Menivätkö hienot kesäsuunnitelmat pieleen heti ensi metreillä? Älä syyllistä itseäsi, vaan opettele nauttimaan lomasta ilman paineita.

1. Päätin käydä kesällä uimassa joka toinen päivä, mutta olen käynyt vasta kerran. Miten saisin raahattua itseni veteen?

Kysy itseltäsi, haluatko kesän aikana lisätä hyvinvointiasi vai suorittaa? Jos teet itsellesi liian tiukan ohjelman, vastahankaisuutesi omia suunnitelmiasi kohtaan vain lisääntyy. Tekemisestä katoaa silloin ilo. Korvaa suoritusvaatimukset tyytyväisyydellä siitä, mitä olet jo tehnyt eli käynyt kerran uimassa.

Älä harmittele, ettet ole vielä saavuttanut mitään kokonaista tavoitetta, äläkä morkkaa itseäsi siitä. On turha ajatella, että kaikki pitää suorittaa ja saavuttaa nopeasti. Jos teet niin, et huomaa nauttia osasuoritusten onnistumisesta. Muotoile myös suunnitelmasi kannustavammaksi. Itsensä raahaaminen ei kuulosta kovin positiiviselta. Jos olet päättänyt uida joka toinen päivä, selvitä itsellesi, miksi päädyit näin sitovaan aikatauluun.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Arvioi uudelleen, voisitko tyytyä vaikka kahteen uintikertaan viikossa tai voisitko tehdä jotain muuta hyvinvointisi eteen. Mieti, mikä houkuttelisi enemmän, ja päätä uida vain jos oikeasti haluat.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

2. Raadoin itseni taas puolikuoliaaksi ennen lomaa. Miten oppisin vähän viisaammaksi ensi kerralla?

Sinun on hyvä miettiä, minkälaisille mieluisille asioille sanot kyllä, kun kieltäydyt valtavasta työmäärästä. Mille kaikelle kivalle raivaat silloin aikaa? Kun asetat näkökulman omaan hyvinvointiisi, sinun on helpompi puolustaa itseäsi. Kun palaat kesälomalta töihin, muistele lomaa ja kirjoita paperille, mitkä asiat menivät hankalan alun jälkeen hyvin. Näin hahmotat, mitä on syytä tehdä toisin ennen seuraavaa vapaata.

Lomalla sattuneita epäonnistumisia ja pettymyksiä ei kannata listata. Niihin juuttuminen ei auta sinua ajatuksissasi eteenpäin. Vapaa-aikaan laskeutumista kannattaa harjoitella, sillä taitoa tarvitaan ympäri vuoden, jopa viikonlopun alkaessa. Kun osaat varjella itseäsi liialta paineelta, saat hengähdystauoista sen hyödyn, mikä niiden kuuluu antaa.

Jos työstressi ei loman aikana hellitä eivätkä voimasi ehdi palautua, tilanteesi on vakava. Silloin tarvitset apua. Pyydä sitä vaikka työ­terveyslääkäriltä.

3. Loman piti alkaa kivoissa tunnelmissa, mutta heti alkajaisiksi raivosin puolisolle aivan älyttömästi. Miten saisin sen anteeksi?

Kun loman alkua odottaa väsyneenä, ajattelee herkästi, että jo pelkkä vapaa-aika muuttaa kaiken hyväksi. Hyvä lomaolo syntyy kuitenkin sen mukaan, miten on valmistautunut vapaa-aikaan ja suunnitellut sen viettoa. Jos siis menetät hermosi muiden takia, älä suutu itsellesi. Puhu tässäkin tapauksessa itsellesi kauniisti. Pyydä anteeksi kiukkusi uhrilta ja kerro, miksi näin kävi.

Kun toteaa olevansa pahalla tuulella, olisi hyvä vetäytyä sivuun muista, koska he eivät ole syyllisiä huonotuulisuuteesi. Muistuta itsellesi, että elät nyt väsymyksen ja odotusten välissä, jossa tarvitset aikaa lepoon. Älä taaskaan ajattele, että tässä olisi itsekurin paikka.  Kytke aivan ensiksi kiukku pois päältä tunnistamalla se ja antamalla sen aiheuttajalle nimi: väsymys, paineet, odotukset tms. Jos pidät kiinni kiukustasi, aivosi alkavat ylläpitää ja vahvistaa sitä.

Lauhtumista voit edistää lähtemällä kävelyllä tai tekemällä jotain muuta rauhallista. Se saa tunteesi muuttumaan ja ymmärrät, että olet oikeasti kunnolla uuvuksissa. Ihmekö siis, että kimmahdit.

4. Kun menen terassille juomaan yhden, tulenkin juoneeksi monta. Miten oppisin ottamaan vähemmän? Sama ongelma on grillimakkaran kanssa.

Jos näin tapahtuu, älä turhaan moiti itseäsi liikaa. Kuulostele sen sijaan, minkälaiseen sävyyn puhut mielessäsi itsellesi. Sisäisen puheesi tulisi olla myötätuntoista. Sen pitäisi sisältää ajatus, että vaikka tänään kävi näin, se ei tarkoita, että samoin kävisi aina tulevaisuudessa. Sattuikohan lipsahduksesi siksi, ettet käyttänyt niitä kykyjä, joilla olisit voinut päätyä parempaan lopputulokseen?

Kun seuraavan kerran istut terassilla, mieti, minkälaisessa kunnossa haluat olla seuraavana päivänä ja minkälaista yleistä hyvinvointia toivot itsellesi. Mitkä tämän päivän valinnat johtavat siihen, että huominen on mahdollisimman pitkälti toiveittesi mukainen. Huomaat ehkä, että olosi olisi tarpeeksi hyvä ja rentoutunut jo yhden siiderin tai grillimakkaran jälkeen. Menitköhän automaattisesti muiden mukaan sillä seurauksella, että sisäisessä puheessasi alat soimata itseäsi ja teet sillä olosi vain kurjemmaksi?

Myötätuntoa itseä kohtaan voi kasvattaa. Lakkaa ajattelemasta, että voi kauheaa kun taas tein noin. Korvaa se toteamuksella, että lipsuminen on inhimillistä ja voin toimia jatkossa harkitsevammin.

Opi suhteuttamaan tapahtunut ja huomaa, ettei yksi epäonnistuminen ennusta synkkää tulevaisuutta.

5. Loma on puolessa välissä, ja näyttää pahasti siltä, että Turun tuomiokirkko jää taas näkemättä, räsymatto kutomatta ja kirjahylly siivoamatta.

Näin käy aika monelle. Mieti omalta kohdaltasi, haluatko lomaltasi suorituspisteitä vai lepoa, palautumista ja ystävien kanssa olemista. Jos saisit yhden pisteen jokaisesta lomasuorituksesta, kuinka moneen pisteeseen tyytyisit? Pohdintoja voit jatkaa miettimällä, minkälaisesta lomasta pitäisit eniten ja miten voisit toteuttaa sen. Työ on yleensä suorittamista, jossa tavoitteet sanellaan. Loman ei kuitenkaan pidä olla sellaista. Anna muiden ryntäillä tapahtumasta toiseen, mutta jos itseäsi ei huvita, anna olla. Voit mainiosti hankkia omat taide-elämyksesi katselemalla pilviä. Ehkäpä ensi vuonna innostut jostakin muusta.

Tee sitä, mikä tuottaa mielihyvää juuri nyt ja elä jokaisessa hetkessä. Töiden puristuksessa se on hankalampaa, sillä silloin itsekuri voi olla pakko ottaa käyttöön. Kesälomalla on lupa nauttia rennosta elämästä.

Asiantuntijana ratkaisukeskeinen psykoterapeutti Anneli Litovaara, Helsinki

  • Ole itsellesi yhtä armollinen kuin hyvälle ystävälle.
  • Säätele käyttäytymistäsi lempeästi, kuten lasten käyttäytymistä säädellään.
  • Älä syyllistä itseäsi lipsahduksista.
  • Ole tyytyväinen jo, kun olet saavuttanut osan tavoitteestasi.
  • Mieti, minkälaisille mieluisille asioille sanot kyllä, kun opit sanomaan ei.
  • Tee sitä, mikä tuottaa mieli­­hyvää juuri nyt.

Sisältö jatkuu mainoksen alla