Mikä on syynä huonoon tasapainoon, kysyy 86-vuotias nainen. Päässä ei tunnu huimausta, mutta jalat ei tottele. Verenpaine pysyy kurissa yhdellä tabletilla päivässä. Onko kaatumisiin tai kaatumisen pelkoon apua?

Kävelyn epävarmuus ja jopa kaatuilu on monen vanhan ihmisen riesa. Kun on päässyt jo 86 vuoden kunnioitettavaan ikään, ei tämä enää ole mikään yllätys, vaikkei mitään varsinaista sairautta olisikaan. Silti kannattaa käydä läpi muutamia asioita, josko nykytilaa voisi vielä hieman parantaa.

Tavallisimpia vanhan ihmisen kaatuilun syitä ovat tekijät, jotka heikentävät aivojen hapensaantia. Yleisimmin tämä johtuu verisuonten kalkkiutumisesta. Lisäksi vanhalla verenpaineen ja sydämen toiminnan säätely reagoi hitaammin liikuntaan ja asennon muutoksiin, jolloin aivot voivat tilapäisesti saada liian vähän verta. Myös monet yleissairaudet, kuten diabetes, tulehdussairaudet, anemia tai nestetasapainon häiriöt voivat ainakin tilapäisesti aiheuttaa aivojen verenkierron häiriöitä ja kaatumisen tunnetta.

Lääkitykset ovat ehkä yleisin syy ikäihmisten kävelyn epävarmuuteen ja kaatuiluun, erityisesti kyseeseen tulevat verenkiertoelimiin ja keskushermostoon vaikuttavat lääkkeet. Kirjoittaja kertoo käyttävänsä verenpaineeseen yhden tabletin päivässä. Onko muita lääkkeitä käytössä? Onko verenpainelääkitystä tarkistettu äskettäin? Mikähän on verenpaine lääkkeen ottamisen jälkeen? Nämä asiat kannattaa selvittää.

Kun 86-vuotiaan ”jalat ei tottele”, ensi sijassa kannattaa pohtia tuki- ja liikuntaelinten ongelmia. Lonkan ja polvien nivelrikko, selän rappeutuminen ja lihasten jäykistyminen saavat tuntumaan, että nuorempana koettu vetreys on mennyt ja käskyt tuntuvat kulkevan aiempaa hitaammin perille alaraajoihin. Näiden ongelmien hoitona on päivittäinen liikunta, käytännössä ainakin tunnin mahdollisimman reipas kävelylenkki arkisen liikunnan lisäksi. Lihasvoimien kehittäminen on myös vanhalle ihmiselle tarpeellista ja tasapainoa kehittävää.

Kiinalaisen voimistelun, taijin, harrastaminen ihan tutkitusti auttaa tasapaino-ongelmissa, mutta kyllä siihen riittää osallistuminen liki joka kunnassa järjestettäviin ikäihmisten liikuntaryhmiinkin.

Jos nämäkin konstit on jo kokeiltu, mutta jalkojen epävarmuus ja kaatumisen pelko edelleen vaivaavat, kannattaa toki harkita myös keppiin tukeutumista. Ja jos kaikista hoidettavissa olevista kaatumiseen vaikuttavista tekijöistä on huolehdittu, on vielä katsottava, että ympäristö ei edesauta kaatumisia: turhat kynnykset ja muut kompastumista edistävät rosot pois ja valaistus riittäväksi.

Osmo Saarelma
yleislääketieteen erikoislääkäri

Onko sinulla kysyttävää Hyvän terveyden asiantuntijoilta? Lue lisää Kysy asiantuntijalta –sivulta.