Koivunlehtiteetä turvotukseen, nokkosmuhennosta anemiaan. Monesta luonnonkasvista saa helpotusta vaivoihin. Ravitsemusterapeutti Pirjo Saarnia vastaa väitteisiimme kasvien vaikutuksista.

1. Jotta ruoaksi tai rohdoksi käytettävien kasvien ”voima-aineet” säilyvät, kasvit pitää kerätä alkukesästä ja aamupäivästä.

Osittain totta. Eri kasveilla ja kasvinosilla on oma paras keruuaikansa. Yleensä kasvit on hyvä kerätä aamulla kasteen haihduttua ja kuivalla säällä. Lehdet kannattaa kerätä ennen kasvin kukintaa ja kukat pian niiden avauduttua. Juuret kerätään syksyllä. Vanhetessa luonnonkasvienkin maku muuttuu tunkkaiseksi.

2. Ruoanlaittoon tarkoitettuja kasveja ei saa kerätä mistä tahansa.

Totta. Lähimmälle autotielle pitää olla matkaa ainakin 50 metriä ja pölyisiä paikkoja on vältettävä. Kasveja ei myöskään pidä kerätä nurmikolta, jota leikataan bensakäyttöisellä leikkurilla.

3. Kaikilla yrteillä on lääkinnällisiä vaikutuksia, siksi niitä pitää käyttää kohtuullisesti.

Totta. Osa yrteistä, kuten vadelmanlehti, minttu, nokkonen tai voikukka, on hyvin mietoja ja turvallisia. Ne sopivat pitkäaikaiseenkin käyttöön. Mutta esimerkiksi koivunlehtiä tai kultapiiskun versonlatvoja on viisasta käyttää teeaineksina vain lyhyitä aikoja kerrallaan.

Mäkikuisman käyttö saattaa heikentää useiden lääkkeiden vaikutusta, siksi mitä tahansa lääkettä käyttävän ei pitäisi käyttää mäkikuismaa. Kohtuullisuus on hyvä periaate yrttienkin käytössä. Allergisen on syytä aloittaa uusien yrttien käyttö varovasti kokeillen.

4. Koivunlehtitee poistaa nestettä, jos on turvonnut olo.

Totta. Koivunlehtien flavonoidit lisäävät virtsaneritystä ja edistävät munuaisten toimintaa. Koivunlehtiteetä voi halutessaan kokeilla tähän tarkoitukseen, mutta nesteenpoistolääkkeitä ei saa sitä käyttäessä lopettaa.

5. Nokkosessa on enemmän rautaa kuin pinaatissa. Sitä voi käyttää ja säilöä pinaatin tavoin.

Totta. Nokkosessa on rautaa jopa seitsenkertainen määrä  pinaattiin verrattuna. Lisäksi siinä on paljon muitakin kivennäisaineita ja vitamiineja. Nokkosta voi käyttää pinaatin tapaan tuoreena ja pakastettuna keitoissa, kastikkeissa ja omien mieltymysten mukaan muussakin ruuanvalmistuksessa.

6. Nokkosmuhennos voi vahingoittaa munuaisia.

Osittain totta. Terveille munuaisille nokkosesta ei ole haittaa. Nokkosta käyttämällä voidaan jopa ehkäistä munuaiskivien muodostusta ja helpottaa virtsaamisvaivoja. Munuaisten tai sydämen vajaatoimintaa sairastavien ei pidä käyttää nokkosta varsinkaan uutteena tai teenä, mutta nokkosmuhennosta hekin voivat vaaratta syödä silloin tällöin.

7. Jos käyttää verenohennuslääkettä, ei saa syödä nokkosta.

Osittain tarua. Verenohennuslääkettä käyttävällä on tärkeää, että ruokavalion K-vitamiinin määrä pysyy päivittäin mahdollisimman samansuuruisena. Nokkosta voi käyttää, mutta pieninä määrinä. Nokkosen lisäksi K-vitamiinia on paljon muissakin vihreissä kasviksissa sekä mustaherukasta.

8. Vaihdevuosivaivoihin ja kuumiin aaltoihin tehoavat puna-apila, poimulehti ja siankärsämö.

Osittain totta. Näitä yrttejä kannattaa kokeilla, mutta niiden vaikutukset ovat yksilöllisiä ja yleensä melko vähäisiä. Vaihdevuosivaivoihin löytyy tehokkaitakin hoitoja.

9. Putkikasveista vain väinönputkea ja vuohenputkea saa syödä.

Totta. Väinönputki ja vuohenputki sopivat syötäväksi. Myös koiranputki ja karhunputki kelpaa ravinnoksi, mutta tätä ei suositella, koska ne sekoitetaan helposti myrkyllisiin putkikasveihin.

10. Maitohorsman nuori varsi on parsan veroinen herkku.

Totta. Maitohorsman nuoret versot ovat suomalaisen parsa ja ne sopivat hyvin sen tapaan keitettäväksi. Versoja voi lisätä myös kasvisruokiin ja salaatteihin.

11. Orvokki, kehäkukka ja krassi sopivat salaatteihin.

Totta. Nämä kauniit kukat sopivat  salaatteihin ja kakun päälle koristeeksi ja syötäväksi, jos ovat puhtaasti viljeltyjä. Krassista voi käyttää myös kirpeän makuisia lehtiä.

12. Voikukasta voi syödä vain lehdet.

Tarua. Koko kasvi soveltuu ruoaksi. Voikukan lehtien lisäksi myös kukkia voi käyttää salaattiin ja lämpimiin ruokiin. Kukista valmistuu myös herkullinen sima. Juuri sopii myös juuresten tapaan käytettäväksi, mutta on työläs kerättävä. Pula-aikana voikukan juuresta tehtiin paahtamalla kahvin korviketta.

Lue lisää:
Luontaistuote vai lääke?
Tunnista yllättävä vatsakipu
Ota lääke oikein, niin se vaikuttaa

Perunakin tekee hyvää

Nosta höyryävä kattilallinen uusia perunoita pöytään hyvällä omallatunnolla. Potut hoitavat terveyttäsi – mielialastasi puhumattakaan.

  • Verenpaineen laskija: muutama peruna päivässä alentaa verenpainetta. Vaikka lasku on vähäistä, sekin on kotiinpäin.
  • Kevyttä hyvää: lisäkkeenä peruna on kevyempi kuin riisi tai pasta. Voin sijasta makua antaa tilliöljy kotimaisesta kylmäpuristetusta rypsiöljystä.
  • Elinvoiman antaja: tärkeä C-vitamiinin lähde, etenkin miehille. Perunasta saa myös B1- ja B6-vitamiinia sekä kaliumia.

Asiantuntijana kliinisen ravitsemustieteen dosentti Ursula Schwab.

Kuva Shutterstock

Magnesium on keskeinen tekijä sadoissa aineenvaihdunnan tapahtumissa. Puutostilasta kärsivät vain harvat, sillä magnesiumia saa vaikka mistä.

Hivenaine magnesiumin tärkeyttä ei pidä väheksyä. Se osallistuu solujen perusaineenvaihdunnan säätelyyn, aivojen välittäjäaineiden toimintaan, perintötekijöiden rakentumiseen sekä hermojen ja lihasten yhteispelin sujumiseen.

Magnesiumin saantisuositus on miehillä 350 milligrammaa ja naisilla 280 mg päivässä. Puutostila on harvinainen ja johtuu yleensä runsaasta virtsanerityksestä, joka voi liittyä munuaissairauteen, diabetekseen, pitkäaikaiseen nesteenpoistolääkkeiden käyttöön tai alkoholismiin. Ajan kanssa lieväkin puutos voi kuitenkin johtaa ongelmiin. Oireita ovat väsymys, oksentelu, vapina ja lihasten nykiminen.

Magnesiumlisien tehoa suonenvedon estämiseen ei ole todistettu pätevillä tutkimuksilla, mutta niitä voi hyvin käyttää, jos ne tuntuvat auttavan.

Asiantuntija: sisätautien erikoislääkäri Pertti Mustajoki

 

NÄISTÄ SAAT MAGNESIUMIA

Vehnälese 822 mg/100 g

Siemenet 447 mg

Pähkinät 208 mg

Tumma suklaa 130 mg

Banaani 31 mg

Tyrnimarja 30 mg

Kala 30 mg

Kaurapuuro 30 mg

Avokado 29 mg

Jauheliha 25 mg

Vadelma 25 mg

Lähde: Fineli.fi

Kuva Shutterstock

Pitääkö superfoodeista pitää taukoa? Käytän macaa, spirulinaa ja chiaa. Voiko superfoodeja ja kanelia käyttää, jos maksa -arvot ovat kohonneet?

Maca eli andienkrassi eli perun ginseng (Lepidium meyenii) on Andeilta peräisin oleva juurikasvi, jota on käytetty jo inkakulttuurissa. Suomessa sitä käytetään kuivattuna, jauhettuna juurena. Juuri sisältää aminohappoja, hiilihydraatteja, hieman rasvaa ja kivennäisistä mm. kalsiumia, kaliumia ja jodia. Macan väitetään lisäävän vireyttä, seksuaalista halua, hedelmällisyyttä ja helpottavan vaihdevuosioireita. Vaikutuksista ei ole tieteellistä näyttöä.

Haittoja ei ole systemaattisesti tutkittu, mutta ei ole toisaalta tietoa siitäkään, että maca aiheuttaisi maksahaittoja.

Spirulina on siniviherlevää, jota käytetään kuivattuna jauheena ja kapseleina. Se sisältää proteiinia, hiilihydraattia, rasvoja, vitamiineja ja mineraaleja. Käyttömäärien pitäisi kuitenkin olla runsaita, jotta spirulinan sisältämillä ravintoaineilla olisi merkitystä ruokavaliossa. Spirulinan on väitetty auttavan mm. pitkittyneeseen väsymykseen, rasva-aineenvaihdunnan häiriöihin ja tehostavan vastustuskykyä, mutta tieteellistä näyttöä näistä vaikutuksista ei ole. On julkaistu potilastapaus, jossa spirulinan epäiltiin aiheuttaneen maksavaurion. Siniviherlevien sisältämiä myrkkyjä voi olla mukana myös spirulinatuotteissa. Muina haittoina voi esiintyä suolisto-oireita, kuten vatsan turvotusta, ripulia ja ilmavaivoja. Jos maksa-arvot ovat koholla, spirulinavalmiste pitää lopettaa ja kääntyä lääkärin puoleen. Maksa-arvot on tarkistettava muutaman viikon kuluttua valmisteen lopettamisesta. Jos maksa-arvot korjaantuvat spirulinan käytön loputtua, maksahaitta saattaa olla spirulinan aiheuttama. Muut syyt maksa-arvojen koholla oloon on tietysti myös selvitettävä.

Chia (Salvia hispanica L.) on mintulle sukua oleva viljelykasvi, jonka siemeniä ja niistä puristettua öljyä käytetään ravintona. Chia on nyt suosittua FODMAP-ruokavaliossa, koska sen ajatellaan tasapainottavan vatsan toimintaa. Ravintosisältö on tyypillinen siemenille, eli chia sisältää kuitua, pehmeää rasvaa ja proteiineja. Tutkimustietoa chian terveysvaikutuksista tai haitoista on rajallisesti, eikä sen mahdollisista maksavaikutuksista ole mitään tietoa.

Lue lisää FODMAP-ruokavaliosta

Jauhettu kanelipuun kuori, mausteena käytetty kaneli, on tavanomaisina määrinä turvallista. Tavallisemman eli kassiakanelin runsasta käyttöä on syytä välttää sen sisältämän haitallisen kumariinin vuoksi. Ceyloninkanelissa kumariinipitoisuus on huomattavasti pienempi. Kaneliöljy ja kanelipuun kuoriuutteet sisältävät kanelijauheeseen verrattuna moninkertaisia määriä kasvin ainesosia, ja ne ovatkin aiheuttaneet haittavaikutuksia. Paikallisesti käytettynä kaneliöljy voi aiheuttaa allergisia reaktioita ja ihottumaa. Suun kautta nautittu kaneliöljy voi suurina annoksina lamata keskushermostoa.

Kaneliöljyä ja kaneliuutteita on vältettävä, jos sairastaa maksasairautta, koska kanelin sisältämä kinnamaldehydi on maksalle haitallista. Mausteena kanelia voi silti käyttää ruoassa.

Kasveista valmistettuja ravintolisiä olisi parasta käyttää vain kuuriluonteisesti, koska niiden pitkäaikaiskäytön turvallisuutta ei ole yleensä varmistettu.

Mainituista "superfoodeista" ainakin spirulina ja kaneliuutteet voivat aiheuttaa maksavaurion, joten ne on jätettävä kokonaan pois käytöstä, jos maksa-arvot ovat koholla.
 

Eeva Sofia Leinonen
sisätautien erikoislääkäri

 

 

Ursula Schwab
ravitsemusterapian professori

 

 

Kysy asiantuntijalta

Onko sinulla kysyttävää Hyvän terveyden asiantuntijoilta? Lue lisää Kysy asiantuntijalta –sivulta.

Spiruliinan syöjä

Voiko superfoodeista olla harmia?

Vierailija kirjoitti: Astronautit syö spiruliinaa eikä heillä ole maksavaurioita. Spiruliina on kasvatettua levää eli ruokaa. Liika hiilari rasvoittaa maksa ja siten saa rasvamaksan. Artikkelissa ei sanota että Spiruliina AIHEUTTAA maksavaurion vaan että VOI aiheuttaa maksavaurion, aivan kuten liika hiilarikin VOI. Kiinalaiset ovat kovia riisinsyöjiä, onko heillä kaikilla rasvamaksa?
Lue kommentti