Valitse sinisiä kasviksia ja marjoja, kun haluat säilyä nuorena. Mitä vahvempi väri, sitä voimakkkaampi on antioksidanttien vaikutus.

Kasvien siniset ja purppuranpunaiset sävyt johtuvat antosyaaneista ja muista fenoliyhdisteistä. Ne ovat vahvoja antioksidantteja. Antioksidanttien arvellaan hidastavan vanhenemista ja erilaisia rappeumasairauksia.

Keräile siis sinisävyistä syötävää! Se torjuu solujesi rappeutumista. Ja mitä vahvempi väri, sitä voimakkaampi on suojavaikutus.

Suosi mustaviinimarjaa ja mustikkaa, maistele myös juolukkaa. Mustikka on todella hyväksi ikääntyville ja päätetyössä rasittuneille silmille.

Etikkaa värin säilymiseksi

Sininen ja purppura haalistuvat helposti ruoan valmistuksessa, siksi vaikkapa lämpimään puna-kaalisalaattiin lisätään haudutusvaiheessa väriä säilyttävää etikkaa.

Entä kukkakaalista ja perunasta kehitetyt siniset lajikkeet? Kyllä vaan, niiden antioksidanttivaikutus on vaaleita versioita vahvempaa.

Punaviinin terveellisyydestä kiistellään, mutta se sisältää kiistatta runsaasti flavonoideja.

Lisäaineestakin flavonoideja

Yksi varsin yleisesti käytetyistä lisäaineista, E163, on luonnon antosyaani – siis antioksidantti – joka luetaan niin sanottuihin flavonoidipigmentteihin.

E163:a käytetään väriaineena, ja sitä saadaan tumman viinirypäleen ja mustaherukan kuoresta sekä mustasta porkkanasta.

– E163:n voi lukea marjalähteeksi, sillä saamme sen kautta jopa kymmenen prosenttia kaikista flavonoideistamme, professori Marina Heinonen Helsingin yliopistosta kertoo.

Asiantuntijana Marina Heinonen, ravinnon turvallisuuden professori Helsingin yliopistosta.

Lue lisää:

Auttaako antioksidantti?
Flavonoidit talteen tummista marjoista
Flavonoidit - suojaavia antioksidantteja
Syö puna-vihreää ruokaa, terveytesi tähden

Antioksidantit ovat yhdisteitä, jotka estävät vapaiden radikaalien haittavaikutuksia elimistössä tai elintarvikkeen eltaantumista.

Ruoasta saatavia antioksidantteja ovat C-vitamiini, E-vitamiini, karoteenit sekä flavonoidit ja muut polyfenolit.

Flavonoideja on kasvikunnassa tuhansia eri yhdisteitä, syötävistä kasveista niitä tunnetaan muutamia kymmeniä.