78-vuotias mieslukija kysyy, mistä oikein johtuu aivastus. Hänelle saattaa tulla useasti 5–6 aivastusta peräkkäin. Onko se sairauden vai terveyden merkki?

Terveydeksi! on suomen kielessä perinteisesti sanottu aivastajalle, ja samanlaisia toivotuksia on useimmissa muissa kielissä. Aiemmin tällä on ollut totisempi merkitys, kun alkavasta hengitystietulehduksesta, josta aivastus usein on merkkinä, ei koskaan oikein tiennyt, onko kyseessä lievä flunssa vai vakava sairaus, johon ei ollut hoitoa.

Aivastus syntyy refleksinä nenän limakalvolle joutuneista ärsyttävistä tekijöistä. Näitä voivat olla pölyt, kylmä ilma, flunssan alkaessa ärtynyt limakalvo tai allergisilla henkilöillä siitepöly tai muut allergiaa aiheuttavat tekijät. Joillakin henkilöillä pelkästään äkillinen kirkas valo esimerkiksi astuessa hämäristä sisätiloista auringonpaisteeseen voi aiheuttaa aivastuksen.

Koko aivastustapahtuma on monimutkainen pallean, äänihuulten sekä rintakehän, nielun ja kurkunpään lihasten yhteistyönä syntyvä tapahtumasarja, jonka seurauksena saadaan ilma virtaamaan nopeasti nenän kautta ulos, ja siten yritetään tyhjentää nenäkäytävät niihin kuulumattomasta materiaalista. Aivastus syntyy aivojen ohjaamana automaattisesti, eikä sitä pysty yskän tavoin tahdonalaisesti synnyttämäänkään.

Aivastus sinänsä ei siis ole sen paremmin sairauden kuin terveydenkään merkki. Jos se kuitenkin vaivaa jatkuvasti ilman selvää ulkoista aiheuttajaa, olisi hyvä käydä lääkärillä, jotta nenäkäytävät voidaan tähystää ja pohtia mahdollisia syitä.

Osmo Saarelma
yleislääketieteen erikoislääkäri

Kysy asiantuntijalta

Onko sinulla kysyttävää Hyvän terveyden asiantuntijoilta? Lue lisää Kysy asiantuntijalta –sivulta.

Kun kumarrut pesemään kasvojasi, kuvittele selän päälle harjanvarsi. Jos asentosi on väärä, selkä pyöristyy eikä keiipi pysy.
Kun kumarrut pesemään kasvojasi, kuvittele selän päälle harjanvarsi. Jos asentosi on väärä, selkä pyöristyy eikä keiipi pysy.

Kun selkäkipuinen tulee liikuntalääkäri Jari Parkkarin vastaanotolle, hän saa ensitöikseen riisua jalkineet ja housut. Miksi?

–Kaiken kaikkiaan kipujen ehkäisyssä tärkeintä on selän viisas käyttö. Jos selkä pyöristyy liikaa, se on haitallista välilevyille. Neuvon turvallisemmat asennot arkeen, myös pukeutumiseen.

Miten selkänsä voi pitää kivuttomana?

–Vaikka olisi maailman vahvin mies, ei säästy selkäkivuilta, jos käyttää selkää virheellisesti. Toisaalta heikollakin selällä pärjää, jos sitä kuormittaa viisaasti.

Lepoa vai liikettä? Mikä pitää selän kunnossa?

–Suurimmat riskit tulevat olemisen ääripäissä. Toisessa päässä liikkumattomuus, toisessa liikuntalajit, joissa tulee nopeita suunnanmuutoksia ja kontakteja, kuten jääkiekossa ja jalkapallossa. Selälle on myös liian iso muutos, jos istuu päivän ja rehkii illalla salilla.

Millaisessa tilanteessa selkä yleensä särkyy?

–Ongelmat alkavat tavallisesti hyvin vähäisestä ponnistuksesta. Sementtisäkkiä osataan nostaa fiksusti mutta sukka poimitaan lattialta selkä pyöristyneenä. Silloin alaselästä katoaa lihastuki ja nikamien välilevyihin kohdistuu liiallista kiilaavaa painetta. Jos ylävartalo painaisi kuin höyhen, ei painetta syntyisi.

Millainen harjoittelu on parasta selkävaivaivaselle?

–Tutkimme UKK-instituutissa pilateksen vaikutusta selkävaivoihin. Se on harjoitustekniikka, jossa hengityksen tuella treenataan vartalon lihaksia. Parhaimmillaan pilatestreenin jälkeen lantionpohjan lihaksiin ja syviin vatsa- ja selkälihaksiin jää kahdenkymmenen prosentin pito päälle. Laji opettaa myös korjaamaan lantion asennon selälle terveelliseksi jokapäiväisessä elämässä.

Millaiset asennot suojaavat selkää?

–Selän tulisi säilyä suorana kuin rautakanki syvissä kyykyissä ja kurkotuksissa, ettei välilevyihin kohdistuisi kiilaavaa painetta. Kumartumiset tulisi tehdä yhden jalan yli eli käyntiasennossa toinen jalka edessä. Silloin ylävartaloa kannattava voima tulee edessä olevan jalan reisilihaksesta ja keskivartalon tuki säilyy, kun alaselkä pysyy neutraaliasennossa.

Miten oikean kumarrusasennon löytää?

–Kun kumarrut pesemään kasvojasi, kuvittele selän päälle, kauluspaidan alle, harjanvarsi. Jos tekniikkasi on väärä, kauluspaita kiristyy ja selkä pyöristyy.

Asiantuntija: Jari Parkkari, liikuntalääketieteen erikoislääkäri, dosentti.

Kuva Shutterstock
Kuva Shutterstock

Työterveyslääkäri suositteli leikattuun polveeni kipulääkkeen sijaan MSM-jauhetta ja Artho Balancea ja jalassa oleviin syyliin osterivinokasjauhetta. Lisäksi hän on suositellut laihdutukseen useaa eri luontaistuotetta. Onko nämä tuotteet turvallisia käyttää, kun haittavaikutuksia ei tunneta?

Kysymyksenne on tärkeä ja oikeaan osuva. Ravintolisät on lain mukaan tarkoitettu elimistön normaalin toiminnan ylläpitämiseen ja lääkkeet taas sairauden hoitoon tai ennaltaehkäisyyn. Tällä perusteella mainitsemianne valmisteita ei pitäisi mainostaa tai määrätä polvikivun tai syylien hoitoon. Laihdutukseen ei myöskään ole olemassa tieteellisesti tehokkaaksi osoitettuja luontaistuotteita.

Lääkevalmisteilta vaaditaan tarkat tutkimukset hyödyistä ja haitoista ennen myyntiluvan myöntämistä, kun taas ravintolisiltä tällaisia tutkimuksia ei vaadita. Mitään mainitsemistanne valmisteista ei ole lääkevalmisteena markkinoilla, joten niitä ei ole tutkittu lääkkeiltä vaadittavalla tavalla.

Arthro Balance sisältää verkkotietojen mukaan kuitenkin vain C-vitamiinia sekä glukosamiinia, jota on myös useissa nivelrikon oireiden hoitoon tarkoitetuissa lääkevalmisteissa. Sikäli sen kokeileminen ei liene vaarallista; sen päivittäinen glukosamiiniannos on tosin hiukan pienempi kuin lääkkeissä, ja senkin tehon tiedetään olevan rajallinen.

MSM-jauheen sisältämästä rikkiyhdisteestä tai osterivinokasjauheesta ei ole tieteellistä teho- ja turvallisuusnäyttöä.
 

Eeva Sofia Leinonen
sisätautien erikoislääkäri

Kysy asiantuntijalta

Onko sinulla kysyttävää Hyvän terveyden asiantuntijoilta? Lue lisää Kysy asiantuntijalta –sivulta.