Pidä hyvää huolta jaloistasi seuraavia ohjeita noudattamalla.

  1. Helli jalkoja päivittäin. Raaputa mahdolliset kovettumat jalkaraspilla kuiviltaan ja suihkuttele sen jälkeen jalat huolellisesti – muista pestä varpaanvälit. Jalkakylpy höystettynä hyväntuoksuisilla öljyillä on ehdottomasti sallittu! Kuivaa jalat pehmeään pyyhkeeseen varpaanväli kerrallaan.
  2. Rasvaa pestyt jalat paksulla, tahnamaisella ja nopeasti imeytyvällä voiteella. Älä kuitenkaan rasvaa varpaidenvälejä, sillä rasva voi hauduttaa ihon rikki.
  3. Voimistele jalkojasi. Ojentele nilkkoja sivu- ja pitkittäissuuntiin. Harottele varpaitasi! Nouse varpaille, sillä liike tekee hyvää pohjelihaksille. Venyttele pohkeita, sillä vetreät pohkeet ehkäisevät monia jalkaongelmia pitämällä kävelytyylin kunnossa.
  4. Leikkaa kynnet pesun jälkeen, jolloin ne eivät lohkeile helposti. Kynsien oikea mitta on varpaan pään tasalla. Jos varpaankynnet tuntuvat tökkäävän kenkiin kiinni, tarkista ensin, ovatko kenkäsi sopivat.
  5. Venytä sukkaa kärjestä. Jos sukka on jalassa aina liian tiukasti, se voi pidemmällä aikavälillä taivuttaa varpaita ja kynsiä väärään asentoon. Sukan pitää olla kärjestä mieluummin lörppä!
  6. Tiiviisiin varpaidenväleihin käy talkki. Talkki ehkäisee varpaidenvälien hiertymiä estäessään hikoilua. Älä kuitenkaan käytä talkkia koko jalkaan. Jalan on saatava hikoilla.