Olen 82-vuotias mies, pituuteni on 180 cm, paino 85 kg. Verenpaineeni on lääkittynä 129/62. Käytän päivittäin seuraavia lääkkeitä Atacand plus 32 mg/25 mg, Emconcor CHF  2,5 mg, Amlodipin Orion  5 mg. Erektiokykyni on loppunut viime vuosina kokonaan. Tämä on minulle kiusallinen juttu. Voiko asiaa korjata testosteroni- tai muulla lääkityksellä tai hoidolla?

Erektiohäiriöön on monta mahdollista syytä. Näistä kysyjällä on ainakin verenpainetauti, ja jos on verenpainetauti, on myös valtimoiden ahtautuminen jo iänkin perusteella hyvin todennäköistä. Siittimeen verta tuovan valtimon ahtauma aiheuttaa erektion heikkenemistä. Lääkityksen perusteella voisi lisäksi arvailla, että kysyjällä on myös sepelvaltimotauti. Se taas tarkoittaa, että ahtaumia on muissakin valtimoissa.

Monet lääkkeet aiheuttavat erektion heikkoutta, ja kysyjän käyttämistä lääkkeistä ainakin sympaattista hermojärjestelmää salpaavaan Emconcor (bisoprololi) -lääkitykseen voi liittyä potenssiheikkoutta, samoin amlodipiiniin.

Verenkiertohäiriöiden tai lääkeaineiden aiheuttamaan erektiohäiriöön ei testosteronilääkitys auta. Siitä voi olla hyötyä vain, jos testosteronieritys on selvästi vähentynyt, mikä kyllä iän myötä voi kivesten toiminnan heikentyessä tapahtua. Asia selviää testosteroniarvon mittauksella. Jos selvää testosteronituotannon heikkenemistä ei löydy, keinoina on vielä mahdollista harkita verenpainelääkityksen tarkistamista ja erektiolääkkeiden (esim. sildenafiili tai vardenafiili) käyttöä, mikäli esimerkiksi vaikea sepelvaltimotauti ei muodosta tälle lääkitykselle estettä.

Osmo Saarelma
yleislääketieteen erikoislääkäri

Kysy asiantuntijalta

Onko sinulla kysyttävää Hyvän terveyden asiantuntijoilta? Lue lisää Kysy asiantuntijalta –sivulta.

Apua erektio-ongelmaan?

Minä olen 57 vuotias mies, ja minulla on Atacand+, Amlodipin sekä Bisoprolol. On kokeiltu myös Diurex ja Spironololactone. Verenpaine näillä kyllä saadaan alas. Toisilla myös kasvaa tissit, toisilla taas "kutistuu" kikkeli, joskus häipyy kaikki halut, joskus vain kyky. Ei ole vielä löytynyt elämän laadun ja elämän piduuden suhteen hyvää lääkintää, jompaan kumpaan on näköjään tyydyttävä. Lääkkeiden käytön aloittamiseen asti meni 55 vuotiaaksi täysin ilman ongelmia, ja lääkkeiden tarvekin löytyi...
Lue kommentti

Apua erektio-ongelmaan?

Potilaan elämänlaatu ei näytä olevan tärkeä asia, vaan se, että saadaan verenpaineet ja kolesterolit alas. Itse joudun hoidattamaan erektio-ongelmaa yksityisesti, koska työterveyslääkäreitä, eikä julkista puolta asia näytä kiinnostavan. Vihoviimeisin elämänlaadun pilaaja oli statiinilääkitys, jonka lopetin pahojen sivuvaikutusten vuoksi vuoden käytön jälkeen.
Lue kommentti