Muistille kannattaa tarjota haasteita, jotta se pysyy kunnossa. Lue parhaat vinkit muistiharjoitteluun, ja kokeile vaikkapa hauskaa muistipeliä.

1. Unohda rutiinit

Kuulutko niihin ihmisiin, jotka arvostavat päivittäisiä rutiineja ja joista kaikki poikkeukset tuntuvat raskailta? Unohda osa rutiineista, vaikka ne tuntuvat turvalliselta. Rutiinit laiskistuttavat muistia.

Tarjoa aivoille haasteita, ja taita työmatka välillä pyörällä auton sijaan tai aloita uusi harrastus.

2. Ravitse muistia

Vähennä runsasta sokerin ja rasvan käyttöä, sillä ne ovat aivoille myrkkyä. Muisti tarvitsee kehittyäkseen hyvää ravintoa.

Etenkin B12-vitamiini vaikuttaa aivojen vireystilaan, hermoihin ja muistiin. Sitä saa lihasta ja maitotuotteista, mutta vaikkapa stressi ja kasvisruokapainotteinen ruokavalio johtavat herkästi B12-vitamiinin puutteeseen.

3. Keskity

Monet meistä saavat päivittäin jo liikaa ärsykkeitä, eikä se ole muistille hyväksi. Tutkimusten mukaan aivot tarvitsevat jopa 23 minuuttia aikaa,
jotta ne pystyvät keskittymään uuteen asiaan. Muisti onkin parhaimmillaan silloin, kun keskityt yhteen asiaan kerrallaan.

Unohda siis puhelin, kun luet kirjaa tai katsot televisiota.

4. Ruoki työmuistia

Työmuistiksi kutsutaan muistia, joka pitää asioita mielessä vain muutamia sekunteja.

Työmuistia voi treenata esimerkiksi muistipelien avulla – numerosarjojen mieleenpainaminen ja ulkoaopettelu on sille sopivaa treeniä. Kokeile esimerkiksi tätä hauskaa peliä, jossa voit testata valokuvamuistiasi.

Työmuisti on pettänyt, kun huomaat sekoilevasi yksinkertaisissa ja arkisissa asioissa.

5. Vapauta mielesi

Säilömuisti on pitkäkestoinen muisti. Se säilyttää kaikkea sitä tietoa, joka ei ole työmuistin aktiivisessa käsittelyssä. Kun vapautat aivot ja mielen, muistisi saa uusia ulottuvuuksia ja tilaa ajatteluun.

Voit keskittyä syvempään ajatteluun ja aktivoida säilömuistia esimerkiksi fyysisellä rasituksella – jo pieni kävelylenkki riittää.

Vinkki: Treenaa muistiasi tällä hauskalla muistipelillä, jossa voit testata valokuvamuistiasi!

Bethover B12 -vitamiini muistin tueksi

  • Annostus: 1 tabletti päivässä. Vadelmanmakuisen tabletin voit imeskellä tai pureskella.
  • Ei sisällä eläinperäisiä ainesosia, ja soveltuu myös kasvisruokavaliota noudattaville.
  • Pakkauskoot: 50, 100 ja 150 tablettia.
  • Ravintolisä. Saatavilla apteekeissa.
  • Lue lisää: www.bethover.fi.