Oletko itkuinen ja väsynyt? Onko sinulla huono olo? Vositko olla ylirasittunut? Tärkeintä on, että havaitset stressin ja pysähdyt. Sitten tarvitseekin enää tunnistaa, mistä kireytesi johtuu: työstä, perheestä vai sinusta itsestäsi?

Stressin havaitseminen voi olla vaikeinta. Voi käydä niin, että ihminen on jo jatkuvasti väsynyt, itkuinen, kipuilee, oksentelee ja hiukset lähtevät päästä, eikä hän ehkä vieläkään osaa epäillä vaivojensa syyksi ylirasitusta. Onneksi ne, jotka ovat lähellä stressaajaa, voivat avata hänen silmänsä.

Stressin lievittäminen on mahdollista, mutta se vaatii sekä tekoja että ajatustyötä. Seikkoja, jotka aiheuttavat stressiä, pitää yrittää korjata, tai ellei se onnistu, stressaantunut voi yrittää muuttaa suhtautumistaan asiaan. Joskus harvoin tarvitaan suuria muutoksia, kuten ammatinvaihtoa, mutta ennen moisia mullistuksia paljon on tehtävissä.

Stressaantuneen on hyvä miettiä, minkä perässä hän niin kuumeisesti juoksee. Vai onko kyse siitä, että hän juoksee jotain pakoon? Rohkea kannattaa olla, sillä kiireen ja hössötyksen takana tuskin on mitään suurta mielen mustaa aukkoa. Todennäköisesti siellä nököttävät arvot, nuo toimintaamme ohjelmoivat koodit.

Onko työ sinulle tärkeämpi arvo kuin perhe? Onko tärkeämpää siivota vessaa, kuin jutella puolison kanssa? Onko parempi, että sinä sorrut työtaakan alle kuin se, että myönnät esimiehelle, että et selviä? Miksi?

Stressin lievittäminen on välttämätöntä, sanovat asiantuntijamme työterveyspsykologit Sini Cavén ja Solita Hyvärinen.

– Stressin vaarallisuutta aliarvioidaan. Hoitamattomana se voi johtaa stressisairauksiin, kuten masennukseen, verenpainetautiin ja sydänsairauksiin.

Kokeile seuraavista keinoista itsellesi parhaiten sopivia. Sini Cavén on luopunut rannekellosta ja on lopettanut kiire-sanan käytön. Solita Hyvärinen taas on lopettanut tekemisen ketjuttamisen.

Jos stressisi johtuu työstä

1) Pyydä palautetta

Jos olet stressaantunut siksi, että et tunne selviäväsi töistä niin paljouden takia, mieti vaaditko itse vai vaatiko työnantajasi sinulta liikaa. Työmääräsi pitäisi olla työkuvasi mukainen ja siitä pitäisi suoriutua sovitussa työajassa.

Ellet tiedä, mitä sinulta odotetaan, saatat rehkiä enemmän kuin olisi tarpeen. Pyydä palautetta esimieheltäsi tai työkaverilta, joka tuntee työtapasi. Kysy, teenkö mielestäsi töitä sopivasti vai liikaa, kun itsestäni tuntuu, että en millään ehdi tehdä kaikkea. Usko, jos sinulle sanotaan, että vähempikin riittäisi.

Älä anna periksi, jos sinulle sanotaan, että kyllä noista töistä pitäisi selvitä, sillä se on pelkkä väittämä, ei keskustelunavaus.

2) Pidä tauot

Loppuunpalaneiden ihmisten tarinoilla on yksi yhteinen piirre: he ovat vähitellen luopuneet työpäivään kuuluvista kahvi- ja ruokatauoista, ja ovat ryhtyneet tulemaan vähän aikaisemmin ja lähtemään vähän myöhemmin töistä. Pidä tauoista kiinni, sillä vaikka et tuntisi elpyväsi tauon aikana, elimistösi elpyy.   

3) Tee toisin

Valitse yksi pieni työtehtävä tai jokin töiden osa-alue, joka jää aina viime tippaan, myöhästyy, tuottaa valituksia tai on muuten toistuvasti sinulle jatkuva stressin aihe. Mieti itse tai yhdessä työkavereiden kanssa, kuinka asian voisi hoitaa toisin ja paremmin.  

4) Pidä valituslakko

Puhu ja ajattele kuukauden ajan hyvää työstäsi, työkavereistasi ja esimiehestäsi. Vältä työpaikan valituskuoroja, ja totea tyypistä, jota et voi sietää, että hän saa olla sellainen kuin on. Älä pohdi, kuinka kiireistä työssä on vaan ihastele, kuinka paljon saitte taas tänään aikaan. Negatiivisuuden levittäminen ja hautominen stressaa.        

5) Kävele töistä kotiin

Kohtuutehoinen liikunta on yksinkertaisin tapa laukaista stressiä tehokkaasti.  Kävele osa työmatkastasi kotiin päin mennessäsi. Ellei se ole mahdollista, mieti, kuinka voisit ujuttaa päivääsi liikuntaa, joka ei vaadi suuria järjestelyitä, vaan tulee siinä sivussa. Jos taas tunnet, että tarvitset kireän olon purkuun kunnon rääkin – tehojumppaa, raskaita painoja, nyrkkeilyä – ole terveesti itsekäs ja järjestä itsellesi liikunta-aikaa.           

Jos stressi johtuu perheessä

1) Tee asia kerrallaan

Naisten helmasynti on organisoida koko perheen aikatauluja ketjuttamalla; kun minä tulen tuolta, me menemme kauppaan, ja sitten sinä menet tuonne kun minä käyn sinä aikana siellä, sitten sovitaan, missä nähdään lapsi A ja sitten poimitaan mukaan lapsi B joka viedään paikkaan C jne.

Voit itse saada hienosti kootusta palapelistä tyydytystä, mutta se todennäköisesti stressaa ensin muita ja sinuakin viimeistään sitten, kun palaset eivät loksahdakaan kohdalle minuuttisuunnitelmasi mukaan.

2) Sulje TV

Pistä kotona televisio, tietokoneet ja muut elektroniikkalaitteet kiinni ellei kukaan katso tai käytä niitä. Kodin rauha hoitaa aikuisia ja lapsia.

3) Ota ilta haltuun

Osalle perheistä sopii elämäntapa, jossa juuri lasten harrastukset määrittävät pitkälle myös vanhempien vapaa-aikaa. Jos sinua kuitenkin pelkästään stressaa ja tympäisee lähteä monena iltana taksihommiin, lopeta se.

Et ole huono vanhempi, vaikka et näin ”tue lasten harrastamista” ja anna lapsille yksinvaltaa päättää arjen tahdista. Perheessä kaikkien pitää tukea toisiaan ja harrastuksetkin voi valita niin, etteivät ne vaadi vanhemmilta jatkuvaa uhrautumista. Harrastakaa yhdessä!

4) Siivousstressiin siedätyshoitoa

Seuraavan kerran kun tulet kotiin ja huomaat, että tiskit ovat tiskaamatta, huusholli imuroimatta, roskapussi viemättä ja perhe lojuu sohvalla katsomassa Emmerdalea, tee näin: älä ryhdy paahtamaan kotitöitä vaan potkaise kengät jalasta, oikaise sohvalle ja kysy, mitä tänne kuuluu. Toista hiljaa mielessäsi rauhallisesti, että tiskit ja pölypallerot eivät ole niin tärkeitä juttuja. Kun on aika vaatia muita tekemään osuutensa, pidä vaateesta kiinni, älä tee puolesta!  

5) Puhu puolisolle

Kerro puolisollesi, sisarukselle tai ystävälle, että olet rasittunut ja stressaantunut. Kysy, onko hän huomannut sen, ja mitä sinun pitäisi hänen mielestään tehdä. Jos puoliso äyskii, vetäytyy omiin oloihinsa, valittelee väsymystä ja nukkuu huonosti, kerro hänelle, että hän on stressaantunut.

Jos stressi johtuu itsestä

1) Suitset täydellisyyden tavoittelulle

Vaaditko itseltäsi liikaa? Kannatko ylpeänä ja stressaantuneena ”olen perfektionisti” kylttiä? Onneksi olkoon, kai… olethan tehokas ja saat paljon aikaan, joten sinulle annetaan enemmän ja kovempia tehtäviä, niin että voit stressaantua lisää. Mieti, oletko asettanut itsellesi tavoitteeksi olla perfektionisti, koska se on tämän ajan supernaiseuteen liitetty määre, vai mikä ajaa sinua eteenpäin.

2) Kokeile elää ilman kiire sanaa

Lopeta kiire-sanan käyttö. Kiireen hokeminen ruokki kiirettä ja vaikuttaa mieleesi.  Mieti näitä : kiire on tunne tai kiire on ihmisen luoma ajatus kokemuksesta.

3) Teen ajankäyttöpäiväkirja

Kirjaa muutaman viikon ajan, miten käytät vuorokautesi. Kirjaa muutaman minuutin tarkkuudella työhön, lepoon ja yksityiselämään käytetty aika. Ala työstää ajankäyttöäsi, jos se on jatkuvasti kaukana 8-8-8-ihanteesta eli vuorokaudessa kahdeksan tuntia lepoa ja kahdeksan tuntia perhettä, sosiaalisia suhteita sekä arkiaskareita.

4) Lisää mielihyvä

Tee joka päivä jotain sellaista, josta todella nautit. Mielihyvä rauhoittaa ja toimii stressiin täsmälääkkeen tavoin.  Tai tee toisinpäin, mieti, mitä rutiineita inhoat ja miksi. Voisiko niitä muuttaa niin, että rutiinista tulisi edes vähemmän vastenmielinen?     

5) Nuku tunti enemmän

Lepo ja palautuminen ovat tärkeitä stressinhallintakeinoja. Stressi voi aiheuttaa unettomuutta, mutta unettomuus myös pahentaa stressiä. Tarvitsen unta vuorokaudessa 8–9 tuntia (vain pieni osa pärjää selvästi vähemmällä tai tarvitsee selvästi enemmän). Jos epäilet, että nukut liian vähän, ajattele että se on opittu huono tapa ja ryhdy vähitellen opettelemaan parempaa tapaa. Aseta konkreettinen tavoite, esimerkiksi ensin 15 minuuttia lisää uniaikaa.     

Asiantuntijoina työterveyspsykologi ja psykoterapeutti Sini Cavén Turussa Työterveys Pulssista ja työterveyspsykologi, perheterapeutti Solita Hyvärinen Terveystalon Turun työterveysyksiköstä.

Lue lisää stressinhoidosta.

Kuva Shutterstock
Kuva Shutterstock

Joskus kohtaamiset ovat piinaa, kun kahden ihmisen kemiat eivät kohtaa. Helpota itse tilannetta, ehdottaa temperamenttien eroihin paneutunut Seija Taivainen.

Mitä pitäisi tehdä, kun lähipiiriin ilmestyy tuskastuttavan erilainen, vaikeasti lähestyttävältä tuntuva tyyppi?

Sellainen, josta helposti voi joutua toteamaan, että kemiamme eivät kohdanneet.

Temperamenttieroihin paneutunut Seija Taivainen antaa vinkkinsä.

1. Rauhoita itsesi

Kun kohtaat vastakohtasi, on hyvä ottaa aikalisä omien asenteidensa parissa. Mieti, mistä kertoo se, että toisenlainen tyyli ja olemus tuntuvat hankalilta. Kumpikaan teistä ei ole viallinen eikä väärässä, joten ei hätää. Syntymätemperamentit ja alitajuiset psyyken mekanismit vaikuttavat siihen, kuinka käyttäydytte.

2. Hyväksy tunteesi

 Kun toinen ärsyttää tai herättää tuskastuneisuutta, tilanne kannattaa hyväksyä. Tunteitaan ei kuitenkaan voi pakolla siirtää sivuun. Kun hyväksyy negatiivisetkin tunteensa, niiden voima alkaa hiljalleen laantua. Voit toimia korrektisti, vaikka tilanne säilyisi haastavana pidempään.

3. Muista myötätunto

Yritä hyväksyä toinen sellaisena kuin hän on. Ethän voi muuttaa häntä muuksi. Suhtaudu myötätunnolla myös itseesi. Hyväksyvä asenne avaa tietä vuorovaikutukselle ja helpottaa kanssakäymistä. Etsi toisesta joku kiva piirre tai ominaisuus, jonka kautta tuntuu mahdolliselta osoittaa aitoa kiinnostusta häntä kohtaan.

Seija Taivaiselta on ilmestynyt kirja Hyvissä väleissä – hyödynnä enneagrammia arjessa (Atena, 2017).

 

Kuva Shutterstock
Kuva Shutterstock

Erosimme riitaisasti vuosia sitten, kun lapset olivat pieniä. Eropäätös syntyi miehen alkoholinkäytön takia harkinnan jälkeen, mutta käräjilläkin näitä asioita on sittemmin puitu.
Olen kuitenkin pyrkinyt jättämään ikävät asiat taakseni, antanut anteeksi ja ehdottanut miehellekin samaa. Lapset tapaavat isäänsä säännöllisesti (alkoholiongelmaa ei näytä enää olevan ja uusi perhekin on jo). Mies ei tervehdi, kun hakee lapsia. Myöskään lapset eivät tervehdi tai lähesty minua ollessaan isänsä kanssa. He kertovat isänsä suuttuvan, kun puheeksi tulee mikä tahansa minuun liittyvä (lapset asuvat minun kanssani). Vain sähköpostitse saan olla yhteydessä ex-mieheeni. Miten lapsistani voi tulla tasapainoisia aikuisia, jos he eivät näe vanhempiensakaan kykenevän siihen?

Tosi yksin huoltajana

Ex-miehesi taitaa olla aika jumissa itsensä kanssa. Vaikuttaa siltä, että hän kokee sinun loukanneen itseään eikä ole päässyt tuon loukkauksen aiheuttamasta pettymyksestä, vihasta, katkeruudesta tai kostonhalusta yli. Olivatpa nämä hänen tunteensa tekoihisi nähden suhteettomia tai eivät, jotakin kovin epäreilua hän katsoo ilmeisesti kokeneensa.

Parhaimmillaan mieli toimii vastoinkäymisissä joustavasti: ottaa ongelmat haasteina, oppii niistä ja suuntaa sitten elämässä eteenpäin. Näitä taitoja lastesi isältä tuntuu uupuvan. Myös eläytymiskykyä eli taitoa kuvitella, miltä oma toiminta muiden silmissä näyttää, hän voisi kehittää. Sen avulla hän huomaisi vaikeuttavansa vain teidän kaikkien elämää ja nolaavan käytöksellään itsensä.

Olet pyrkinyt vaikuttamaan häneen. Jos vielä haluat yrittää, voisit kysyä häneltä kokemastaan loukkauksesta. Ja vaikka et ajattelisikaan tehneesi mitään väärää, voit kertoa, että olet pahoillasi hänen pahasta olostaan. Se voisi ainakin lievittää hänen vihaansa.

Kenties realistisempaa olisi kuitenkin luovuttaa. Miehen ajatusten ja tunteiden käsittelyn ongelmat voivat olla sen verran mittavia, ettei muutosta niihin ainakaan lähiaikoina ole odotettavissa. Ex-vaimona et myöskään ole paras terapeutti hänelle. Hän voi vielä muuttua, mutta ehkä paremmin jonkun toisen ihmisen myötävaikutuksesta.

Ehdottaisin, että siirrät huomion miehestä itseesi: omaan ongelmaasi, johon voit vaikuttaa. Pelkäät, ettei lapsistanne tule tasapainoisia aikuisia. Epäilen, että huolesi on turha.

Oppiminen ei ole vain muiden toiminnan mekaanista jäljittelyä. Ihminen ei ole altis omaksumaan mitä tahansa vaan ennen muuta myönteisiä asioita.

Toisten tekemät virheet voivat siten olla mitä parhain motiivi itselle välttää sellaiset. Monesta vaikeuksien varjossa kasvaneesta tulee tuon motivaation myötä erinomainen vanhempi omille lapsilleen. Muiden mokista oppiminen on myös ekonomista, voidaanhan tuolloin nauttia pelkistä kehityksen hedelmistä ja välttää virheistä koituvat haitat.

Olet mieltänyt tilanteen yhteiseksi ongelmaksenne, sanothan, että te vanhemmat ette pysty käsittelemään vaikeuksianne. Myös tuosta ajatuksesta voisit luopua. Syyllistät itseäsi suotta, sillä kuvaamasi pulma ei ole suhteen, vaan suhteen toisen osapuolen ongelma. Jos epäilet, etteivät lapsenne tiedä tätä, voit kertoa heille, että sinä olisit valmis yhteistyöhön, mutta isä ei. Todennäköisesti he tosin ymmärtävät tämän jo muutenkin.


 Näin eteenpäin

  •  Vie huomio miehestä omaan huoleesi, sillä siihen voit vaikuttaa.
  •  Huomaa, että ihminen on taipuvainen oppimaan myönteisiä asioita.
  •  Älä ota vastuuta miehen tunne-elämän ja käytöksen vaikeuksista.
  •  Luota lapsiisi. Mikään ei estä heitä kehittymästä ajattelultaan joustaviksi aikuisiksi.

 

Sanna Aulankoski

psykologi ja psykoterapeutti

Kysy psykologilta

Lähetä kysymys Hyvän terveyden psykologeille Sanna Aulankoskelle ja Mikael Saariselle täältä.