Kouluikäisen lapsen unen tarve on kymmenen tuntia. Vanhemman tehtävä on huolehtia, että lapsi nukkuu riittävästi. Kuva: iStockphotos
Kouluikäisen lapsen unen tarve on kymmenen tuntia. Vanhemman tehtävä on huolehtia, että lapsi nukkuu riittävästi. Kuva: iStockphotos

Varaa lapsen yöunille aikaa sen verran, että unimäärä täyttyy vaikka lapsi ei nukahtaisikaan heti.

Saako koululainen tarpeeksi unta? Jos ei, se saattaa vaikuttaa hänen terveyteensä teini-ikäisenä, uusi tutkimus kertoo.

Pennsylvanian osavaltionyliopiston tekemän tutkimuksen mukaan lapsuuden epäsäännöllinen unirytmi vaikutti muun muassa teini-ikäisten painoindeksiin. Unirytmin huomattiin myös tulevan tavaksi: jos teinillä oli lapsuudessaan säännöllinen unirytmi, se mitä todennäköisemmin toteutui myös hänen kasvaessaan. 

– Säännöllisen unirytmin kehittäminen jo pienestä pitäen on ratkaisevassa roolissa lapsen terveydelle hänen kasvaessaan, kertoo tutkimuksessa mukana ollut professori Orfeu Buxton

Sisältö jatkuu mainoksen jälkeen

Ne nuoret, joilla oli lapsena ollut epäsäännöllinen unirytmi, olivat teini-ikäisinä muita ylipainoisempia. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Tämä selvisi, kun tutkijat analysoivat vanhempien muistiinpanoja lasten iltarutiineista ja yöunien kestosta, kun nämä olivat 5- ja 9-vuotiaita. 15-vuotiaana samoilta lapsilta mitattiin pituus ja paino, joiden perusteella heidän painoindeksinsä laskettiin. 

Tutkimustulokset tukevat sitä, että myös kouluikäisen lapsen on tärkeää saada ikätasonsa mukaisesti unta. Esimerkiksi yhdeksänvuotiaan lapsen unentarve on 10 tuntia vuorokaudessa. 

Lapsi ei kuitenkaan välttämättä nukahda heti, kun hän menee sänkyyn. Tutkijat kannustavatkin vanhempia varaamaan tarpeeksi aikaa lapsen nukahtamiselle.

Tämä Vauva- ja Meidän Perhe -lehden artikkeli on ilmestynyt alun perin Vauva.fi:ssä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla