Jos sorrut usein iltasyöpöttelyyn, tarkista miten syöt päivällä. Syötkö liian vähän, sorrutko höttöruokaan tai pidätkö pitkiä taukoja syömisessä? Lue ravitsemuksen asiantuntijan neuvot, kuinka suitsit iltaista ahmimista.

1 Iltasyöpöttelyä ei estetä enää illalla.

Syy iltasyömiseen löytyy päivästä eikä pyrkimys mielitekojen korvaamiseen hedelmillä ja porkkanasuikaleilla auta.

Keskity aiempiin ongelmiin eikä illalla selviytymiseen.

2 Iltasyöpöttely voi tuntua mieliteolta tai tavalta, mutta on usein nälkää.

Nälän syy on liian vähäinen, huonolaatuinen tai epätasainen syöminen päivän aikana.

3 Jos nälkä pääsee kerrankin päivässä kovaksi, seurauksena on todennäköisesti iltasyöpöttelyä.

Syy iltasyöpöttelyyn on usein liian pieni aamiainen tai lounas tai se, että ne syödään liian myöhään.

Myös iltapäivän välipalan puute voi johtaa syöpöttelyyn ennen nukkumaan menoa.

4 Väsymys ja stressi lisäävät iltasyöpöttelyä.

Opettele lievittämään paineita, väsymystä ja stressiä. Jos et itse onnistu, turvaudu ammattilaisiin.

5 Syömiseen liittyvät kielteiset tunteet puskevat läpi.

Tunteiden tunnistamisen ja käsittelyn ongelmat voivat kanavoitua syömiseen. Ruokasuhdetta ja tunteiden käsittelyä voi muuttaa – ja se kannattaa.

Neuvot antoi ravitsemuksen asiantuntija Patrik Borg.

Lue lisää:

5 x onnistuneen laihdutuksen salaisuus

5 tapaa voittaa makeanhimo

Säännöllinen ateriarytmi auttaa painonhallinnassa

Nälkää hillitsevä ateriarytmi tarkoittaa ateriaa tai välipalaa 3–4 tunnin välein:  aamupala, lounas, päivällinen ja pari terveellistä välipalaa.

Säännöllinen rytmi pitää verensokerin suhteellisen tasaisena koko päivän. Näin olo pysyy vireänä koko päivän.
 
Kun nälkä ei kasva hillittömäksi, oppii vähitellen erottamaan, koska tekee mieli syödä nautinnon vuoksi ja koska todella on nälkä.

Katso videolta, miten Patrik Borg neuvoo Raakel Lignelliä hillitsemään herkkuhimoa.