Kävelevä aikapommi. Sellaisen kuvan tyypin 2 diabeteksesta eli aikuistyypin diabeteksesta saa, kun tutustuu sen aiheuttamiin tuhoihin elimistössä. Kun tiedät vaarat, niitä on helpompi motivoitua torjumaan. Aloita vaikka päivittäisestä kävelylenkistä.

Aivot

Diabeetikko saa aivohalvauksen todennäköisemmin kuin muut, sillä korkea veren sokeripitoisuus on haitaksi verisuonille. Aivoverisuonten tukkeumia tai vuotoja voi ehkäistä huolehtimalla sokeritasapainosta sekä hoitamalla verenpainetta ja kolesterolia.

Silmät

Suuri verensokeripitoisuus vahingoittaa pieniä hiussuonia, minkä seurauksena voi olla silmänpohjan verkkokalvosairas, retinopatia. Diabeetikon silmänpohjat tuleekin tutkia säännöllisesti muutosten toteamiseksi. Hyvä sokeritasapaino voi estää retinopatian tai ainakin hidastaa sen etenemistä.

Suu ja hampaat

Bakteerit viihtyvät makeassa, siksi diabeetikko saa muita herkemmin suusairauksia. Suun puhtaudesta ja säännöllisistä hammaslääkärikäynneistä kannattaa siis pitää kiinni. Hampaita vaanivat mm. ientulehdus, kiinnityskudosten sairaudet ja reikiintyminen erityisesti ienrajassa. Lisäksi diabeetikon suun limakalvot kuivuvat ja hänelle voi tulla suupoltetta, sieni-infektioita tai punajäkälää.

Sydän

Metabolinen oireyhtymä ja korkea paha LDL-kolesteroli ovat sydämelle valtavia rasitteita: riski saada sydäninfarkti on suuri. Sepelvaltimotauti on diabeetikoilla yleinen ja sen ennuste on huonompi kuin muilla. Liikkumalla puoli tuntia päivässä riski pienenee.

Munuaiset

Diabeetikon munuaisia uhkaa nefropatia. Se on sairaus, jossa virtsaan erittyy liikaa valkuaista. Pitkään jatkuessaan se voi johtaa munuaisten vajaatoimintaan ja keinomunuaisen tarpeeseen. Nefropatian hoidossa ensisijalla on verensokerin ja verenpaineen laskeminen.

Maksa

Rasvamaksasta puhutaan, kun maksasoluihin kertyy runsaasti rasvaa. Rasva heikentää maksan insuliiniherkkyyttä ja nostaa verensokeriarvoja. Se voi johtaa maksakirroosiin ja maksasiirron tarpeeseen, se myös lisää sydän- ja verisuonitautien vaaraa. Rasvamaksan hoitoon ei ole lääkettä, mutta pienikin painonpudotus parantaa maksa-arvoja.

Vatsarasva

Joillakin ylimääräiset kalorit kertyvät luultavasti perinnöllisistä syistä vatsaontelon sisään, puhutaan vyötärölihavuudesta tai omenalihavuudesta. Tällaisille henkilöille kehittyy muita herkemmin metabolinen oireyhtymä. Hyvä uutinen on, että laihduttaessa rasva katoaa ensin vyötäröltä.

Haima

Insuliinia tuottavat saarekesolut sijaitsevat haimassa. Tyypin 2 diabeteksessa haima ei jaksa tuottaa riittävästi insuliinia, mutta se ei kuitenkaan koskaan lopu kokonaan, kuten tyypin 1 diabeteksessa. Insuliinihoidosta on merkittävää hyötyä molemmissa diabeteksen muodoissa.

Hermot

Veren suuri sokeripitoisuus vaurioittaa hermostoa ja voi laukaista ääreishermoston sairauden, neuropatian. Se aiheuttaa särkyjä ja tunnottomuutta etenkin jaloissa, mutta myös ripulia tai oksentelua, huimausta, impotenssia ja pinneoireita. Sokeritasapainosta huolehtimisen lisäksi potilas hyötyy tupakan ja alkoholin välttämisestä.

Lihakset

Säännöllinen liikunta lisää lihaskudoksen insuliiniherkkyyttä ja sokerinkulutusta sekä parantaa metaboliseen oireyhtymään liittyviä rasva-aineenvaihdunnan häiriöitä. Lisäksi liikunta tukee painonpudotusta ja laskee verenpainetta.

Jalat

Jalkahaava on diabeetikkojen yleinen vaiva, joka syntyy jalkojen kuormituksesta ja kudosten heikentyneestä nestekierrosta. Jalkojen asentovirheet, hiertymät ja sieni-infektiot tulee hoitaa hyvin. Jalkojen verenkiertohäiriö voi laukaista perifeerisen valtimotaudin, jota kutsutaan katkokävelyksi.

Asiantunijana professori Hannele Yki-Järvinen HYKSistä.

Lue lisää

Diabeteksesta voi parantua

Tietoa verensokerista

Munuaistauti kiinni ajoissa.

Hyvän hoidon askeleet

  1. Tee puolen tunnin kävelylenkki joka päivä. Pyydä kaveri mukaan.
  2. Syö välipalaksi hedelmä tai kuppi marjoja. Muista ruisleipä!
  3. Jos tupakoit, hae tukea lopettamiseen.
  4. Vaihda maito rasvattomaan, leipärasva pehmeäksi ja juusto kevyempään tai vähärasvaiseen leikkeleeseen.
  5. Tarkista ostamasi leivän suolapitoisuus, vähäsuolaisessa on suolaa alle 0,7g /100 g.
  6. Mieti mikä on tärkeää ja mistä voit luopua.
  7. Anna löytämäsi aika läheisille.
  8. Kiitä, kannusta ja välitä.
  9. Nauti Suomen kauniista luonnosta aina kun voit.