Kuva Andreas Janett
Kuva Andreas Janett

Hanna Sumari luottaa vihanneksiin ja eväisiin. Mihin muihin ravintoasioihin hän kiinnittää huomiota?

Juontaja, toimittaja Hanna Sumari elää terveellistä elämää. Tässä Hannan kuusi vinkkiä siihen, miten ruokavalio pysyy terveellisenä.

1. Juo vihannekset

"Vihanneksia on usein vaikea syödä tarpeeksi. Teen smoothieita esimerkiksi porkkanasta, omenasta, mansikoista ja pinaatista. Smoothieen ei aina tarvitse lisätä jogurttia tai maitoa. Hedelmämehunkin voi korvata tilkalla vettä. Tämä on helppo ja terveellinen eväs."

2. Tumma ennen vaaleaa

"Valitsen aina mahdollisimman tumman värisiä vihanneksia, sillä ne ovat kaikista terveellisimpiä. Tammenlehväsalaatti on jääsalaattia parempi vaihtoehto."

3. Ei kauppaan nälkäisenä

"Syön sen mitä ostan, joten en mene kauppaan nälkäisenä. Jos mieleni tekee kuitenkin herkkuja, osta karkkipussin sijaan vain kuusi irtokarkkia. Silloin ei jälkikäteen harmita ollenkaan, että söin koko pussin tyhjäksi."

4. Kysy ravintolassa

"Kysyn aina ravintolassa, mitä annos sisältää. Haluan tietää, paljonko annoksessa on kalaa tai minkä verran vihanneksia. Yleensä vaihdan perunan vihanneksiin tai salaattiin. Joskus muutoksista voi joutua maksamaan muutaman euron lisää, mutta maksan terveydestäni."

5. Salaatinkastike erikseen

"Tilaan salaatinkastikkeen ravintolassa aina erikseen. Silloin kastikkeen määrää voi itse säädellä. Usein esimerkiksi aurinkokuivatun tomaatin öljyinen mehukkuus riittää kastikkeeksi. Pieni lusikallinen öljyä pullosta on valmiskastiketta terveellisempi vaihtoehto."

6. Eväät mukaan

"Teen joskus raakapuuroa mukaan, mutta sen säilyminen on usein ongelma. Ratkaisen sen niin, että sekoitan maustamattoman jogurtin tai rahkan sekä kaurahiutaleiden sekaan jäisiä marjoja. Jäiset marjat pitävät puuron kylmänä."

Vierailija

Hanna Sumarin ravintovinkit - näin syöt paremmin

Perushyvät ohjeet. Itse olen (entisenä karkkihhirenä) huomannut, että se kuusi irtokarkkia riittää. Mutta ennen kuin pääsin siihen asti (edes sen kuuden irtokarkin ostamiseen), olin parisen kuukautta ilman karkkeja. Mutta nyt kun joskus haluaa namia, nykyään uskaltaa ostaa ja tajuaa, että toi 6 (itselle mieleisintä samaa tai itselle mieleisintä erilaista) irtonamia.
Lue kommentti
Kuva iStockphoto
Kuva iStockphoto

Suu kaipaa makeaa, mutta onko se viisaampaa nauttia vanhana kunnon sokerina vai uusina makeutusaineina?

Jokainen on varmasti törmännyt kaupan hyllyllä herkulliselta näyttävään tuotteeseen, jonka kyljessä komeilee teksti “sokeriton”.  Millä nämä tuotteet makeutetaan ja onko makeutusaineiden käytöllä samanlaisia terveyshaittoja kuin sokerilla? Kokosimme keskeisiä faktoja makeutusaineiden ja sokerin eroista.

Millä aineilla sokeri korvataan “sokerittomissa” tuotteissa?

Yleisimpiä elintarvikkeissa käytettyjä keinotekoisia makeutusaineita ovat aspartaami, asesulfaami-K, sakariini ja syklamaatti. Lisäksi makeuttamiseen käytetään luonnollisia sokerialkoholeja, kuten ksylitolia.

Sisältävätkö makeutusaineet vähemmän kaloreita kuin sokeri?

Useat makeutusaineet sisältävät hyvin vähän, jos lainkaan kaloreita. Kalorimäärä pysyy alhaisena myös siksi, että makeutusainetta tarvitaan usein pienempi määrä saman makeuden saavuttamiseksi. Esimerkiksi aspartaami on 200 kertaa makeampaa kuin sokeri, jolloin sen käyttömäärä voidaan pitää hyvin pienenä.

Kumpi on parempi hampaille, sokeri vai makeutusaineet?

Sokeri aiheuttaa happohyökkäyksen ja aiheuttaa näin reikiintymistä. Useimmilla makeutusaineilla ei ole tällaista vaikutusta. Hampaille harmittomia ovat esimerkiksi aspartaami ja asesulfaami K. Makeutuksessa käytetyistä sokerialkoholeista ksylitoli jopa edistää hampaiden terveyttä, sillä se estää reikiintymistä. Sen makeutus teho on yhtä suuri kuin sokerin ja sitä käytetäänkin usein purukumien ja pastillien makeuttamiseen.

 

Onko makeutusaineiden käyttö turvallista?

Makeutusaineiden kaikkia pitkäaikaisvaikutuksia ei vielä tiedetä, mutta nykytietämyksen valossa niiden kohtuullinen käyttö on turvallista. Makeutusaineiden runsaalla käytöllä on kuitenkin todettu olevan samoja terveyshaittoja kuin sokerilla. Niiden säännöllinen runsas käyttö kasvattaa riskiä sydän- ja verisuonisairauksiin, sekä aikuisiän diabetekseen.

Kaikille makeutusaineille ei ole asetettu päivittäistä saantisuositusta, mutta esimerkiksi aspartaamin enimmäissuositus vuorokaudessa on 40 mg painokiloa kohti. Esimerkiksi 70-kiloisella henkilöllä määrä täyttyy neljästä litrasta virvoitusjuomia.

 

Kirjoittaja opiskelevat Jyväskylän yliopiston liikuntatieteellisessä tiedekunnassa terveystieteiden kandidaatti- ja maisteriohjelmassa.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Terveystieteet, liikuntatieteellinen tiedekunta

 

 

 

 

 

 

 

 

Kuva iStockphoto
Kuva iStockphoto

Minulla on helikobakteerin aiheuttama mahakatarri. Bakteeri on häädetty, mutta oireet eivät tunnu hävinneen. Tarvitsisin luotettavia ruokaohjeita sekä listan tuotteista: mitä saa syödä ja mitä ei. Netistä kun etsii, niin yhdessä sanotaan yhtä ja toisessa toista.

Mikäli oireet jatkuvat hoidon päättymisen jälkeen, on syytä hakeutua lääkärin arvioitavaksi, sillä sairaus voi uusia ja tällöin tarvitaan uusi hoito.

Lääkärin vastaanottoa odotellessa voi kokeilla seuraavia: alkoholijuomien, kahvin sekä rasvaisten, käristettyjen ja mausteisten ruokien välttäminen sekä useimpien hedelmä- ja marjamehujen välttäminen niiden happamuuden vuoksi.

Ruokarytmin säännöllisyys helpottaa useimpia vatsavaivoja eli valveillaoloaikana on hyvä nauttia ruokaa ja juomaa noin kolmen tunnin välein. Annoskokojen kohtuullisuuteen on hyvä kiinnittää huomiota. Kysymyksestä ei käy ilmi, tupakoiko kysyjä. Tupakoinnin lopettaminen usein helpottaa oireita.
 

Ursula Schwab
ravitsemusterapian professori

Kysy asiantuntijalta

Onko sinulla kysyttävää Hyvän terveyden asiantuntijoilta? Lue lisää Kysy asiantuntijalta –sivulta.