Täysjyväviljan syöminen voi mahdollisesti alentaa haitallista LDL-kolesterolia ja siten pienentää myös monien sydän- ja verisuonitautioireiden vaaraa. Tanskalaistutkijoiden havainto on mielenkiintoinen, sillä vaikka täysjyvätuotteiden on tiedetty pienentävän sydänsairauksien vaaraa, niiden vaikutus veren kolesterolipitoisuuksiin on jäänyt epäselvemmäksi.

Nyt julkaistut tulokset perustuvat 24 aikaisemman tutkimuksen aineistojen yhteisanalyysiin, ja niiden perusteella täysjyväviljaa suosivien LDL-kolesterolin ja kokonaiskolesterolin pitoisuudet ovat keskimäärin pienemmät kuin henkilöiden, jotka suosivat tavallisia viljatuotteita. Suurin vaikutus liittyi täysjyväkauraan.

HDL-kolesterolin tai triglyseridien pitoisuuksiin täysjyväviljan syöminen ei vaikuttanut.

Tulokset julkaistiin American Journal of Clinical Nutrition -lehdessä.

Uutispalvelu Duodecim
(American Journal of Clinical Nutrition 2015;102:556–572)
http://ajcn.nutrition.org/content/102/3/556.abstract

Osatotuus

Täysjyväviljat saattavat auttaa kolesterolin hallinnassa

Täysjyvätuotteiden on tiedetty pienentävän sydänsairauksien vaaraa, kun niitä verrataan valkoisiin jauhoihin. Ei siis jos verrataan viljattomaan diettiin. Tämä on hyvä muistaa, tuppaa aina unohtumaan. Tätä on tutkittu hieman, ja viljattomassa veriarvot ovat järjestelmällisesti paremmat. Mutta tutkimusta on vain vähän ja ne ovat pieniä, koska tutkimuksille ei löydy maksajaa teollisuudesta.
Lue kommentti