Professori Markku Laakso Itä-Suomen yliopistosta kertoo tehokkaimmat keinot diabeteksen torjuntaan.

1. Kumpi on tärkeämpää diabeteksen estämisessä: liikunta vai ruokavalio?

Näitä kahta ei ole aiheellista erottaa toisistaan. Liikunta nimittäin pitää myös painoa kurissa. Kysymykseen ei siis ole yhtä oikeaa vastausta vaan riippuu henkilöstä, mikä kenellekin on mieluisin tapa. Puolen tunnin reipas kävely joka päivä tai vähintään kolme kertaa viikossa ei liene kenellekään ylivoimaista. Tämän ajan voi ottaa esimerkiksi television katselusta.

2. Ruotsista on tullut neuvoja, joiden mukaan hiilihydraatit kannattaisi jättää kokonaan pois, jos verensokeri on alkanut kohota. Onko tälle perusteita?

Hiilihydraattien kokonaan poisjättämiselle ei ole perusteita. Hiilihydraattien vähentäminen voi auttaa pääsemään laihdutuksen alkuun, mutta hiilihydraattien pitkäaikaisesta vähentämisestä ei ole osoitettu pysyviä hyötyjä. Paino laskee tehokkaasti myös, kun vähentää kalorimäärää muuttamatta olennaisesti hiilihydraattien, proteiinin ja rasvan keskinäistä suhdetta ruokavaliossa.

3. Voiko laihakin sairastua tyypin 2 diabetekseen?

Noin 80 % tyypin 2 diabetekseen sairastuvista on ylipainoisia, ja heillä on yleensä huomattava insuliiniresistenssi. Insuliini-resistenssi eli insuliinin tehon heikentyminen kudoksissa liittyy ylipainoon, mutta kaikki ylipainoiset eivät ole insuliiniresistenttejä. Arviolta noin 20 % sairastuvista on joko normaalipainoisia tai laihoja. Näillä henkilöillä on häiriönä insuliinierityksen vähäisyys. Liikunta estää diabetesta yhtä tehokkaasti niin normaalipainoisilla kuin ylipainoisillakin.

4. Voiko mielialalääke aiheuttaa insuliiniresistenssiä?

Monet lääkkeet lisäävät insuliiniresistenssiä, mutta mielialalääkkeiden kohdalla johtopäätösten tekeminen on vaikeaa, koska depressioon sinänsä liittyy usein insuliiniresistenssi. Mielialalääkkeet voivat lisätä ruokahalua ja aiheuttaa painon-
nousua. Tämä oli tyypillistä vanhan polven trisyklisille antidepressanteille. Uudemmilla masennusta estävillä lääkkeillä on vähemmän näitä sivuvaikutuksia. Mielialalääkettä ei kuitenkaan ole syytä lopettaa ilman lääkärin lupaa.

5. Missä vaiheessa haiman solujen teho on heikentynyt jo niin paljon, että tyypin 2 diabetes on väistämätön?

Tyypin 2 diabeteksen synnyssä insuliini-erityksen väheneminen on keskeisin fysiologinen muutos. Itse asiassa tyypin 2 diabetesta ei synny ilman sitä. On arvioitu, että kun tyypin 2 diabetes todetaan, on insuliinieritys vähentynyt noin puoleen normaalista.

6. Jos diabetes on jo todettu, voiko elintapamuutoksilla parantua?

Joissakin tapauksissa on kuvattu diabeteksen hävinneen kokonaan kuukausiksi tai jopa vuosiksi painonlaskun ja liikunnan seurauksena. Yleensä kyseessä on kuitenkin tilapäinen ilmiö. Ikääntymisen ja painonnousun seurauksena diabetes tavallisesti palaa perimältään tälle taudille altistuneille henkilöille.  

Lue lisää Sokerihäiriö varoittaa: Esidiabetes!

  1. Ruokailu vaatii suunnittelua. Kiireisen ihmisen ei kannata lähteä kauppaan ilman ostoslistaa – tai nälkäisenä.
  2. Säännöllinen ateriarytmi taltuttaa sokerinhimoakin. Aterian korvaaminen makealla välipalalla sotkee ruokailusuunnitelman ja tulee tavaksi.
  3. Älä karsi kaikkea maistuvaa. Kaloritaulukkojen orjallinen seuraaminen tekee elämästä puisevaa. Jo 5 % painonpudotus auttaa.
  4. Kyse on loppuelämän kuurista. Takapakit ovat merkki elämäntapamuutoksen etenemisestä ja kuuluvat asiaan, kunhan niistä opitaan jotain.
  5. Harrasta liikuntaa oman kuntosi mukaisesti. Valitse itsellesi mieleisiä lajeja.   
  6. Tupakanpoltto vastaa terveydellisesti 20 kg ylipainoa. Voisitko mahdollisista tupakkalakkokiloista huolimatta ajatella lopettavasi?
  7. Voit testata alttiutesi diabetekselle Diabetesliiton sivuila. Riskitestejä löytyy myös terveyskeskuksista ja työterveyshuollosta.

Vinkit antoi Dehko-hoitajana toiminut terveydenhoitaja Pirjo Aromaa, Tampereen kaupunki.

Laihakin voi sairastua diabetekseen

Suomalainen elää leivällä, pastalla, puurolla, makaronilla, perunalla, sokerilla, prosessoiduilla kasvirasvoilla (margariini, kasvirasvakerma jne...) ja rasvattomilla sokeririkkailla maitotaloustuotteilla. Ja mikä on lopputulos? JATKUVA VERENSOKERIN HEITTELY Lisäksi aliravitsemus aiheuttaa sairauksia: lihavuusepidemia diabetesepidemia osteoporoosin jatkuva kasvu autoimmuunisairauksien jatkuva kasvu vatsa- ja suolisto-ongelmien jatkuva kasvu psyykkisten ongelmien jatkuva kasvu...
Lue kommentti