Kukin valitsee lajinsa mielensä mukaan, mutta pysyt terveempänä, jos harrastat monenlaista liikuntaa.

Luuletko sauvakäveleväsi tai zumbaavasi vain siksi, että se on sinusta kivaa? Väärässä olet, ainakin osittain. Valinta voi näet kertoa enemmän sinusta kuin lajista.Liikuntamuodot valitaan usein persoonallisuuden mukaan niin, että hallitsevat luonteenpiirteet korostuvat: ujo treenaa yksin, sosiaalinen hakeutuu porukkaan.

— Tutkimuksissa on saatu näyttöä siitä, että ulospäin suuntautuvat harrastavat muita enemmän joukkue- ja ryhmäliikuntalajeja, erityisesti pallopelejä, sanoo liikuntapsykologian professori Taru Lintunen.

Hänen mukaansa esimerkiksi voimailu­­lajeja harrastavat ovat usein sisäänpäin kääntyneempiä kuin muut. Jos hakee liikuntaharrastukselta tuttuutta ja ennalta arvattavuutta, lähtee todennäköisesti potkunyrkkeilyn sijasta sauvakävelemään.

— Elämyshakuisuus ja turvallisuushakuisuus ovat saman persoonallisuuden piirteen kääntöpuolia. Joku saa suurta mielihyvää uusista ja jännittävistä kokemuksia. Toisille taas on tärkeää, että liikunta on turvallista ja ennakoitavaa, Lintunen arvioi.

Lajivalinnoilla on usein myös piilomerki­tyksiä. Harrastuksilla voidaan vahvistaa identiteettiä tai niiden avulla saatetaan yrittää pönkittää tietynlaista minäkuvaa. Riippuliitoa harrastava haluaa ehkä viestiä, että on rohkea, polkupyöräilevä taas, että on arvoiltaan vihreä.

Tärkeintä on kuunnella itseään ja omia tarpeitaan: jos jokin laji tuntuu tylsältä tai muuten epäsopivalta, sitä ei kannata harrastaa. Mutta jos jokin laji kiehtoo, vaikket sitä osaisikaan, rohkeasti mukaan vain! Itsensä haastaminen ja omien rajojen koetteleminen kannattavat.

— Liikuntavalinnoilla voi parantaa itse­tuntoa. Jos uskaltautuu pois omalta mukavuusalueeltaan ja huomaa, että pärjää, minäkuva paranee. Osaamiskokemukset lisääntyvät ja kunto nousee. Sitä oppii, mitä tekee, Taru Lintunen sanoo.

Asiantuntijana Taru Lintunen, liikuntapsykologian professori, Jyväskylän yliopisto.

Lisää Kuntoiluvinkkejä ja liikuntavideoita.

Pehmeiden lajien  plussat
(esim. hathajooga, pilates, tai chi, chi kung, asahi ja nia) 

▶ henkinen hyvinvointi lisääntyy
▶ ryhti kohenee
▶ notkeus paranee
▶ kehon virheasennot korjaantuvat
▶ lihastasa­paino paranee
▶ stressi helpottuu
▶ kivut lievittyvät
▶ aineen­vaihdunta tehostuu
▶ sisäelinten toiminta vilkastuu
▶ aivot virkistyvät

Raskaiden lajien  plussat
(esim. kahvakuula, bodypump, kuntosali, circuit ja hiihto)

▶ toimintakyky säilyy
▶ lihasmassa kasvaa
▶ voima lisääntyy
▶ sydänlihas vahvistuu, sydän toimii paremmin
▶ painon­hallinta tehostuu, kun lihas korvaa läskin
▶ ryhti kohenee
▶ endorfiineja vapautuu, ja se tuo hyvää oloa
▶ hikoilu lisää aineenvaihduntaa ja poistaa kehosta kuona-aineita
▶hengitys- ja verenkierto­elimistö aktivoituu