvaikutuksia.

Vihreät kasvikset ovat silti usein terveellisen ruoan aatelia. Niissä on yleensä paljon C-vitamiinia, luteiinia ja indolihappoja. Luteiinin arvellaan torjuvan muun muassa silmänpohjan rappeumasairauksia ja harmaakaihia.

Monien vihreiden kasvisten, eritoten parsakaalin uskotaan estävän syöpää ja vahvistavan luustoa. ”Cancer hates gabbage”, syöpä vihaa kaalia, sanotaan.

Vihreistä hedelmistä avokado on rasvojensa takia energiapitoisin, mutta sen rasvat ovat elimistölle edullista laatua. Avokadossa on runsaasti eri vitamiineja, ja erityisen hyvä se on kaliumin lähteenä.

Kotimaisissa puutarhoissakin kypsyy vihreitä tai vihertäviä herkkuja: parsaa, viherherukkaa ja karviaismarjaa. Herukoissa on runsaasti C-, E-, A-vitamiinin esiasteita sekä kaliumia. Kalium on suolan vastavoima ja vaikuttaa alentavasti verenpaineeseen.

Hyvin tummanvihreissä kasviksissa, kuten pinaatissa ja persiljassa, on runsaasti K-vitamiinia, joka on tärkeä tekijä veren hyytymisessä. Tämän takia veren hyytymisen estolääkettä varfariinia käyttävät joutuvat rajoittamaan tummanvihreiden kasvisten syömistä. Persilja on yksi parhaista luomunesteenpoistajista.

Punainen

Punainen väriaine kuuluu karotenoideihin, jotka ovat myös antioksidantteja. Karotenoidit antavat värin muun muassa tomaatille, paprikalle ja vesimelonille.

Sen sijaan marjat, tyrnimarjaa lukuun ottamatta, ovat huonoja karotenoidien lähteitä. Onneksi marjoissa on paljon muuta hyvää.

Punainen karpalo estää bakteerien kasvua ja torjuu ainakin virtsatietulehdusta. Puolukalla on samoja ominaisuuksia. Helsingin yliopistossa tehdyn tutkimuksen mukaan lakka, puolukka ja valkoherukka voivat ehkäistä paksusuolensyöpää. Niissä syöpää torjuva aine on todennäköisesti väritön tanniini.

Punajuuren väriaine on vesiliukoinen betalaiini. Sillä ei ole tunnettuja terveysvaikutuksia, mutta punajuuri on muun muassa oivallinen B-vitamiiniryhmään kuuluvan foolihapon lähde. Foolihappoa tarvitaan veren punasolujen muodostukseen, ja sen saanti on erityisen tärkeää raskaana.

Punaisten karotenoidien tärkein terveysominaisuus liittyy siihen, että ne ovat usein A-vitamiinin esiasteita. Poikkeuksen tekee tomaatin lykopeeni-pigmentti, josta ei tule A-vitamiinia. Toisaalta lykopeenin puutteella arvellaan olevan yhteyttä sydän- ja verisuonisairauksiin sekä eturauhassyöpään. Lykopeeni ei kärsi teollisestakaan käsittelystä, niinpä sitä on paljon esimerkiksi ketsupissa. Toisaalta, mitä puhtaammaksi lykopeeni eristetään tomaatista, sitä vähemmän sillä on toivottuja vaikutuksia.

Siispä kannattaa olla kriittinen, jos joku väittää, että värillisen ruoan hyvää tekevät aineet on saatu puristettua pilleriin. Ei ole ollenkaan varmaa, että puriste tekee saman, minkä sen sisältämä aine tekee osana luonnon laatimaa pakettia. Ruoan kokonaisuus ja eri ravintoaineiden yhteistoiminta ovat terveellisyydessä ratkaisevia.

Asiantuntijana Marina Heinonen, ravinnon turvallisuuden professori Helsingin yliopistosta.

Lue lisää:

Vitamiinit - mistä ja miten paljon
Vitamiineilla täsmähoitoa
Vitamiineja vähällä vaivalla
Auttaako antioksidantti?

  • Mitä värikkäämpää ruokasi on, sitä monipuolisempaa se on.
  • Käytä luonnostaan värikästä ruokaa, sillä värjätty ruoka ei aja samaa asiaa.
  • Tumma pasta ja kokojyvävilja ovat ravinteikkaampia kuin vaaleat vaihtoehdot.
  • Jos marjoissa, porkkanamehussa tai vaikka kotisäilykkeissä on vielä väri jäljellä, se kertoo, että tuote on säilynyt hyvin.
  • Kun kasvis alkaa tummua, se on merkki yhdisteiden peruuttamattomasta hajoamisesta. Sitä voi torjua sitruunalla ja etikalla.
Kuva Shutterstock

Magnesium on keskeinen tekijä sadoissa aineenvaihdunnan tapahtumissa. Puutostilasta kärsivät vain harvat, sillä magnesiumia saa vaikka mistä.

Hivenaine magnesiumin tärkeyttä ei pidä väheksyä. Se osallistuu solujen perusaineenvaihdunnan säätelyyn, aivojen välittäjäaineiden toimintaan, perintötekijöiden rakentumiseen sekä hermojen ja lihasten yhteispelin sujumiseen.

Magnesiumin saantisuositus on miehillä 350 milligrammaa ja naisilla 280 mg päivässä. Puutostila on harvinainen ja johtuu yleensä runsaasta virtsanerityksestä, joka voi liittyä munuaissairauteen, diabetekseen, pitkäaikaiseen nesteenpoistolääkkeiden käyttöön tai alkoholismiin. Ajan kanssa lieväkin puutos voi kuitenkin johtaa ongelmiin. Oireita ovat väsymys, oksentelu, vapina ja lihasten nykiminen.

Magnesiumlisien tehoa suonenvedon estämiseen ei ole todistettu pätevillä tutkimuksilla, mutta niitä voi hyvin käyttää, jos ne tuntuvat auttavan.

Asiantuntija: sisätautien erikoislääkäri Pertti Mustajoki

 

NÄISTÄ SAAT MAGNESIUMIA

Vehnälese 822 mg/100 g

Siemenet 447 mg

Pähkinät 208 mg

Tumma suklaa 130 mg

Banaani 31 mg

Tyrnimarja 30 mg

Kala 30 mg

Kaurapuuro 30 mg

Avokado 29 mg

Jauheliha 25 mg

Vadelma 25 mg

Lähde: Fineli.fi

Kuva Shutterstock

Pitääkö superfoodeista pitää taukoa? Käytän macaa, spirulinaa ja chiaa. Voiko superfoodeja ja kanelia käyttää, jos maksa -arvot ovat kohonneet?

Maca eli andienkrassi eli perun ginseng (Lepidium meyenii) on Andeilta peräisin oleva juurikasvi, jota on käytetty jo inkakulttuurissa. Suomessa sitä käytetään kuivattuna, jauhettuna juurena. Juuri sisältää aminohappoja, hiilihydraatteja, hieman rasvaa ja kivennäisistä mm. kalsiumia, kaliumia ja jodia. Macan väitetään lisäävän vireyttä, seksuaalista halua, hedelmällisyyttä ja helpottavan vaihdevuosioireita. Vaikutuksista ei ole tieteellistä näyttöä.

Haittoja ei ole systemaattisesti tutkittu, mutta ei ole toisaalta tietoa siitäkään, että maca aiheuttaisi maksahaittoja.

Spirulina on siniviherlevää, jota käytetään kuivattuna jauheena ja kapseleina. Se sisältää proteiinia, hiilihydraattia, rasvoja, vitamiineja ja mineraaleja. Käyttömäärien pitäisi kuitenkin olla runsaita, jotta spirulinan sisältämillä ravintoaineilla olisi merkitystä ruokavaliossa. Spirulinan on väitetty auttavan mm. pitkittyneeseen väsymykseen, rasva-aineenvaihdunnan häiriöihin ja tehostavan vastustuskykyä, mutta tieteellistä näyttöä näistä vaikutuksista ei ole. On julkaistu potilastapaus, jossa spirulinan epäiltiin aiheuttaneen maksavaurion. Siniviherlevien sisältämiä myrkkyjä voi olla mukana myös spirulinatuotteissa. Muina haittoina voi esiintyä suolisto-oireita, kuten vatsan turvotusta, ripulia ja ilmavaivoja. Jos maksa-arvot ovat koholla, spirulinavalmiste pitää lopettaa ja kääntyä lääkärin puoleen. Maksa-arvot on tarkistettava muutaman viikon kuluttua valmisteen lopettamisesta. Jos maksa-arvot korjaantuvat spirulinan käytön loputtua, maksahaitta saattaa olla spirulinan aiheuttama. Muut syyt maksa-arvojen koholla oloon on tietysti myös selvitettävä.

Chia (Salvia hispanica L.) on mintulle sukua oleva viljelykasvi, jonka siemeniä ja niistä puristettua öljyä käytetään ravintona. Chia on nyt suosittua FODMAP-ruokavaliossa, koska sen ajatellaan tasapainottavan vatsan toimintaa. Ravintosisältö on tyypillinen siemenille, eli chia sisältää kuitua, pehmeää rasvaa ja proteiineja. Tutkimustietoa chian terveysvaikutuksista tai haitoista on rajallisesti, eikä sen mahdollisista maksavaikutuksista ole mitään tietoa.

Lue lisää FODMAP-ruokavaliosta

Jauhettu kanelipuun kuori, mausteena käytetty kaneli, on tavanomaisina määrinä turvallista. Tavallisemman eli kassiakanelin runsasta käyttöä on syytä välttää sen sisältämän haitallisen kumariinin vuoksi. Ceyloninkanelissa kumariinipitoisuus on huomattavasti pienempi. Kaneliöljy ja kanelipuun kuoriuutteet sisältävät kanelijauheeseen verrattuna moninkertaisia määriä kasvin ainesosia, ja ne ovatkin aiheuttaneet haittavaikutuksia. Paikallisesti käytettynä kaneliöljy voi aiheuttaa allergisia reaktioita ja ihottumaa. Suun kautta nautittu kaneliöljy voi suurina annoksina lamata keskushermostoa.

Kaneliöljyä ja kaneliuutteita on vältettävä, jos sairastaa maksasairautta, koska kanelin sisältämä kinnamaldehydi on maksalle haitallista. Mausteena kanelia voi silti käyttää ruoassa.

Kasveista valmistettuja ravintolisiä olisi parasta käyttää vain kuuriluonteisesti, koska niiden pitkäaikaiskäytön turvallisuutta ei ole yleensä varmistettu.

Mainituista "superfoodeista" ainakin spirulina ja kaneliuutteet voivat aiheuttaa maksavaurion, joten ne on jätettävä kokonaan pois käytöstä, jos maksa-arvot ovat koholla.
 

Eeva Sofia Leinonen
sisätautien erikoislääkäri

 

 

Ursula Schwab
ravitsemusterapian professori

 

 

Kysy asiantuntijalta

Onko sinulla kysyttävää Hyvän terveyden asiantuntijoilta? Lue lisää Kysy asiantuntijalta –sivulta.

Spiruliinan syöjä

Voiko superfoodeista olla harmia?

Vierailija kirjoitti: Astronautit syö spiruliinaa eikä heillä ole maksavaurioita. Spiruliina on kasvatettua levää eli ruokaa. Liika hiilari rasvoittaa maksa ja siten saa rasvamaksan. Artikkelissa ei sanota että Spiruliina AIHEUTTAA maksavaurion vaan että VOI aiheuttaa maksavaurion, aivan kuten liika hiilarikin VOI. Kiinalaiset ovat kovia riisinsyöjiä, onko heillä kaikilla rasvamaksa?
Lue kommentti