Kuva: Shutterstock
Kuva: Shutterstock

Probiootit ovat hyviä bakteereita. Niitä kannattaa hankkia elimistöön, koska ne vievät elintilan pahoilta bakteereilta. Mutta voiko vastustuskykyä ostaa?

Tämän hetken mielenkiintoisimmat termit kylmähyllyllä ovat lähes taikasanoilta kuulostavat lactobacillus, bifidus ja asidofilus. Ne ovat aika hienoja nimiä bakteereille, jotka on siirretty terveestä suolistosta jogurttipurkkiin.

Jokainen tuntee nimeltä Gefilus-mehut ja Olo-jogurtit, kaurapohjaiset Yosat, Activiat ja Actimelit sekä niiden makeilevat ja mahtailevat lupaukset vastustuskyvyn ja ruoansulatuksen tehostamisesta. Valikoima jatkuu apteekeissa ja luontaistuotekaupoissa: on masuja helliviä kapseleita, tippoja ja jauheita.

Elintarviketeollisuus ottaa hurmioissaan kaiken irti näistä hyötybakteereista, mutta kyllä niitä hehkuttavat myös tutkijat, lääkärit ja kuluttajat.

Kysyimme suolistomikrobistoon erikoistuneelta dosentti Pirkka Kirjavaiselta, millaista suojaa probioottituotteita saa?

- Probioottien markkinointi vastustuskyvyn parantajina on aika yliampuvaa. Säännöllisellä probioottien käytöllä on voitu vähentää pienten lasten sairastelua ja hengitystieinfektioita. Aikuisilla tulokset eivät ole olleet yhtä yksiselitteisiä, vaikka flunssan kesto on lyhentynyt ja oireet ovat helpottaneet. Jos joku aivastaa sinua päin, probioottien antamalla lisäsuojalla lienee vähän merkitystä.

- Parhaat tulokset on saatu erilaisten ripulitautien hoidosta ja ehkäisystä. Jos haluaa suojaa flunssalta, kannattaa kokeilla ensimmäiseksi kantaa tai sekoitusta, jonka on osoitettu ehkäisevän infektioita ja vahvistavan vasta-ainetuotantoa. Probioottien teho on yksilöllistä, joten mikä tehoaa toisella, ei välttämättä toimi itsellä. Parhaiten probiootit sopivat ennaltaehkäisyyn esimerkiksi influenssakauden tai matkan alussa.

- Täysin terveille  jatkuva probioottien syöminen ei ole tarpeellista. Tosin jotkin vaikutukset näkyvät vasta pitkäaikaiskäytössä. Sellainen voisi olla esimerkiksi pro­biootin kyky sitoa ruoan homemyrkkyjä, minkä takia niillä voitaisiin ehkäistä tulevaisuudessa myös paksusuolisyöpää.

Lue lisää maitohappobakteereista.

Kuva Shutterstock
Kuva Shutterstock

Lepoa vai lääkettä? Vai onko flunssa niin kova vastustaja, että molempia tarvitaan?

Helpottaako jättiannos C-vitamiinia (1000 mg päivässä) flunssaista oloa?

Joissakin pienissä tutkimuksissa on saatu hyviä tuloksia tällaisilla C-vitamiinimäärillä.

Vielä ei kuitenkaan ole varmaa tietoa, että C-vitamiinin näin suurien määrien nauttiminen olisi hyödyllistä – aikuisten C-vitamiinin saantisuosituskin on vain 75 milligrammaa päivässä.

Uskomus suurten C-vitamiinimäärien tehokkuudesta flunssaan ja moniin muihin sairauksiin on vuosikymmeniä vanhaa perua, eikä C-vitamiinin tankkaaminen ainakaan flunssan ehkäisemiseksi näytä kannattavan nykytiedon valossa.

Flunssan puhjettua siitä voi kuitenkin olla vähän apuaoireiden lievittämisessä. Se voi myös jonkin verran lyhentää taudin kestoa, samoin kuin sinkkikin. Ainakaan siitä ei ole haittaa.

Onko lepo on paras hoito flunssaan?

On. Lepo on parasta lääkettä useammastakin syystä. Kuumeessa ei pidä rehkiä eikä tehdä työtä, vaan silloin kannattaa keskittyä nukkumiseen ja makoiluun. Jos kuumetta ei ole, kotona voi puuhailla voimien mukaan, kunhan välttää raskasta työtä. Kotona sairastamalla estetään myös tartunnan leviäminen muihin, kuten työ- tai opiskelutovereihin.

Jos tauti ei hellitä lepäämällä, vaan päinvastoin pahenee, kannattaa mennä käymään lääkärissä. Kuntoliikuntaa kannattaa jatkaa vasta kun tuntee olonsa terveeksi eikä flunssa enää oireile.

Asiantuntija: LKT, virusopin professori Ilkka Julkunen Turun yliopistosta.

Kun kumarrut pesemään kasvojasi, kuvittele selän päälle harjanvarsi. Jos asentosi on väärä, selkä pyöristyy eikä keiipi pysy.
Kun kumarrut pesemään kasvojasi, kuvittele selän päälle harjanvarsi. Jos asentosi on väärä, selkä pyöristyy eikä keiipi pysy.

Kun selkäkipuinen tulee liikuntalääkäri Jari Parkkarin vastaanotolle, hän saa ensitöikseen riisua jalkineet ja housut. Miksi?

–Kaiken kaikkiaan kipujen ehkäisyssä tärkeintä on selän viisas käyttö. Jos selkä pyöristyy liikaa, se on haitallista välilevyille. Neuvon turvallisemmat asennot arkeen, myös pukeutumiseen.

Miten selkänsä voi pitää kivuttomana?

–Vaikka olisi maailman vahvin mies, ei säästy selkäkivuilta, jos käyttää selkää virheellisesti. Toisaalta heikollakin selällä pärjää, jos sitä kuormittaa viisaasti.

Lepoa vai liikettä? Mikä pitää selän kunnossa?

–Suurimmat riskit tulevat olemisen ääripäissä. Toisessa päässä liikkumattomuus, toisessa liikuntalajit, joissa tulee nopeita suunnanmuutoksia ja kontakteja, kuten jääkiekossa ja jalkapallossa. Selälle on myös liian iso muutos, jos istuu päivän ja rehkii illalla salilla.

Millaisessa tilanteessa selkä yleensä särkyy?

–Ongelmat alkavat tavallisesti hyvin vähäisestä ponnistuksesta. Sementtisäkkiä osataan nostaa fiksusti mutta sukka poimitaan lattialta selkä pyöristyneenä. Silloin alaselästä katoaa lihastuki ja nikamien välilevyihin kohdistuu liiallista kiilaavaa painetta. Jos ylävartalo painaisi kuin höyhen, ei painetta syntyisi.

Millainen harjoittelu on parasta selkävaivaivaselle?

–Tutkimme UKK-instituutissa pilateksen vaikutusta selkävaivoihin. Se on harjoitustekniikka, jossa hengityksen tuella treenataan vartalon lihaksia. Parhaimmillaan pilatestreenin jälkeen lantionpohjan lihaksiin ja syviin vatsa- ja selkälihaksiin jää kahdenkymmenen prosentin pito päälle. Laji opettaa myös korjaamaan lantion asennon selälle terveelliseksi jokapäiväisessä elämässä.

Millaiset asennot suojaavat selkää?

–Selän tulisi säilyä suorana kuin rautakanki syvissä kyykyissä ja kurkotuksissa, ettei välilevyihin kohdistuisi kiilaavaa painetta. Kumartumiset tulisi tehdä yhden jalan yli eli käyntiasennossa toinen jalka edessä. Silloin ylävartaloa kannattava voima tulee edessä olevan jalan reisilihaksesta ja keskivartalon tuki säilyy, kun alaselkä pysyy neutraaliasennossa.

Miten oikean kumarrusasennon löytää?

–Kun kumarrut pesemään kasvojasi, kuvittele selän päälle, kauluspaidan alle, harjanvarsi. Jos tekniikkasi on väärä, kauluspaita kiristyy ja selkä pyöristyy.

Asiantuntija: Jari Parkkari, liikuntalääketieteen erikoislääkäri, dosentti.

Käyttäjä3345
Seuraa 
Liittynyt18.1.2018

Asennot kuntoon, niin selkä kiittää

Käsittämätöntä että "asiantuntija" ei kiinnittänyt huomiota yleisimpään selän virhekäyttöön. Se on tavallinen eli selkä pyöreänä istuminen. Tämä asento jatkuvana ja tavallisena päivittäisenä asentona aiheuttaa yli 90 selkäkivuista. Tavallisessa tuolissa pinnistely ei korjaa asentoa. Vasta kun reidet ovat 45 astetta alaviistoon ja tuolissa on n. 30 mm keskirako poistamassa paineen genitaaleilta, kuten kehittyneissä satulatuoleissa on, lantio oikenee seisomaryhtiin, yläselänkin ryhti korjaantuu...
Lue kommentti