Kuva Shutterstock
Kuva Shutterstock

Olen täysi-ikäinen nuori nainen ja olen viime aikoina pohtinut sitä, miksi painoni ei putoa millään hyvästä ravinnosta ja liikunnasta huolimatta. Tällä kertaa kyse ei ole siitä, että tulee sokeaksi omille syömisilleen, vaan kaikenlaista on kokeiltu ja alan olla epätoivoinen. Paino ei ole terveellisestä ruokavaliosta huolimatta tippunut kuin 200 grammaa ja uutta elämäntapaa olen harjoittanut jo kolmisen kuukautta. Voisiko kyse olla kilpirauhasesta?

Ensinnäkin pari sanaa laihduttamisen tarpeellisuudesta. Et kerro pituuttasi etkä painoasi, joten vaikea sanoa, kannattaako sinun edes yrittää pudottaa painoasi.  Jos painoindeksi (painon suhde pituuden neliöön) on alle 23, laihduttamisessa ei ole mitään mieltä. Myös liiallinen laihuus lisää sairastuvuutta, ei pelkästään lihavuus. Helpoin tapa tarkistaa oman painoindeksi eli BMI on käyttää laskuria Terveyskirjastossa.

Sitten kilpirauhasesta. Kilpirauhanen tuottaa hormonia, joka keskeisesti vaikuttaa aineenvaihduntaamme. Jos kilpirauhashormonia ei ole riittävästi, aineenvaihdunta hidastuu. Ihminen väsyy, paino nousee, iho kuivuu, tulee ummetusta ja turvotuksia. Alkaa palella. Koko olemus muuttuu pikku hiljaa hitaammaksi. Oireet voivat kehittyä vaivihkaa. Kilpirauhasen liikatoiminnassa oireet ovat päinvastaisia. Tulee hikoilua, ripulia ja laihtumista.

Kilpirauhasen toiminnan poikkeavuuksia on helppoa seuloa yksin­kertaisilla verikokeilla. Jos asia sinua mietityttää, hakeudu lääkäriin.  
Et kuitenkaan kuvaile oireitasi kuten tyypillinen kilpirauhaspotilas kuvailisi. Vaikea kuvitella, että haluaisit lisätä liikuntaa, jos sinulla olisi kilpirauhasen vajaatoimintaa. Laihtuisit, jos olisi liikatoimintaa.

Painonhallinnassa ratkaisevaa on energian saanti suhteessa kulutukseen. Jos syö vähemmän kuin kuluttaa, keho alkaa kuluttaa energiavarastojaan. Aikaa myöten painokin varmasti putoaa. Terveellinen laihduttaminen on kuitenkin hidasta. Ensi kuukausien aikana kehon nestemäärien vaihtelut saattavat hyvinkin peittää alleen sen, että rasvakudos pikku hiljaa vähenee.

Kun alkaa harrastaa liikuntaa, lihasmassa kasvaa rasvan kustannuksella. Jos syö sen minkä kuluttua, paino ei muutu, mutta keho kiinteytyy. Loistava tavoite sekin on.
 

Elina Hermanson
lastentautien erikoislääkäri ja nuorisolääkäri

Kysy asiantuntijalta

Onko sinulla kysyttävää Hyvän terveyden asiantuntijoilta? Lue lisää Kysy asiantuntijalta –sivulta.

Miksi paino ei laske?

" miksi painoni ei putoa millään hyvästä ravinnosta ja liikunnasta huolimatta. " Vaikea sanoa, kun ei tiedä, mitä tuo ravinto sulla on? Liikaa hiilihydraattia, proteinia ja/tai rasvaa? Aikuinen tarvitsee perusruokavaliossa n. 80 grammaa hyviä rasvoja ja proteiinia päivässä. Lisäksi vähintään 500 grammaa kasviksia, vihanneksia, juureksia, hedelmiä, papuja, linssejä, herneitä ja marjoja. Vettä janoon 1,5-2 litraa. Ja jos nälkä jää, niin perunaa, riisiä tai viljaa. Mitä enemmän hiilaria, niin sitä...
Lue kommentti
Vierailija

Miksi paino ei laske?

Painoni ei putoa ja se masentaa vaikka mitä yrität tehdä asialle. Minulla on yksi kilpirauhanen toinen poistettiin koska siellä oli struuma. Verikokoe on otettu muutaman kerran ja kilpirauhas arvot olivat normaalit. Minulla on samanlaiset oireet kuin kilpirauhasen vajaa toiminnassa, paitsi hikoilen helposti varmaankin ylipainon vuoksi. Näkeekö sen yksinkertaisesta verikokeesta jos on jotain vikaa kilpirauhasessa vai pitääkö ottaa erilaisia kokeita verestä. Voisiko syynä olla joku muu...
Lue kommentti