Kuva Shutterstock
Kuva Shutterstock

Makeutusaineiden valinnassa oma suu on tärkein. Lue päätöksesi tueksi, kuinka aspartaami, sukraloosi, asesulfaami K, sakariini, syklamaatti ja stevia eroavat toisistaan.

Asesulfaami K

E-koodi: E950

Kuvaus: Asesulfaami K on 100–200 kertaa makeampaa kuin tavallinen sokeri. Se ei sisällä energiaa, eli kaloreita, eikä imeydy elimistöön.

Uusin kemiallinen muunnos on nimeltään aspartaamin asesulfaamin suola, joka on myös elimistöön imeytymätön ja energiaton.

Aspartaami

E-koodi: E951

Kuvaus: Aspartaami on noin 200 kertaa makeampaa kuin tavallinen sokeri. Se kestää huonosti kuumentamista ja happamuutta.

Aspartaami hajoaa ruoansulatuskanavassa tuottaen pienen määrän metanolia. Sisältää vain niukasti energiaa.

Aspartaamia sisältävissä tuotteissa on oltava merkintä ”sisältää fenyylialaniinin lähteen” varoituksena fenyyliketonuria sairastaville.

Sukraloosi

E-koodi: E955

Kuvaus: Sukraloosi on 500–600 kertaa sokeria makeampaa. Rakenteeltaan sukraloosi on hyvin kestävä.

Ei imeydy elimistöön eikä sisällä energiaa.

Sakariini tai sakkariini

E-koodi: E954

Kuvaus: Sakariini on vanhin makeutusaine. Se on 300–500 kertaa makeampaa kuin sokeri. Ei imeydy eikä sisällä energiaa.

Sakariinin käyttöä ei suositella raskauden aikana, mutta kohtuukäytön ei tiedetä aiheuttavan riskiä sikiölle. Imetyksen aikana kohtuukäyttö on sallittu.

Syklamaatti

E-koodi: E952

Kuvaus: Syklamaatti on 30–50 kertaa makeampaa kuin sokeri. Kestää kuumennusta. Ei imeydy elimistöön eikä sisällä energiaa.

Syklamaatti on hyväksytty makeutusaine yli 50 maassa, ja sitä pidetään yleisesti turvallisena. Syklamaatti läpäisee istukan, mutta kohtuukäytön ei tiedetä aiheuttavan riskejä sikiölle.

Stevia eli stevioliglykosidi

E-koodi: E960

Kuvaus: Stevia luonnosta peräisin oleva makeutusaine. Se on noin 300 kertaa sokeria makeampi.

Steviakasvista saatava makeuttaja ei sisällä energiaa.

Lähde Evira

Lue lisää:

Makeutusaineilla kohti kevyempää

Kuinka paljon saa syödä makeaa?

Stevian terveellisyys?

Makeutusaine, hyvä vai paha?

Keinotekoiset makeutusaineet eivät rasita hampaita, mutta esimerkiksi lightlimsat ovat happamia, aivan kuten sokeriakin sisältävät virvoitusjuomat. Happamuutensa takia kevytlimut kuluttavat hammaskiillettä.

Vierailija

Näin makeutusaineet eroavat toisistaan

Makeutusaineet ja II-tyypin diabetes! "Keinotekoiset teolliset makeutusaineet sekoittavat suoliston bakteerikannan. Suoliston pienet apulaisemme eivät tykkää tästä ja saattavat edesauttaa lihavuuden ja diabeteksen kehittymisessä. Ainakin hiirillä ja ihmisillä tämä on todettu. Poista nyt jo vihdoin ne kevyttuotteet ruokavaliostasi!" Eran Elinav (tohtorismies Weizmann instituutin immunologian osastolta) Elinav: “Our relationship with our own individual mix of gut bacteria is a huge factor in...
Lue kommentti
Kuva Shutterstock

Liikunta auttaa karistamaan liikakilot, eikä siihen tarvita hikirääkkiä.

  1. Treenaa lihaskuntoa, kuntosalilla tai jumpassa. Jos laihdutat ja harrastat vain aerobista liikuntaa, menetät enemmän kallisarvoista lihasmassaa.
  2. Muista kevyt liikunta, kuten kävely. Se vähentää stressihormonien määrää, palauttaa kovista treeneistä ja auttaa säätelemään ruokahalua.
  3. Vaihtele lajeja, niin lihakset saavat uutta ärsykettä ja motivaatio pysyy korkealla.
  4. Lisää arkiaktiivisuutta. Monta kevyttä liikuntapätkää päivässä on parempi kuin hikirääkki kerran viikossa. Jokainen minuutti lasketaan: kävele pysäkinvälit ja nouse tuolista vähintään kerran tunnissa.

Asiantuntija: Katriina Kukkonen-Harjula, liikuntalääketieteen dosentti, erikoislääkäri, Etelä-Karjalan sosiaali- ja terveyspiiri.

Vierailija

Laihdut liikkuen, kun teet näin

Erinomainen kansantajuinen artikkeli englanninkielellä siitä miksei pelkästään liikunnan lisääminen johda laihtumiseen. Ruokavalio on painonpudotuksessa avainasemassa. Liikunta on terveyden ja toimintakyvyn kannalta hyödyllistä ja painonpudotuksessa säästää lihasmassaa. Mutta pelkästään liikunnan avulla painonpudotus ei onnistu. https://www.vox.com/2016/4/28/11518804/weight-loss-exercise-myth-burn-ca...
Lue kommentti
Kuva Shutterstock

Jos ylipainoa on paljon, laihdutuksen alkuun voi olla hyvä ottaa tiukempi jakso, jolla painon lasku saadaan vauhtiin. Lue miten se onnistuu.

Nopeat tulokset antavat voimia jatkaa laihduttamista sittenkin, kun painon putoaminen on hitaampaa. Näin ainakin sanotaan.

– Moni toivoo näkyviä tuloksia nopeasti. Se lisää motivaatiota. Vielä tärkeämpää olisi kuitenkin ymmärtää, mikä on realistinen tavoite. Kilo viikossa on kova vauhti, ja epärealistiset tavoitteet taas syövät motivaation, ravitsemusterapeutti Anette Palssa kertoo.

Hän on huolissaan television laihdutusohjelmien antamasta kuvasta, että paino voisi jatkuvasti laskea useita kiloja viikossa. Se on mahdollista vain, jos henkilöllä on todella merkittävää lihavuutta tai runsaasti nestekertymiä. Jo kilon viikkotahti vaatii paljon päivittäistä ponnistelua. Puoli kiloa viikossa olisi realistisempi tavoite, vaikka sitäkään ei saavuta ilman vaivannäköä.

Liian tiukka alku laihduttamiselle voi laukaista ahmimisreaktion.

Syömisen hallinta voi muutenkin hajota, jos aloitus jättää liian nälkäiseksi.

– Tiukemmassa aloituksessa on myös tärkeää syödä paljon kasviksia, reilusti proteiinia ja kohtuullisesti rasvaa. Miehet sietävät hiilihydraattien karsimista melko hyvin, mutta naisten keho saattaa mennä jumiin, jos hiilihydraateista karsitaan liikaa. Laihduttaessa on tärkeää kuulostella omaa oloa. Olisi loistavaa, jos joku olisi tukemassa ja tarvittaessa ohjaisi oikeaan suuntaan, oli apuna sitten asiaan perehtynyt ystävä tai alan ammattilainen, Palssa toteaa.

Pussikuurille vai ei?

Välillä jo unohdetut VLC- tai ENE-dieetit tekevät paluuta. Niitä suositellaan myös terveydenhuollossa. Niukka, alle 800 kalorin päivittäinen energiansaanti on vauhdikas tapa pudottaa ensimmäisiä

kiloja. Toisaalta näin tiukka aloitus voi olla joillekin liikaa, eikä syömistä kuurin jälkeen saadakaan hallintaan.

– Pussikuurit eivät opeta uusiin ruokailutottumuksiin, vaan todellinen muutos alkaa vasta kuurien jälkeen. Jos laihduttamisen haluaa aloittaa erittäin niukkaenergisellä jaksolla, on entistä tärkeämpää, että kuurin jälkeen saa apua ruokavaliomuutoksen tekemisessä.

Anette Palssa suosittelee ennemmin normaalilla ruoalla toteutettavaa niukkaenergistä jaksoa kuin valmiiden ENED-valmisteiden käyttämistä.

– Kun syö tavallista ruokaa aluksi hyvin vähäenergisesti, on helpompaa jatkaa pysyvien muutosten tekemiseen. Ja jos määriteltyjen päiväannosten jälkeen on vielä nälkä, proteiinia voi syödä lisääkin, eikä painon lasku siitä juuri hidastu, Palssa toteaa.

Tee näin, jos haluat aloittaa vauhdilla (energiaa alle 800 kcal päivässä)

Tätä dieettiä voi noudattaa enintään kaksi viikkoa ilman lääkärin tai ravitsemusterapeutin ohjausta. Jos on säännöllisellä lääkityksellä, tulee aina keskustella lääkärin kanssa ennen niukkaenergisen dieetin aloittamista.

Päivän ruoat

  • Kasviksia 500–800 grammaa, josta hyvin tärkkelyspitoisia. kuten juureksia, enintään 300 grammaa. Ei perunaa, bataattia tai maissia.
  • Proteiinia kaksi 100 gramman annosta vähärasvaista lihaa tai kalaa, kaksi desiä rasvatonta raejuustoa ja yksi desilitra rasvatonta rahkaa.
  • Rasvaa 30 grammaa, esimerkiksi kaksi ruokalusikallista oliivi- tai rypsiöljyä.
  • Marjoja 1–2 desiä. Ei hedelmiä viljaa vain yksi näkkileipä tai pieni annos puuroa. Ei muita viljatuotteita tai sokeria.
  • Monivitamiinivalmiste
  • Nestettä 2–3 litraa vettä, kivennäisvettä, teetä, yrttijuomia ja sokeroimattomia juomia. Kahvia 1–2 kupillista päivässä.