Ruoan väripaletti on enemmän kuin pelkkää silmänruokaa: se kertoo terveellisyydestä, keveydestä ja mausta. Vihreä viestii keveydestä, punainen antaa energiaa.

Vihreä

Vihreä väri ruoassa käy keveyskoodista. Kaalikasvien, herneiden, kurkun ja salaattien kaunis vihreä sanoo ole hyvä, ota niin paljon kuin mielesi tekee. Vihreä väri on klorofylliä eli lehtivihreää, jolla ei tiedetä olevan erityisiä terveysvaikutuksia.

Vihreät kasvikset ovat silti usein terveellisen ruoan aatelia. Niissä on yleensä paljon C-vitamiinia, luteiinia ja indolihappoja. Luteiinin arvellaan torjuvan muun muassa silmänpohjan rappeumasairauksia ja harmaakaihia.

Monien vihreiden kasvisten, eritoten parsakaalin uskotaan estävän syöpää ja vahvistavan luustoa. ”Cancer hates gabbage”, syöpä vihaa kaalia, sanotaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Vihreistä hedelmistä avokado on rasvojensa takia energiapitoisin, mutta sen rasvat ovat elimistölle edullista laatua. Avokadossa on runsaasti eri vitamiineja, ja erityisen hyvä se on kaliumin lähteenä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Kotimaisissa puutarhoissakin kypsyy vihreitä tai vihertäviä herkkuja: parsaa, viherherukkaa ja karviaismarjaa. Herukoissa on runsaasti C-, E-, A-vitamiinin esiasteita sekä kaliumia. Kalium on suolan vastavoima ja vaikuttaa alentavasti verenpaineeseen.

Hyvin tummanvihreissä kasviksissa, kuten pinaatissa ja persiljassa, on runsaasti K-vitamiinia, joka on tärkeä tekijä veren hyytymisessä. Tämän takia veren hyytymisen estolääkettä varfariinia käyttävät joutuvat rajoittamaan tummanvihreiden kasvisten syömistä. Persilja on yksi parhaista luomunesteenpoistajista.

Punainen

Punainen väriaine kuuluu karotenoideihin, jotka ovat myös antioksidantteja. Karotenoidit antavat värin muun muassa tomaatille, paprikalle ja vesimelonille.

Sen sijaan marjat, tyrnimarjaa lukuun ottamatta, ovat huonoja karotenoidien lähteitä. Onneksi marjoissa on paljon muuta hyvää.

Punainen karpalo estää bakteerien kasvua ja torjuu ainakin virtsatietulehdusta. Puolukalla on samoja ominaisuuksia. Helsingin yliopistossa tehdyn tutkimuksen mukaan lakka, puolukka ja valkoherukka voivat ehkäistä paksusuolensyöpää. Niissä syöpää torjuva aine on todennäköisesti väritön tanniini.

Punajuuren väriaine on vesiliukoinen betalaiini. Sillä ei ole tunnettuja terveysvaikutuksia, mutta punajuuri on muun muassa oivallinen B-vitamiiniryhmään kuuluvan foolihapon lähde. Foolihappoa tarvitaan veren punasolujen muodostukseen, ja sen saanti on erityisen tärkeää raskaana.

Punaisten karotenoidien tärkein terveysominaisuus liittyy siihen, että ne ovat usein A-vitamiinin esiasteita. Poikkeuksen tekee tomaatin lykopeeni-pigmentti, josta ei tule A-vitamiinia. Toisaalta lykopeenin puutteella arvellaan olevan yhteyttä sydän- ja verisuonisairauksiin sekä eturauhassyöpään. Lykopeeni ei kärsi teollisestakaan käsittelystä, niinpä sitä on paljon esimerkiksi ketsupissa. Toisaalta, mitä puhtaammaksi lykopeeni eristetään tomaatista, sitä vähemmän sillä on toivottuja vaikutuksia.

Siispä kannattaa olla kriittinen, jos joku väittää, että värillisen ruoan hyvää tekevät aineet on saatu puristettua pilleriin. Ei ole ollenkaan varmaa, että puriste tekee saman, minkä sen sisältämä aine tekee osana luonnon laatimaa pakettia. Ruoan kokonaisuus ja eri ravintoaineiden yhteistoiminta ovat terveellisyydessä ratkaisevia.

Asiantuntijana Marina Heinonen, ravinnon turvallisuuden professori Helsingin yliopistosta.

Lue lisää:

Vitamiinit - mistä ja miten paljon
Vitamiineilla täsmähoitoa
Vitamiineja vähällä vaivalla
Auttaako antioksidantti?

  • Mitä värikkäämpää ruokasi on, sitä monipuolisempaa se on.
  • Käytä luonnostaan värikästä ruokaa, sillä värjätty ruoka ei aja samaa asiaa.
  • Tumma pasta ja kokojyvävilja ovat ravinteikkaampia kuin vaaleat vaihtoehdot.
  • Jos marjoissa, porkkanamehussa tai vaikka kotisäilykkeissä on vielä väri jäljellä, se kertoo, että tuote on säilynyt hyvin.
  • Kun kasvis alkaa tummua, se on merkki yhdisteiden peruuttamattomasta hajoamisesta. Sitä voi torjua sitruunalla ja etikalla.
Sisältö jatkuu mainoksen alla