Alkoholi on huono lääke, jos ihmisten keskelle tai eteen meno pelottaa. Kokeile sen sijaan siedätysohjelmaamme.

  1. Tarkastele pelkoasi järkevästi. Mitä pelottavaa ruokalaan menossa tai ystävän juhlissa oikeasti on? Tee mielikuvaharjoitus. Mikä olisi pahinta, mitä voisi tapahtua? Kuvittele se ja huomaat, ettei sekään ole niin kamalaa.
  2. Mene pelkoasi kohti, sillä välttely vain pahentaa sitä. Jos esitelmän pitäminen pelottaa, harjoittele tilannetta puhumalla ensin tutuille. Voit myös tunnustaa pelkosi sanomalla, että jännität esiintymistä. Näin olet jo voittanut yleisön puolellesi.
  3. Kukaan ei vaadi sinulta virheettömyyttä, pahin tuomari olet sinä itse. Ole armollinen ja salli mokat itsellesi – ja muille.
  4. Mitä tuo tuolla tarkoitti? Nauroiko se minulle? Et voi tietää muiden ajatuksia, joten älä tee tulkintoja. Todennäköisesti muut eivät ajattele lainkaan sinua tai sanomisiasi vaan tulevaa kahvipaussia tai illan tv-tarjontaa.
  5. Mieti hyviä ominaisuuksiasi ja asioita, joissa olet taitava. Tämä vahvistaa itsetuntoasi ja vie huomion peloista.
  6. Jos pelot eivät hellitä, hakeudu terapiaan. Avun hakeminen voi olla iso kynnys, mutta kun ylität sen, olet jo voittanut yhden pelon.

Lue lisää
Testaa: Pelkäätkö sosiaalisia tilanteita?