Toimittaja Anna Perho tutustuu kahvakuulailuun. Katso videot.

 

 

 

Kahvakuula on kätevä ja tehokas kotikuntoiluväline. Liikuntavalmentaja Eija Holmala neuvoo toimittaja Anna Perholle tekniikan ja hengityksen. Kahvakuulatreeni panee koko vartalon töihin, ja voima liikkeisiin tulee keskivartalosta.

Kahvakuulajumpassa on neljä osaa. Saat kunnon kotitreenin, kun teet kutakin liikettä vähintään minuutin

 

 Alkulämmittely

Askelkyykky kierrolla

Vartalon kierto

Vatsaliike

Asiantuntijana liikuntavalmentaja, LitM Eija Holmala

Hyvän terveyden videot taukojumppiin pilatestreeneihin ja vesijuoksukouluun löydät täältä.

KAHVAKUULAN PLUSSAT JA MIINUKSET
+ halpa, ei vie paljon säilytystilaa
+ monipuolinen: kehittää voimaa, koordinaatiota ja tasapainoa 
+ suhteellisen helppoa oppia
+ voi treenata sisällä tai ulkona
+ sopii useimmille, aloittelijoista aktiivikuntoilijoihin
- vaatii kohtuullista kehonhallintaa
- tekniikka opittava ensin, muuten voi olla pieni loukkaantumisriski olemassa

MILLAINEN KUULA?
Kahvakuulailu vaatii hyvää kehonhallintaa ja oikeaa tekniikkaa, joten alussa kannattaa harjoitella riittävän kevyellä painolla ja opetella tekemään liikkeet oikein.

Aloittelijoille sopii 4–6 kilon kuula. Kun voima ja tekniikka kehittyvät, voi siirtyä treenaamaan 8–12 kilon kahvakuulalla.

 

Vierailija

Video: 3 x kahvakuulakoulu

Vierailija 18.02.2014 klo 07:00 Ilmeisesti nuo kaikki mollaajat ovat miehiä, jotka luulevat osaavansa ja tietävänsä kaiken. Tai niitä, ketkä omistavat kalliin salin ja haluavat saada maksavia liikkujia omille tunneilleenm. Hohhoijaa kaikki kateelliset tärkeilijät pois näiltä sivuilta. Tekniikka näyttää oikein hyvältä. Kiitos Eija ja Anne! Tämän hetken parhaimmisto maamme kahvakuulanostamisessa kyllä kuuluu naisille. Ota oppia vaikkapa tästä videosta niin huomaat eron. http://www.iltalehti.fi/...
Lue kommentti
Vierailija

Video: 3 x kahvakuulakoulu

Tämä kommentointi hämmensi. Olen innoissani tästä kahvakuulatreenistä. Lihakset kipeytyivät, mutta niinhän aina käy kun aloittaa harjoittaa eri lajeja. Onko kyse vain mielipide-eroista? Näin kotijumpparina kiitän näistä Hyvä Terveys "jumppavideoista". Ostinkin jo terapiapallon ja nyt Marian ja Eijan johdolla pilates jumppaan. Toivoisin videoita ison jumppapallon käytöstä.
Lue kommentti

Laulaja Irinan kanssa juttelimme mm. siitä, pitäisikö äideillä olla kotonaan oma ”man cave”, paikka jonne vetäytyä ihan omiin oloihinsa. Siis muu kuin keittiö! Entä missä Irina itse rentoutuu parhaiten?

Lue myös, miksi Irina on aina kammonnut konflikteja. Muistathan, että tilaajana voit lukea uuden lehden maksutta osoitteessa digilehdet.fi/hyva-terveys.

Kumara sometusasento, "somejumi", sotkee lantion ja rintakehän keskiasennon, joka on hyvän ryhdin a ja o. Katso videolta, miten löydät sen.

Brother John

Hyvän ryhdin peruspalikat kuntoon: näin haet lantion ja rintakehän keskiasennon

”Someselkä”, ”somehartiat” tai ”someniska” (”textneck”) tulevat kaikki pyöreäselkäisyydestä. Siihen on paras ja käytännössä ainut kunnolla toimiva apu istuminen yläkroppa rennossa mutta liikeaktiivisessa, hyvässä ”seisomaryhdissä” ja jalat tuettuina istuinluista muita mikrovirtauksia juuri häiritsemättä. Tämä ihmetemppu voidaan tehdä keskiraollisella ja keinuvalla satulatuolilla joka on varmasti muotoiltu ihmisen anatomian mukaan (useimmat eivät ole).
Lue kommentti