Espoolaisen Päiväkotipolun varhaiskasvatuksen opettaja Jenni Manner korostaa, että vanhemmat ovat lapsensa asiantuntijoita.
Espoolaisen Päiväkotipolun varhaiskasvatuksen opettaja Jenni Manner korostaa, että vanhemmat ovat lapsensa asiantuntijoita.

Kun lapsi aloittaa päiväkodissa, myös vanhempi on uuden edessä: mitä voin kysyä, miten varmistaa lapsen hyvinvointi ja millainen rooli ottaa suhteessa lapsen hoitajiin?

Kun lapsi aloittaa päiväkodissa, myös vanhemman on kasvettava uuteen rooliin, päiväkotilapsen vanhemmaksi. Tässä kannattaa ottaa alusta saakka aktiivinen ote: hoitajat ja perhe tekevät yhteistyötä, jonka sujuvuuteen vanhempi voi vaikuttaa paljonkin. Aluksi voi kuitenkin olla vaikea tietää, mitä kaikkea voi ja kannattaa kysyä.

Espoolaisen päiväkoti Polun varhaiskasvatuksen opettajalla Jenni Mannerilla on tähän selkeä ohje: kysy kaikkea, mikä mietityttää, ja kerro pieninkin huolesi päiväkodin hoitajille.

Hän kannustaa vanhempia olemaan aloitteellisia jo siinä vaiheessa, kun lapsi tutustuu päiväkotiin.

Sisältö jatkuu mainoksen jälkeen

– Mitä enemmän vanhempi näkee ja kokee päiväkotimaailmaa, juttelee henkilökunnan kanssa ja saa vastauksia kysymyksiin, sitä helpottuneemmaksi ja luottavaisemmaksi hänen oma olonsa tulee.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Manner korostaa, että vanhemmat ovat oman lapsensa asiantuntijoita.

– Vanhemmille on usein merkityksellistä ja helpottavaa saada jakaa tietoa juuri omasta lapsestaan, ja päiväkodissa ollaankin näistä tiedon muruista hyvin kiitollisia.

Siirtymä kotoa päiväkotiin sujuu usein sitä leppoisammin, mitä enemmän vanhemmat kertovat lapsestaan. Päiväkodin aikuisten on näin helpompi ymmärtää lasta, tämän tarpeita ja toimintaa.

Hyvän hoitopaikan merkki

Varhaiskasvatuksen professori Nina Sajaniemi puolestaan korostaa, että erityisesti lapsen hakemisen hetki on tärkeä. Vanhemman pitäisi saada tietää, onko lapsella ollut päivän aikana kivat leikit, kenen kanssa hän on leikkinyt ja onko hän osallistunut vaikkapa musiikkitoimintaan. Yksi hyvän hoitopaikan merkki on, että ammattilainen osaa kertoa lapsen tekemisestä, leikkimisestä ja ryhmässä olemisesta.

– Se ei riitä, että kerrotaan vain syömisestä ja nukkumisesta.

Sajaniemestä kannattaa puuttua rohkeasti asiaan, jos lapsen kerrotaan viihtyvän koko ajan yksin ja että hänen myös annetaan olla yksin. Jos lapsen annetaan vetäytyä, hän oppii vetäytymään. Sen sijaan laadukkaasta varhaiskasvatuksesta kertoo, että lapsi on saatu mukaan toimintaan, vaikka sitten hieman houkuttelemalla. Siksi aamuihin ja iltapäiviin kannattaa varata aikaa lapsen kuulumisien kysymiselle.

Lue koko juttu torstaina 15.8. ilmestyneestä Vauva-lehdestä!

Tämä Vauva- ja Meidän Perhe -lehden artikkeli on ilmestynyt alun perin Vauva.fi:ssä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla