Kävelyspurtti ennen ateriaa tehostaa sokeriaineenvaihduntaa ja ehkäisee siten diabetesta. Kuusi minuuttia riittää!

Intensiiviset liikuntapyrähdykset ennen aterioita voivat parantaa sokeriaineenvaihduntaa ja siten pienentää diabetesriskiä. Vaikutus jatkuu seuraavaan päivään saakka, Diabetologia-lehdessä julkaistut tulokset osoittavat.

Hyödyt havaittiin, kun diabeteksen esiasteesta eli insuliiniresistenssistä kärsivät osallistujat tekivät minuutin mittaisia, omalle kuntotasolleen raskaita kävelypyrähdyksiä ennen aamiaista, lounasta ja päivällistä. Pyrähdykset toistettiin kuudesti ja niiden välissä levättiin minuutti.

Verrattuna päiviin, joina osallistujat tekivät puolen tunnin kävelylenkit ennen ateriaa, tehopyrähdysten jälkeen osallistujien veren sokeritasot nousivat selvästi vähemmän, ja ne pysyivät alhaisempina vielä seuraavan vuorokauden ajan.

Tulokset ovat mielenkiintoisia, sillä ne vihjaavat lyhyiden ja intensiivisten liikuntajaksojen parantavan sokeriaineenvaihduntaa tehokkaammin kuin pitempien ja kevyempien jaksojen, joihin liikuntasuosituksissa yleensä kannustetaan.

Kovalla sykkeellä tehty supernopea liikuntahetki näyttäisi olevan vähintään yhtä tehokas niin terveys- kuin kunnonkohentamismielessä.

Maailmalla on parin viime vuoden aikana puhuttu HIIT-ilmiöstä. Lyhenne tulee sanoista High Intensity Interval Training, suomeksi kutakuinkin ”kovan tehon intervallitreeni”.

Siinä tehdään lyhyitä, korkean sykkeen harjoituksia, ja ideana on, että harjoitus on todella nopea, vain muutamien kymmenien sekuntien mittainen. Mutta se tehdään ihan täysillä. Niin sanottujen vetojaksojen välissä levätään muutama minuutti.

Insuliiniresistenssi tarkoittaa insuliinin tehon heikkenemistä, jonka takia haimalla on vaikeuksia tuottaa sitä riittävästi, jotta veren sokeritasot pysyvät kurissa. Kun resistenssi kehittyy pitkälle, edessä on tyypin 2 diabetes.

Lähde: Duodecim

Lue lisää Polta rasvaa pikatreenillä

Tehokävely onnistuu helpoiten sauvojen kanssa. Opettele oikea tekniikka Sauvakävelykoulussamme ja lisää vauhtia vähitellen.

Tehokävele ennen ateriaa, niin pysyt terveenä

Suomalainen elää leivällä, pastalla, puurolla, makaronilla, perunalla, sokerilla, prosessoiduilla kasvirasvoilla (margariini, kasvirasvakerma jne...) ja rasvattomilla sokeririkkailla maitotaloustuotteilla. Ja mikä on lopputulos? JATKUVA VERENSOKERIN HEITTELY Lisäksi aliravitsemus aiheuttaa sairauksia: lihavuusepidemia diabetesepidemia osteoporoosin jatkuva kasvu autoimmuunisairauksien jatkuva kasvu vatsa- ja suolisto-ongelmien jatkuva kasvu psyykkisten ongelmien jatkuva kasvu...
Lue kommentti