Mitä yhteistä on sydämellä ja hauiksella? Molemmat ovat lihaksia, joita tulee treenata, jotta ne vahvistuisivat.

Liikunta vahvistaa sydän- ja verenkiertoelimistöä ja parantaa hapenottokykyä. Huonoja lajeja ei olekaan, joten omia mieltymyksiään voi huoletta kuunnella. Yhdelle sopii reipas kävely, toiselle jumppatunti ja kolmannelle sulkapallo.
 

Nyrkkisäännöt sydänliikuntaan

  1. Jos kunto on huono, aloita rauhallisesti. Älä silti löysäile vaan liiku niin, että hengästyt.
  2. Hikoilu ei välttämättä kerro treenin rasittavuudesta. Parempi mittari on kohonnut syke.
  3. Liiku vähintään kolmesti viikossa niin, että kohdat yksi ja kaksi toteutuvat.

Vältä melua

Sydän nauttii rauhasta. Jos se joutuu altistumaan toistuvasti häiritsevälle melulle, se stressaantuu ja ärtyy. Stressi on sydämelle kirous, sillä se nostaa verenpainetta. Melu voi itsessäänkin kohottaa verenpainetta. Rauhallinen musiikki, kävely levollisessa ympäristössä, jooga tai muu rauhoittava toiminta tyynnyttävät mieltä ja huoltavat näin sydäntä.

Lepää sairaana

Pienikin sairaus, kuten tavallinen flunssa, rasittaa kehoa. Flunssan yhteydessä lievä sydänlihastulehdus on tavallinen ja menee useimmiten ohi lepäämällä. Jos kuitenkin lähtee liikkumaan kipeänä, sydänlihastulehdus voi pahentua ja aiheuttaa vakavia rytmihäiriöitä, jolloin sydämen toimintakyky romahtaa. Hyvä kunto ei suojaa sydänlihastulehdukselta, joka pahimmillaan johtaa kuolemaan.

Sairaana onkin tärkeää muistaa levätä. Tavallisia askareita voi hoitaa voimiensa mukaan, mutta liikkumaan kannattaa lähteä vasta, kun tuntee olonsa terveeksi.

Asiantuntijat
Annukka Alapappila, liikunta-asiantuntija, fysioterapeutti ja terveystieteiden maisteri, Suomen Sydänliitto
Tuija Pusa, ravitsemusasiantuntija, laillistettu ravitsemusterapeutti, Suomen Sydänliitto
Mikko Syvänne, kardiologi, ylilääkäri, Suomen Sydänliitto

Lue lisää
Kuntoilu-teemasta
Sydän vahvistuu liikkumalla