Stressin vähentäminen. Ruokavalion muutos. Ravintolisät. Siinä muutamia keinoja, joilla lukijat ovat saaneet vatsavaivoihinsa helpotusta.

Kiusallisten ja kivuliaiden vatsaongelmien kanssa tuskailee yhä useampi suomalainen. Suolistovaivoja koskenut kyselymme innosti lukijoita jakamaan omia vinkkejään siitä, miten he ovat saaneet helpotusta ikäviin oireisiin. Kyselyyn vastasi 2 980 Hyvä Terveys -lehden lukijaa. 

Pahimmillaan vatsavaivat rajoittavat sosiaalista elämää – reilu kolmasosa vastaajista jättää esimerkiksi sellaiset menot väliin, joissa ei ole mahdollista käydä vessassa. 40 prosenttia vastaajista puolestaan kärsii mielialan vaihteluista vatsaongelmien vuoksi.

Melkein puolet kaikista vastaajista kärsii vatsan toiminnallisista oireista viikoittain, ja peräti 45 prosenttia päivittäin. Ylivoimaisesti eniten harmia aiheuttavat turvotus ja ilmavaivat, joista kärsii peräti  61 prosenttia vastaajista. Toiminnallisiin vatsavaivoihin ei välttämättä löydy selkeää syytä, jolloin niitä on hankala hoitaa. Tässä lukijoiden vinkkejä vatsaoireiden helpottamiseksi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Ruokavalion muutos

Yli 70 prosenttia vastaajista on joutunut muokkaamaan ruokavaliotaan uusiksi saadakseen helpotusta vatsavaivoihin. Moni suolisto-oireista kärsivä joutuu tarkkailemaan tiukasti sitä, mitä syö. Joskus ruisleipä turvottaa, joskus ei. Vatsavaivojen kanssa eläminen voi olla välillä hermoja raastavaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

”Maito- ja hiivatuotteiden poisjättäminen auttoi.”

”Noudatan FODMAP-ruokavaliota, se on auttanut.”

”Vältän sokeria ja juon paljon vettä.”

”Olen vähentänyt kahvin juontia ja ilmavaivoja aiheuttavien ruokien syömistä.”

Säännöllinen ateriarytmi

Ravitsemusalan ammattilaiset korostavat säännöllisen ateriarytmin tärkeyttä. Se on tuonut myös lukuisille vastaajille apua vatsavaivoihin.

”Olen yrittänyt pienentää ruoka-annoksiani niin, etten söisi itseäni aivan täyteen. Siitä seuraa vain ähky olo ja vatsan turpoaminen. Illalla olen kuin tynnyri, mutta aamuksi turvotus laskee. Varsinkin iltasyömisiä on tarkkailtava!”   

”Pyrin syömään säännöllisesti viisi kertaa päivässä.”

Ravintolisät

Yli puolet vastaajista mainitsi saaneensa apua vatsan hyvinvointia tukevista erilaisista luontaistuotteista ja ravintolisistä. Yksi suosituimpia ravintolisiä on maitohappobakteerit. Mutta esimerkiksi perillauute on havaittu tutkimuksissa* tehokkaaksi vatsan rauhoittajaksi. Uute vähentää suoliston kouristelua ja toiminnallisia vatsaoireita. Perilla on ollut pitkään elintarvikekäytössä, ja sitä löytyy muun muassa sushista.

”Maitohappobakteerit ja boulardi. Aion kokeilla myös muita luontaistuotteita.”

”Piparminttuöljy toimii!”

”Käytän säännöllisesti maitohappobakteereita.”’

Stressin minimoiminen

Ruokavalioon liittyvien muutosten jälkeen ylivoimaisesti eniten vastauksia tuli stressin vaikutuksesta vatsavaivoihin. Stressaavassa elämäntilanteessa myös vatsa on koetuksella.

”Itselläni vatsa reagoi selkeästi eniten stressiin.”

”Stressiä täytyisi osata välttää, mutta se on kaikkein vaikeinta, koska siihen ei voi aina itse vaikuttaa.”

”Kun on kova stressi päällä, joudun yölläkin ravaamaan vessassa, koska vatsa on aivan sekaisin.”

Lempeä liikunta

Kovatempoinen tai pitkäkestoinen liikuntasuoritus saattaa laittaa suoliston koetukselle. Mutta suuri osa vastaajista kokee rauhallisen liikunnan auttavan vatsavaivoihin. Valitettavasti vatsaongelmat voivat myös haitata liikunnan harrastamista: peräti kolmasosa kyselyyn vastanneista on joutunut jättämään liikunnan joskus väliin vatsavaivojen takia.

”Kevyt hölkkä toimii.”

”Urheilu auttaa, jopa kevytkin kävely.”

”Vatsalihasliikkeet auttavat silloin, kun vatsa on kipeä.”

”Jooga on tuonut minulle apua.”

 

*Perilla Extract improves gastrointestinal discomfort in a randomized placebo controlled double blind human pilot study (Buchwald-Werner et al. BMC Complementary and Alternative Medecine 2014, 14:173)

Tasapainoa suolistolle perillauutteesta

Colonic Plus® Suoliston rauhoittaja sisältää perilla-kasvista (Perilla frutescens) valmistettua Nutrigut®-uutetta, joka on standardoitu kahden vaikuttavan aineen, viseniini 2:n ja rosmariinihapon, suhteen. Luonnollinen Nutrigut®-perillauute tukee suolen säännöllistä toimintaa ja hyvien maitohappobakteerien kasvua suolistossa. Tuote sopii erityisesti henkilöille, jotka kärsivät ”stressivatsasta”, vatsan turvotuksesta, kouristelusta tai täysinäisyyden tunteesta, ikääntyville ja urheilijoille.

Lue lisää >>

Sisältö jatkuu mainoksen alla