Sauvakävely on tehokasta, jos tekniikka on hyvä. Ei siis kamelikävelyä selkä köyryssä, iltalypsymäistä tökkimistä sauvat vartalon edessä tai sauvojen ulkoilutusta näön vuoksi.

Askel rullaamaan

Aloita lenkki tarkistamalla oma sauvakävelytekniikkasi, ettei harjoitus jää tehottomaksi. Askeleiden tulee rullata ja niissä pitää olla eteenpäin menemisen meininki. Kävelystä tulee tehokasta, kun pidennät askeleita ja kävelet joustavasti.

Silloin reidet ja pakarat joutuvat töihin. Takimmaisen jalan päkiällä ja pohkeella tehdään voimakas lopputyöntö seuraavaan askeleeseen, jolloin lantio ojentuu ja pakara jännittyy. Jokainen kunnollinen lopputyöntö toimii hyvänä reisien ja pakaroiden kiinteytysjumppana, jolloin kävelystä saa muutakin iloa kuin paremman aerobisen kunnon.

Kun annat vielä lantion ja ylävartalon kiertyä luonnollisesti kävelyn tahdissa, saavat keskivartalon ja rintarangan isot lihaksetkin harjoitusta ja peruskävelyyn tulee enemmän tehoa.

Lisää voimaa työntöön

Sopivat sauvat tekevät kävelystä tehokkaampaa, sillä sauvoja on tarkoitus todella käyttää eli tehdä työntö aina loppuun asti. Sauvojen ansiosta myös askel pitenee, joten menoon saadaan lisävoimaa ja vauhtia.

Kun tekniikka on kunnossa, hartiat pysyvät rentoina. Ylävartalo on hieman etunojassa, jolloin selkälihakset aktivoituvat tukemaan selkää ja ylävartalo tekee tehokkaasti töitä. Paino­piste on selkeästi eteenpäin menevä.

Sauvan tulee osua maahan 55–60 asteen kulmassa. Jos sauva tuodaan liian eteen, sitä on hankalaa viedä riittävän taakse. Sauvat liikkuvat lähellä vartaloa ja työntyvät suoraan taakse.

Laihduttaa lempeästi

Viiden kilometrin juoksu- tai kävelylenkki kuluttaa lähes yhtä paljon kaloreita, mutta kävellen se tapahtuu lempeämmin. Kävely toimiikin miellyttävänä kalorinpolttajana. Toki juosten pääsee nopeammin perille, mutta aina ei tarvitse olla niin kiire. Reipas sauvakävely kuluttaa keskimäärin 400 kcal tunnissa.