Hyvä hengitystekniikka pitää sinut terveenä, huono sairastuttaa. Tarkista tästä miten henkesi kulkee.

Oma hengitystapa on helppo testata. Mene selinmakuulle ja laita kämmen rintalastan alaosan päälle. Hengitä sisään. Jos vatsa nousee kämmenen alla ja rintakehä ja alimmat kylkilihakset laajenevat, hengitys on oikeanlaista. Kun hengität ulos, rintakehä painuu ensin alas, sen jälkeen pallea ja ylävatsa.

Jos vatsa ei sisäänhengityksessä nouse, hengität liikaa keuhkojen yläosalla.

Jo hetki riittää

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Jo lyhytkestoisesta oikeanlaisesta hengityksestä on hyötyä. Jos käyt kerran viikossa pilateksessa ja hengittelet tunnin ajan oikein, aivosi rekisteröivät tämän tekniikan ja muistijälki oikeasta hengityksestä säilyy parin viikon ajan. Mitä useammin hengitystäsi harjoitat, sitä tehokkaammin muistijälki vahvistuu.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Totta vai tarua hengittämisestä?

1.  Vappupallon heliumin hengittäminen on haitaksi.

Totta. Kun hengittää heliumia, se syrjäyttää keuhkoista hapen ja aiheuttaa tukehtumisvaaran.

2. Kuukautiskierto vaikuttaa hengitysoireiden vakavuuteen.

Kenties totta. Naisen kehon hormonipitoisuudet ja ruumiinlämpötila vaihtelevat kuukautiskierron aikana. Vaihtelu vaikuttaa hengitysteihin ja sitä kautta tulehdusalttiuteen. Ovulaation aikana hengitysoireet kuten astmayskä ovat usein tavallista pahempia.

3. Ylipaino altistaa vääränlaiselle hengitykselle.

Totta. Mitä enemmän vatsanpeitteissä tai vatsassa on rasvaa, sitä työläämpää hengittäminen on. Vatsanseudun ylipaino estää palleaa vetäytymästä alaspäin sisäänhengityksen aikana. Kun pallea ei pääse liikkumaan, hengitys voi muuttua läähättäväksi.

Asiantuntijoina Tommi Hyytinen, pilatesopettaja, Helsinki; Mervi Puolanne, fysioterapeutti ja terveydenhuollon maisteri, Hengitysliitto


Sisältö jatkuu mainoksen alla