Olen 172 cm pitkä ja painan tällä hetkellä 59 kiloa. Harrastan kestävyysjuoksua, jossa pieni paino on eduksi ja niinpä tarkoituksenani olisi laihtua 9 kiloa. Tiedän, että olisin silloin alipainoinen, mutta voisin lopettaa laihduttamisen heti, jos kuukautiseni loppuvat.

Tarkastelen ensin näitä kahta painoa painoindeksin valossa. Paino on normaali silloin, kun painoindeksi on välillä 18,5 - 25. Kysyjän painoindeksi on nyt 19,9 eli hän on normaalialueella. Yhdeksän kiloa laihempana hänen painoindeksinsä olisi 16,9 eli jo selvästi alipainon puolella, minkä hän itsekin tietää.

Entä painon ja kestävyysjuoksun välinen riippuvuus. Mitä kevyempi keho, sitä vähemmällä energialla kroppa luonnollisesti liikkuu. Siksi kehon keveys on selvä etu, jos pyritään huipputuloksiin. Tässä on kuitenkin mukana myös toinen ratkaiseva tekijä, lihakset. Jos laihduttaa liikaa, lihaksetkin kärsivät, jolloin niiden kyky kuljettaa juoksijaa heikkenee. Kova laihduttaminen saattaa heikentää lihaksia siinä määrin, että juoksutulos heikkenee, vaikka paino olisikin keventynyt.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

En tunne paljoa valmennusasioita, mutta minusta tuntuu, että valmentajat joskus korostavat liikaa "rasvaprosenttia" ikään kuin se olisi tärkein kunnon mitta. Jos kysyjä laihduttaa vielä yhdeksän kiloa, on mahdollista, että lihaksetkin samalla "laihtuvat" ja tulos ei siitä parane vaan voi huonontua.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Miksi juuri yhdeksän kiloa? Siksikö että silloin ollaan tasaluvussa 50 kilossa? Tämä ei ole järkevä peruste, sillä tasaluvut ovat ihmismielen keksintöä, eikä elimistömme fysiologia sellaisia tunne. Kilon tarkkuudella ei voida sanoa, mikä paino on kullekin juoksukunnon kannalta juuri se sopivin, mutta tässä voisi antaa elimistön itsensä säätää paino parhaaksi mahdolliseksi.

Kun harjoittelee paljon, paino usein putoaa, mikä on tervettä laihtumista. Varsinaisen dieettilaihduttamisen sijasta voi harjoittelun aikana käyttää vähärasvaista ruokaa, jolloin energia saadaan pääasiassa hiilihydraateista (esim. viljatuotteista ja perunasta). Tällöin ylimääräinen kehon rasva sulaa luonnollisella tavalla pois. Jos painoksi tulee 54–55 kiloa, se saattaa olla juuri se paras juoksutuloksen kannalta. Tällöin oltaisiin juuri painoindeksialueen alarajalla. Tai jos paino valuu vielä vähän alemmaksi ilman varsinaista laihduttamista, se saattaa olla kysyjän kropalle vielä sopiva.

Kuukautiset mittaavat naisella varsin hyvin sitä, onko paino liian alhainen, kuten kysyjäkin hyvin tietää. Jos aikaisemmin säännölliset kuukautiset loppuvat kun laihdutetaan normaalipainon alapuolelle, se on selvä hälytysmerkki siitä, että ollaan menty liian alas.

Pertti Mustajoki
professori

Kysy asiantuntijalta

Onko sinulla kysyttävää Hyvän terveyden asiantuntijoilta? Lue lisää Kysy asiantuntijalta –sivulta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla