Perimä ja elintavat määräävät pääosin ihomme kunnon ja vanhenemisnopeuden. Onneksi elintapojaan voi skarpata ja kosmetiikalla lyödä kapuloita rattaisiin.

1. Ulkoile joka päivä

Iho tarvitsee happea. Pyri tekemään lyhyt happihyppely päivittäin raikkaassa ulkoilmassa. Jos mahdollista, mene metsään ja nauti sen rauhoittavasta väriterapiasta ja happirikkaasta ilmasta.

MIKSI? Liikunta panee veren kiertämään ja sen mukana ihokin saa enemmän ravintoa. Nykytietämyksen mukaan levännyt ja rentoutunut iho vastaanottaa ja hyödyntää kosmetiikkaa paremmin kuin kireä ja stressaantunut.

2. Suojaudu säteiltä

Ulkoillessa kannattaa aina suojautua auringolta, sillä se vaurioittaa ihon elastiini- ja kollageenikuituja. Sen seurauksena ihon kimmoisuus vähenee, se rypistyy ja paksuuntuu. Iän myötä ihoon tulee helpommin myös pigmenttiläiskiä ja väri kirjavoituu. Pahiten aurinko koettelee kasvoja ja kaulaa.

MITEN? Torjunta-apua saa käyttämällä hoitotuotteita ja meikkejä, joissa on aurinkosuoja. Ne suojaavat ihoa myös muulta rasitukselta, kuten viimalta ja saasteilta. Suojaavia tuotteita kannattaa käyttää, vaikkei ulkoilisikaan. Ihoa vanhentava pitkä­aaltoinen UVA-säteily nimittäin läpäisee ikkunankin. 

 3. Tarkista tuotteiden sisältö

Tasaisen värinen iho näyttää nuoremmalta kuin pigmenttiläiskien kirjavoittama. Jos aurinkosuojasta huolimatta iho läiskittyy, kannattaa tutkia hoitotuotteiden sisältö.

VARO: Eteeriset öljyt voivat herkistää ihoa valolle ja aiheuttaa läiskittymistä. Sen sijaan hajuvesien sisältämä alkoholi haihtuu iholta nopeasti pois eikä yleensä ole syypää läiskittymiseen.
Myös vaalentavat voiteet, laser ja happokuorinnat herkistävät ihoa pigmentoitumiselle. Niitä käytettäessä iho on syytä suojata mahdollisimman korkeasuojakertoimisella voiteella.

4. Käytä antioksi­dantteja

Stressi näkyy ihossa. Väri muuttuu huonoksi, iho alkaa kutista, kuivua tai sen talin­eritys lisääntyy äkisti. Stressi saattaa myös alentaa ihon  herkistymiskynnystä.
APUKEINO: Kiireistä elämänvaihetta elävän ja tupakoitsijan kannattaa suosia antioksidantti­pitoisia ja ihoa kirkastavia hoitotuotteita. Antioksidantit ovat ihoa vanhentavan hapettumisen estäjiä. Ne suojelevat ihoa ja voivat estää pigmenttihäiriöitä. Ihonhoidossa käytetyimpiä ovat flavonoidit, vitamiinit, kivennäisaineet, entsyymit ja ubikinoni eli koentsyymi Q10 yhdistettynä kreatiiniin. Kosmetiikkaan niitä saadaan muun muassa kukista, hedelmistä, puista, levistä ja mineraaleista.

5. Rasvaa itseäsi myös sisäisesti

Iho saa tarvitsemansa aineet pääosin ravinnosta. Ihollekin energiaa antavat hiilihydraatit, proteiinit ja rasvat. Suojaravinteita iho saa vitamiineista, kivennäisaineista, välttämättömistä rasva- ja aminohapoista
sekä entsyymeistä.

Kasvikset, marjat ja hedelmät sisältävät kuitujen ja vitamiinien lisäksi paljon antioksidantteja. Ihollekin hyvää tekeviä linoli- ja alfalinoleenihappoja saa rypsi-, pellavansiemen tai camelinaöljystä. Lisäksi on hyvä syödä rasvaista kalaa pari kertaa viikossa. Niistä saa tarpeellisia välttämättömiä rasvahappoja.

MUISTA: Myös vesi on oleellinen osa ravitsemuksen tasapainoa. Solut tarvitsevat sitä toimiakseen ja saadakseen ravinto­aineita, vaikka veden juominen ei suoranaisesti kirkasta tai kosteuta ihoa.

6. Lepää ja palaudu

Väsymys hidastaa aineenvaihduntaa. Seurauksena ihosolujen uusiutuminen hidastuu, iho näyttää nuutuneelta ja kelmeältä. Mitä pidempään univaje jatkuu, sitä selvemmin se näkyy ihossa. Väri samenee, silmänympärykset tummuvat, iho kuivuu ja ihon happovaipan suojauskyky heikkenee.
Yö onkin ihonhoidon kulta-aikaa. Uusiutuminen on aktiivisimmillaan yöllä yhden ja kolmen välillä, jolloin stressihormonien eritys on heikoimmillaan. Solujen uusiutumistahti voi tuolloin olla jopa kahdeksan kertaa nopeampaa kuin muulloin.
TEHOHOITO: Hyödynnä yö ja hoida ihoa yövoiteilla ja -seerumeilla. Niiden sisältämät ainesosat tehostavat ihon uusiutumista. Sen seurauksena rypyt loivenevat ja uusien syntyminen hidastuu. Vapaiden radikaalien nujertamiseksi
yövoiteet sisältävät runsaasti vitamiineja ja antioksidantteja.

LUE MYÖS: Näin pysyt nuorena

Näin iho ikääntyy

Olisiko anti-age-tuotteista apua?

Mikään voide ei pysty kampittamaan tupakan aiheuttamia tuhotöitä.

  •  Tupakointi tai tupakansavun hengittäminen heikentävät pintaverenkiertoa. Sen seurauksena iho saa vähemmän happea ja ravinteita ja muuttuu sameanharmaaksi ja elottoman näköiseksi.
  • Tupakointi lisää solujen toimintaa häiritsevien vapaiden radikaalien toimintaa. Ne koettelevat ihoa sisältä ja ulkoa. Mitä vanhempi iho, sitä rankemmin se kokee tupakan vaikutukset.
  • Tupakka vaikuttaa myös kiinteyttä ja kimmoisuutta säätelevien valkuais­aineiden, kollageenin ja elastiinin määrään ja rakenteeseen.
  • Tupakoitsijan iho näyttääkin usein kymmenen vuotta vanhemmalta kuin tupakoimattoman.

NÄIN EROON TUPAKASTA

 

Kuva iStockphoto
Kuva iStockphoto

Minulla on pikkutytöstä asti ollut todella tummat silmänaluset sekä myös silmäluomet. Voiko kyseessä olla terveyteen liittyvä asia? Minulla on pienenä ollut atooppinen iho ja silmänympärysihossa verisuonet ovat aika näkyvillä. Hemoglobiinikin on alhainen yleensä: nyt se on noussut, mutta silmien alta tummuus ei häivy. Käytän hyvää silmänympärysvoidetta mutta se ei auta. Mikä auttaisi?

Tummat silmänaluset liittyvät usein atooppiseen taipumukseen, eikä siihen välttämättä liity mitään muita syitä. Eräissä harvinaisissa synnynnäisissä sairauksissa tavataan myös ihon tummumista silmäluomissa ja silmien ympärillä.

Kuvaamasi oireet sopivat kuitenkin parhaiten atopiataipumukseen, johon ei valitettavasti ole parantavaa hoitoa.

Ihoa kannattaa hoitaa hyvällä silmänympärysvoiteella ja käyttää sopivia meikkituotteita. Varovaisesti voi pienelle alueella pari kertaa viikossa kokeilla mietoja retinoidivoiteita. Herkkä atooppinen iho voi kuitenkin reagoida niihin ärtymällä, punoittamalla, jopa ihottumalla. Silmänympärysnaamioista voi olla myös tilapäistä apua.

Jatkossa voidaan iästä riippuen ihon vahvistamiseen käyttää mesoterapiaa, kemiallista kuorintaa ja erilaisia täyteainehoitoja. Silmänympärysihon tehokkaammat erikoishoidot vaativat myös lääkäriltä perehtyneisyyttä eivätkä ne kuulu kosmetologihoitoloiden valikoimiin.
 

Marge Uibu
ihotautilääkäri

Kysy asiantuntijalta

Onko sinulla kysyttävää Hyvän terveyden asiantuntijoilta? Lue lisää Kysy asiantuntijalta –sivulta.

Kuva iStockphoto
Kuva iStockphoto

Olen kärsinyt vuosia päänahan kutinasta. Kampaajan mukaan ei ole hilsettä eikä karstaa. Pesen lyhyet hiukseni kerran viikossa miedolla sampoolla ja huuhtelen hyvin. Joskus kutina alkaa pian suihkun jälkeen, useimmiten 2–3 päivän kuluttua. Onko mitään konstia, millä kutina poistuisi? Sampoon vaihtaminen ei auta.

Päänahan kutina saattaa johtua hyvin monesta syystä. Taustalla voi olla sekä liian kuiva että rasvoittuva hiuspohja. Sampoot sisältävät erilaisia allergisoivia tai ärsyttäviä ainesosia. Kutinaa voivat aiheuttaa hajusteet, hiusvärit, muotoilutuotteet ja myös miedot sampoot. Oireita aiheuttavia ainesosia on melkein kaikissa hiustuotteissa.

Hiuspohja ja yleinen terveydentila, muun muassa hormonaaliset muutokset, kannattaa tarkistaa lääkärin vastaanotolla, jolloin selvitetään myös mahdollisten jatkotutkimusten, kuten kosketusallergiatestien, tarve. Kutinan aiheuttajana pitää nykyään jälleen poissulkea myös päätäi. Oireenmukaisena hoitona voi kokeilla apteekista käsikauppavalmisteena saatavia antihistamiinitabletteja.
 

Marge Uibu
ihotautilääkäri

Kysy asiantuntijalta

Onko sinulla kysyttävää Hyvän terveyden asiantuntijoilta? Lue lisää Kysy asiantuntijalta –sivulta.