Kysyjä kuvaa tilannettaan: ”Olen 18-vuotias tyttö. Sairastin viime talvena lievän anoreksian. Nykyisin syömiseeni liittyy bulimian piirteitä: ahmin ja oksennan keskimäärin kerran viikossa. Vaikka olen jo lihonut takaisin normaalipainoon (mittani ovat 172 cm ja 55 kg), kuukautiseni eivät ole tulleet tänä vuonna ollenkaan. Mitä minun kannattaisi tehdä? Kaipaisin myös vinkkejä syömisen normalisointiin.”

Lievät syömishäiriöt ovat verraten yleisiä. Sen sijaan vain noin prosentti 12–24-vuotiaista tytöistä ja nuorista naisista kärsii varsinaisesta laihuushäiriöstä eli anoreksiasta. Häiriö alkaa yleensä nuoruusiässä ja on usein pitkäaikainen. Vain pieni osa (alle 10 %) sairastuneista on miehiä. Anoreksia voi alkaa vähäisestä laihdutusyrityksestä, joka riistäytyy hallitsemattomaksi, johtaen jopa täydelliseen syömättömyyteen. Monet häiriöstä kärsivät yrittävät hallita painoaan pakonomaisella liikunnalla. Bulimialla tarkoitetaan ruoan ahmintakohtauksia. Näille kohtauksille on ominaista tavallista suuremman ruokamäärän syöminen lyhyessä ajassa ja samanaikainen tunne syömisen hallinnan puutteesta. Ahminnan jälkeen yleensä aiheutetaan itse oksentaminen.

Sekä ali- että ylipaino voivat aiheuttaa kuukautiskierron häiriöitä. Tiedetään että normaalin kuukautiskierron ylläpitoon tarvitaan tietty paino ja riittävä rasvakudoksen määrä. Painoa voidaan arvioida painoindeksillä, joka saadaan painosta ja pituudesta. Laskutoimituksessa paino (kiloissa) jaetaan pituuden (metreissä) neliöllä, eli kg/m2. Kysyjän tapauksessa se on nyt 18,6, jota voidaan pitää jo normaalina. Painoindeksi ei kuitenkaan suoraan kerro elimistön rasvamäärästä, siihen vaikuttaa muun muassa liikunnan määrä. Voimakas fyysinen stressi, esimerkiksi säännöllinen rankka liikunta voi normaalipainoisellakin estää kuukautiskierron käynnistymistä. Useimmat bulimiasta kärsivät ovat normaalipainoisia. Tutkimuksissa on kuitenkin osoitettu, että heilläkin on tavallista enemmän hormonihäiriöitä ja kuukautiskierron epäsäännöllisyyttä. Kysyjän kannattaa kuitenkin hakeutua lääkärintutkimuksiin, jos kuukautiset eivät ole käynnistyneet muutaman kuukauden sisällä painon normaalistumisesta.

Ruokavalion tulee olla normaalia monipuolista ruokaa. Hyvä itsehoitoväline on ruokapäiväkirjan pitäminen. Säännöllisen ruokailurytmin noudattaminen on keskeinen osa itsehoitoa. Ruokavalio-ohjauksessa korostetaan ravinnon monipuolisuutta ja terveellisyyttä. Painonnousua voidaan tehostaa lisäämällä rasvan suhteellista osuutta. Päivittäinen ateriakertojen määrä on yksilöllinen. Ravitsemusterapeutilta saa lisätietoja. 

Aila Tiitinen
naistentautien erikoislääkäri

Kysy asiantuntijalta

Onko sinulla kysyttävää Hyvän terveyden asiantuntijoilta? Lue lisää Kysy asiantuntijalta –sivulta.