Ruoka on oopperalaulaja Johanna Rusanen-Kartanolle enemmän kuin ravintoa: se on taidetta. Mielessään hän aloittaa uuden elämän joka viikko, mutta ikä on tuonut armollisuutta.

Ruoka on oopperalaulaja Johanna Rusanen-Kartanolle, 43, taidenautinto. Se vaikuttaa moneen aistiin, kuten ooppera. Hän rakastaa ruoanlaittoa ja sen kaikkia vaiheita suunnittelusta tarjoiluun.

– En ole ikinä ajatellut, että ruoka olisi vain polttoaine. Palkitsen itseäni ja hemmottelen lähipiiriäni ruoka- ja juomanautinnoilla.

Harkiten hiilihydraatteja

Jo pari vuotta laulaja ja hänen miehensä Antti-Pekka Kartano ovat olleet hiilihydraattitietoisia. He syövät täysjyväviljaa, mutta välttelevät sokeria ja vaaleaa viljaa.

Onneksi makea ei edes maistu Johanna Rusanen-Kartanolle.

– Joskus on kuitenkin saatava pastaa, vaikka yksinkertainen laskutoimitus kertoo, etten saa sitä tavallisena päivänä kulutettua.

Dieetit mennyttä elämää

Painoaan laulaja ajattelee joka päivä. Hän aloittaa uuden elämän aina maanantaisin, kuukauden ensimmäisenä päivänä ja uutena vuotena. Hän on kokeillut kaikki maailman dieetit, ja joka kerta lihonut laihdutetut kilot takaisin.
 
Nyt Rusanen-Kartano on päättänyt olla itselleen armollisempi ja luottaa kuurien sijasta pieniin muutoksiin. Tavoitteena ei niinkään ole laihtuminen vaan hyvä olo ja jaksaminen.

Yhtenä keinona painonhallinnassa on liikunta. Hän käy kolmena aamuna viikossa vesijuoksemassa ja kotona crosstrainer saa kyytiä kahdesti viikossa.

–  Ehkä saan tänä keväänä kuntoon pyöräni, joka on ollut ruostumassa talon seinustalla, pyöräilystä pitävä Johanna Rusanen-Kartano suunnittelee.

Vihersmoothie antaa elinvoimaa

Laulajan vastustuskyky on huippuluokkaa.

– En sairasta juuri lainkaan flunssia. Äitini oli aivan samanlainen.
 
Vihersmoothiet pitävät laulajan iskussa: hän heittää blenderiin viherjauheita, salaatinjämät, tuoretta inkivääriä sekä jäitä ja tilkan vettä.

– Ihan tunnen, kuinka suonet täyttyvät elinvoimalla.

Lue lisää:

Vaihda hiilarit parempiin
Uutta potkua painonhallintaan

Ikä: 43
Ammatti: Oopperalaulaja, sopraano. Esittää myös kevyempää musiikkia, kuten operetteja, musikaaleja, elokuvasävelmiä ja jazzia.
Perhe: Aviomies, kuljetusyrittäjä Antti-Pekka Kartano ja poika Aleksanteri, 6. Asuvat Siuntiossa.
Ajankohtaista: Kansallisoopperan Kullervo (suorana Yle Teemalta 27.2.2015). Veljensä Ville Rusasen kanssa RSO:n solisteina Aulis Sallisen 80-vuotisjuhlakonsertissa toukokuussa 2015. Kesällä 2015 Oskar Merikannosta kertova ooppera Elämälle Ilmajoen musiikkijuhlilla ja Tosca Savonlinnan oopperajuhlilla.

Vierailija

Johanna Rusanen-Kartano: Elämänmuutos joka viikko

Ihanaa,mahtavaa ja täydet pisteet elämän asenteestasi Johanna.. Olen nähnyt Sinut aina sillointällöin telkkarissa ja että olet upea ja suorastaan sädehdit. Mikä hemskutin laki se sanoo että jokaisen naisen olisi oltava semmoinen arotuulen raiskaama vinkuheinä?? Eikö noita kukkakeppejä ole jo ihan tarpeeksi.. Itsekin naisena en ole mikään heinäseiväs ja ihan tyytyväinen kiloihini. Tulinkin niin hitsin hyvälle tuulelle kun luin näin aamukahvin seurana tuon juttusi.. Minäkin olen erikoistunut...
Lue kommentti
Kuva Shutterstock
Kuva Shutterstock

Liikunta auttaa karistamaan liikakilot, eikä siihen tarvita hikirääkkiä.

  1. Treenaa lihaskuntoa, kuntosalilla tai jumpassa. Jos laihdutat ja harrastat vain aerobista liikuntaa, menetät enemmän kallisarvoista lihasmassaa.
  2. Muista kevyt liikunta, kuten kävely. Se vähentää stressihormonien määrää, palauttaa kovista treeneistä ja auttaa säätelemään ruokahalua.
  3. Vaihtele lajeja, niin lihakset saavat uutta ärsykettä ja motivaatio pysyy korkealla.
  4. Lisää arkiaktiivisuutta. Monta kevyttä liikuntapätkää päivässä on parempi kuin hikirääkki kerran viikossa. Jokainen minuutti lasketaan: kävele pysäkinvälit ja nouse tuolista vähintään kerran tunnissa.

Asiantuntija: Katriina Kukkonen-Harjula, liikuntalääketieteen dosentti, erikoislääkäri, Etelä-Karjalan sosiaali- ja terveyspiiri.

Vierailija

Laihdut liikkuen, kun teet näin

Erinomainen kansantajuinen artikkeli englanninkielellä siitä miksei pelkästään liikunnan lisääminen johda laihtumiseen. Ruokavalio on painonpudotuksessa avainasemassa. Liikunta on terveyden ja toimintakyvyn kannalta hyödyllistä ja painonpudotuksessa säästää lihasmassaa. Mutta pelkästään liikunnan avulla painonpudotus ei onnistu. https://www.vox.com/2016/4/28/11518804/weight-loss-exercise-myth-burn-ca...
Lue kommentti
Kuva Shutterstock
Kuva Shutterstock

Jos ylipainoa on paljon, laihdutuksen alkuun voi olla hyvä ottaa tiukempi jakso, jolla painon lasku saadaan vauhtiin. Lue miten se onnistuu.

Nopeat tulokset antavat voimia jatkaa laihduttamista sittenkin, kun painon putoaminen on hitaampaa. Näin ainakin sanotaan.

– Moni toivoo näkyviä tuloksia nopeasti. Se lisää motivaatiota. Vielä tärkeämpää olisi kuitenkin ymmärtää, mikä on realistinen tavoite. Kilo viikossa on kova vauhti, ja epärealistiset tavoitteet taas syövät motivaation, ravitsemusterapeutti Anette Palssa kertoo.

Hän on huolissaan television laihdutusohjelmien antamasta kuvasta, että paino voisi jatkuvasti laskea useita kiloja viikossa. Se on mahdollista vain, jos henkilöllä on todella merkittävää lihavuutta tai runsaasti nestekertymiä. Jo kilon viikkotahti vaatii paljon päivittäistä ponnistelua. Puoli kiloa viikossa olisi realistisempi tavoite, vaikka sitäkään ei saavuta ilman vaivannäköä.

Liian tiukka alku laihduttamiselle voi laukaista ahmimisreaktion.

Syömisen hallinta voi muutenkin hajota, jos aloitus jättää liian nälkäiseksi.

– Tiukemmassa aloituksessa on myös tärkeää syödä paljon kasviksia, reilusti proteiinia ja kohtuullisesti rasvaa. Miehet sietävät hiilihydraattien karsimista melko hyvin, mutta naisten keho saattaa mennä jumiin, jos hiilihydraateista karsitaan liikaa. Laihduttaessa on tärkeää kuulostella omaa oloa. Olisi loistavaa, jos joku olisi tukemassa ja tarvittaessa ohjaisi oikeaan suuntaan, oli apuna sitten asiaan perehtynyt ystävä tai alan ammattilainen, Palssa toteaa.

Pussikuurille vai ei?

Välillä jo unohdetut VLC- tai ENE-dieetit tekevät paluuta. Niitä suositellaan myös terveydenhuollossa. Niukka, alle 800 kalorin päivittäinen energiansaanti on vauhdikas tapa pudottaa ensimmäisiä

kiloja. Toisaalta näin tiukka aloitus voi olla joillekin liikaa, eikä syömistä kuurin jälkeen saadakaan hallintaan.

– Pussikuurit eivät opeta uusiin ruokailutottumuksiin, vaan todellinen muutos alkaa vasta kuurien jälkeen. Jos laihduttamisen haluaa aloittaa erittäin niukkaenergisellä jaksolla, on entistä tärkeämpää, että kuurin jälkeen saa apua ruokavaliomuutoksen tekemisessä.

Anette Palssa suosittelee ennemmin normaalilla ruoalla toteutettavaa niukkaenergistä jaksoa kuin valmiiden ENED-valmisteiden käyttämistä.

– Kun syö tavallista ruokaa aluksi hyvin vähäenergisesti, on helpompaa jatkaa pysyvien muutosten tekemiseen. Ja jos määriteltyjen päiväannosten jälkeen on vielä nälkä, proteiinia voi syödä lisääkin, eikä painon lasku siitä juuri hidastu, Palssa toteaa.

Tee näin, jos haluat aloittaa vauhdilla (energiaa alle 800 kcal päivässä)

Tätä dieettiä voi noudattaa enintään kaksi viikkoa ilman lääkärin tai ravitsemusterapeutin ohjausta. Jos on säännöllisellä lääkityksellä, tulee aina keskustella lääkärin kanssa ennen niukkaenergisen dieetin aloittamista.

Päivän ruoat

  • Kasviksia 500–800 grammaa, josta hyvin tärkkelyspitoisia. kuten juureksia, enintään 300 grammaa. Ei perunaa, bataattia tai maissia.
  • Proteiinia kaksi 100 gramman annosta vähärasvaista lihaa tai kalaa, kaksi desiä rasvatonta raejuustoa ja yksi desilitra rasvatonta rahkaa.
  • Rasvaa 30 grammaa, esimerkiksi kaksi ruokalusikallista oliivi- tai rypsiöljyä.
  • Marjoja 1–2 desiä. Ei hedelmiä viljaa vain yksi näkkileipä tai pieni annos puuroa. Ei muita viljatuotteita tai sokeria.
  • Monivitamiinivalmiste
  • Nestettä 2–3 litraa vettä, kivennäisvettä, teetä, yrttijuomia ja sokeroimattomia juomia. Kahvia 1–2 kupillista päivässä.