Kuva Shutterstock
Kuva Shutterstock

Melkein joka toisen jaloissa on jotakin vikaa: lattajalat, vasravarpaat tai vaivaisenluut. Jumppaa ne kivuttomiksi.

1. Vaivaisenluu

Oireet Tunnistat vaivaisenluun siitä, että isovarpaan tyvinivelen sisälaidalle kasvaa patti tai luumöntti. Vaivaisenluu oireilee harvoin alkuvaiheessa, joten kävelyä se ei haittaa. Vaivan edetessä ilmenee kipua ja kävelyarkuutta.

Syyt Vaivaisenluu syntyy, kun jalan linjaus muuttuu. Usein lonkat kiertyvät sisäänpäin ja polvet ulospäin, jolloin jalkaterän asento vääntyy virheelliseksi. Kehon kuormitus painottuu jalan sisäreunalle, ja siitä saa alkunsa varpaiden nivelmuutokset – tässä tapauksessa vaivaisenluu.
Useimmiten vaiva johtuu huonoista kengistä. Jopa kolmannes suomalaisista käyttää liian korkeakorkoisia ja kapeakärkisiä kenkiä.
Joskus perintönä saaduilla yliliikkuvilla nivelillä on osansa vaivaisenluun kehittymisessä.

Hoito Vaivaisenluuta poteva tarvitsee asiantuntijan tekemän kotiharjoiteohjelman. Sen tarkoituksena on lisätä jalka­terän liikkuvuutta ja lihasvoimaa, mutta opettaa myös aivoja käskyttämään kehoa tekemään tutut liikesarjat, kuten istualta nouseminen, puhtaasti ja oikein.
Asiantuntija suosittaa myös vaivaisenluulastaa, jos vaiva yltyy kivuliaaksi. Lasta varmistaa, ettei askelluksesta tule turhan varovaista ja vaiva ylly entisestään.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Omahoitoa on myös voimistelu. Olipa sinulla vaivaisenluu tai terve jalka, hyödyt tästä liikkeestä: Halkaise tennispallo ja laita se lattialle isovarpaan tyvinivelen alle. Seiso varvas suorana puolipallon päällä, paina pallo lyttyyn ja laske kymmeneen. Toista muutamaan otteeseen ja tee harjoite päivittäin. Liike vahvistaa varpaan nivelen ympärillä olevia pehmytkudoksia.

Sisältö jatkuu mainoksen alla


2. Vasaravarpaat

Oireet Päkiäkipua, jalkapohjan etuosan kovettumia ja töpöttelevää kävelyä. Kun varpaat ovat koukistuneet, ne kipeytyvät.
Normaalipainoisella vaivan huomaa siitä, että varpaiden päällä olevat rystyt eivät näy. Varpaat nousevat tyvinivelestä pystyyn ja koukistuvat kärkinivelestä.

Syyt Varpaiden yläpuoliset jänteet, lihakset ja nivelsiteet kiristyvät ja alapuoliset venyvät ja päkiälle tuleva kehon kuorma on painottunut väärin. Jalkapöytäluiden välit alkavat leventyä, päkiän alla oleva rasvapatja siirtyy varpaiden tyveen ja päkiä menettää tukensa.  
Syynä voi olla liikkumattomuus tai vaivaisenluu, mutta myös useat krooniset sairaudet, kuten diabetes tai nivelreuma.

Hoito Kivun hoitoon tarvitaan päkiäpehmuste sekä varvassuojia, joita saa apteekeista, terveystavaroihin erikoistuneista liikkeistä ja tavarataloista.
Potilaalle tehdään ainakin kuuden viikon harjoitusohjelma, johon kuuluu varpaiden liikuttelua. Pesusta ja venyttelystä on myös tehtävä iltarutiini: Jalat pestään ja rasvataan joka ilta ja varpaita suoristellaan käsin. Päkiöitä voi myös painella maata kohti.


3. Aikuisiän lattajalka

Oireet Ei välttämättä oireile pitkään aikaan mitenkään. Näkyy linttaan astumisena ja taapertavana kävelynä niin, että jalkaterät osoittavat ulospäin. Vuo­sien saatossa saattaa tulla takimmaisen säärilihaksen repeytymä tai rappeuma sekä polvikulumia.

Syyt Aikuisiän lattajalka on useimmiten ikäihmisten vaiva, toisin kuin toiminnallinen lattajalka, joka voi kiusata lapsiakin kasvuiässä. Kummassakin tapauksessa jalassa vallitsee lihasepätasapaino ja jalkaterästä puuttuu kierteinen liike.
Aikuisiän lattajalan syynä voi olla ylipaino, jatkuva seisominen, taaimmaisen säärilihaksen heikkous ja taakkojen nostelu.

Hoito Itsehoitoa ovat tukevammat kengät ja säännöllinen jalkavoimistelu. Hanki myös kipuja vähentävät tukipohjalliset, mutta katso, että kengissäsi on niiden paikoilleen laittamisen jälkeenkin kunnolla tilaa jaloille. Jos liikut paljon, hanki hyvin iskuja vaimentavat tossut.

Asiantuntijat: Riitta Saarikoski, jalkaterapeutti ja jalkaterapian emerituslehtori
Ari Mäkelä, manipulatiivinen fysioterapeutti, PT Stuodio.

Sisältö jatkuu mainoksen alla