Kehossamme oleva ruskea rasva on ihme ainetta, joka toimii kylmässä. Sen määrä voi selittää, miksi aasialaiset sairastuvat diabetekseen helpommin kuin eurooppalaiset.

Hollantilaistutkijat ovat mahdollisesti selvittäneet miksi eteläaasialaiset ovat eurooppalaisia alttiimpia sairastumaan aikuistyypin diabetekseen. Vastaus voi löytyä vähäisemmästä ruskean rasvan määrästä.

Ruskea rasva on monella tapaa erilaista kuin liikaenergiaa varastoiva valkea rasva, sillä se alkaa etenkin kylmissä olosuhteissa polttaa glukoosia ja triglyseridirasvoja lämpöenergiaksi ja siten auttaa mm. painonhallinnassa ja sokeriaineenvaihdunnassa.

Nyt julkaistut tulokset osoittavat eteläaasialaista alkuperää olevien kehossa paitsi olevan vähemmän ruskeaa rasvaa, lämpöä tuottaakseen heidän kehonsa turvautuu tärinään selvästi aikaisemmin kylmäaltistuksen aikana. Lisäksi he kuluttavat vähemmän energiaa lepotilassa kuin eurooppalaistaustaiset samanikäiset.

Koe vahvisti myös ruskean rasvan osuutta lämmöntuotannossa. Osallistujat, joiden kehossa oli paljon metabolisesti aktiivista ruskeaa rasvaa, tuottivat enemmän lämpöä ilman tärinää ja hytinää.

Yhdessä nämä havainnot viittaavat siihen, että ruskean rasvan vähyys voi altistaa esimerkiksi diabetekselle ja liikakiloille ja että tämä ominaisuus on yleinen etenkin eteläaasialaista alkuperää olevilla. Onkin mahdollista, että tavallisten diabetesta ja lihavuutta ehkäisevien keinojen sijaan heille sopisivat paremmin menetelmät, jotka aktivoivat ja lisäävät ruskeaa rasvaa. Aiempien tutkimusten perusteella tämä onnistuu muun muassa hallitulla kylmäaltistuksella.

Tutkimus julkaistiin Lancet Diabetes & Endocrinology -lehdessä. Siihen osallistui kaksitoista eteläaasialaistaustaista, normaalipainoista ja tervettä 25-vuotiasta miestä sekä yhtä monta hollantilaisperäistä. Ruskean rasvan määrä selvitettiin kylmäaltistuksen aikana tietokonekuvauksilla.

Uutispalvelu Duodecim

Lue lisää Rusken rasvan ja kylmän vaikutuksista

Ruskea rasva on ihmeellistä, lämpöä tuottavaa kudosta, jota aikuisella on kaulan alla jäljellä noin 60 grammaa.
Vauvalla ruskeaa rasvaa on paljon enemmän. Sen tehtävänä on pitää vielä liikkumaton lapsi lämpimänä.

Aikuisellakin tuo mitätön määrä ruskeaa rasvaa pystyy vuodessa polttamaan lämmöksi kolme neljä kiloa läskiä eli valkoista rasvaa.

Ruskean rasvan toimintaa vaikuttaa kuitenkin ympäristön lämpötila. Mitä kylmempää, sitä aktiivisemmin ruskea rasva polttaa valkoista rasvaa energiaksi.

Tosin jos liikapainoa on kymmeniä kiloja, laihdutusmekanismi yskii, sillä valkoinen rasva toimii tehokkaana eristeenä, joka estää ruskean rasvan toimintaa vaikka ympärillä viilenisikin.

Lääketeollisuus näkee myös ruskean rasvan mahdollisuudet, ja se on kehittänytkin lääkemolekyylejä, jotka vauhdittavat rasvan palamista. Ne eivät kuitenkaan ole toimineet kunnolla ihmiskehossa.

Rasvaa polttavaa tablettia odotellessa voi kokeilla talviurheilua ja avantouintia.

Kuva Shutterstock

Liikunta auttaa karistamaan liikakilot, eikä siihen tarvita hikirääkkiä.

  1. Treenaa lihaskuntoa, kuntosalilla tai jumpassa. Jos laihdutat ja harrastat vain aerobista liikuntaa, menetät enemmän kallisarvoista lihasmassaa.
  2. Muista kevyt liikunta, kuten kävely. Se vähentää stressihormonien määrää, palauttaa kovista treeneistä ja auttaa säätelemään ruokahalua.
  3. Vaihtele lajeja, niin lihakset saavat uutta ärsykettä ja motivaatio pysyy korkealla.
  4. Lisää arkiaktiivisuutta. Monta kevyttä liikuntapätkää päivässä on parempi kuin hikirääkki kerran viikossa. Jokainen minuutti lasketaan: kävele pysäkinvälit ja nouse tuolista vähintään kerran tunnissa.

Asiantuntija: Katriina Kukkonen-Harjula, liikuntalääketieteen dosentti, erikoislääkäri, Etelä-Karjalan sosiaali- ja terveyspiiri.

Vierailija

Laihdut liikkuen, kun teet näin

Erinomainen kansantajuinen artikkeli englanninkielellä siitä miksei pelkästään liikunnan lisääminen johda laihtumiseen. Ruokavalio on painonpudotuksessa avainasemassa. Liikunta on terveyden ja toimintakyvyn kannalta hyödyllistä ja painonpudotuksessa säästää lihasmassaa. Mutta pelkästään liikunnan avulla painonpudotus ei onnistu. https://www.vox.com/2016/4/28/11518804/weight-loss-exercise-myth-burn-ca...
Lue kommentti
Kuva Shutterstock

Jos ylipainoa on paljon, laihdutuksen alkuun voi olla hyvä ottaa tiukempi jakso, jolla painon lasku saadaan vauhtiin. Lue miten se onnistuu.

Nopeat tulokset antavat voimia jatkaa laihduttamista sittenkin, kun painon putoaminen on hitaampaa. Näin ainakin sanotaan.

– Moni toivoo näkyviä tuloksia nopeasti. Se lisää motivaatiota. Vielä tärkeämpää olisi kuitenkin ymmärtää, mikä on realistinen tavoite. Kilo viikossa on kova vauhti, ja epärealistiset tavoitteet taas syövät motivaation, ravitsemusterapeutti Anette Palssa kertoo.

Hän on huolissaan television laihdutusohjelmien antamasta kuvasta, että paino voisi jatkuvasti laskea useita kiloja viikossa. Se on mahdollista vain, jos henkilöllä on todella merkittävää lihavuutta tai runsaasti nestekertymiä. Jo kilon viikkotahti vaatii paljon päivittäistä ponnistelua. Puoli kiloa viikossa olisi realistisempi tavoite, vaikka sitäkään ei saavuta ilman vaivannäköä.

Liian tiukka alku laihduttamiselle voi laukaista ahmimisreaktion.

Syömisen hallinta voi muutenkin hajota, jos aloitus jättää liian nälkäiseksi.

– Tiukemmassa aloituksessa on myös tärkeää syödä paljon kasviksia, reilusti proteiinia ja kohtuullisesti rasvaa. Miehet sietävät hiilihydraattien karsimista melko hyvin, mutta naisten keho saattaa mennä jumiin, jos hiilihydraateista karsitaan liikaa. Laihduttaessa on tärkeää kuulostella omaa oloa. Olisi loistavaa, jos joku olisi tukemassa ja tarvittaessa ohjaisi oikeaan suuntaan, oli apuna sitten asiaan perehtynyt ystävä tai alan ammattilainen, Palssa toteaa.

Pussikuurille vai ei?

Välillä jo unohdetut VLC- tai ENE-dieetit tekevät paluuta. Niitä suositellaan myös terveydenhuollossa. Niukka, alle 800 kalorin päivittäinen energiansaanti on vauhdikas tapa pudottaa ensimmäisiä

kiloja. Toisaalta näin tiukka aloitus voi olla joillekin liikaa, eikä syömistä kuurin jälkeen saadakaan hallintaan.

– Pussikuurit eivät opeta uusiin ruokailutottumuksiin, vaan todellinen muutos alkaa vasta kuurien jälkeen. Jos laihduttamisen haluaa aloittaa erittäin niukkaenergisellä jaksolla, on entistä tärkeämpää, että kuurin jälkeen saa apua ruokavaliomuutoksen tekemisessä.

Anette Palssa suosittelee ennemmin normaalilla ruoalla toteutettavaa niukkaenergistä jaksoa kuin valmiiden ENED-valmisteiden käyttämistä.

– Kun syö tavallista ruokaa aluksi hyvin vähäenergisesti, on helpompaa jatkaa pysyvien muutosten tekemiseen. Ja jos määriteltyjen päiväannosten jälkeen on vielä nälkä, proteiinia voi syödä lisääkin, eikä painon lasku siitä juuri hidastu, Palssa toteaa.

Tee näin, jos haluat aloittaa vauhdilla (energiaa alle 800 kcal päivässä)

Tätä dieettiä voi noudattaa enintään kaksi viikkoa ilman lääkärin tai ravitsemusterapeutin ohjausta. Jos on säännöllisellä lääkityksellä, tulee aina keskustella lääkärin kanssa ennen niukkaenergisen dieetin aloittamista.

Päivän ruoat

  • Kasviksia 500–800 grammaa, josta hyvin tärkkelyspitoisia. kuten juureksia, enintään 300 grammaa. Ei perunaa, bataattia tai maissia.
  • Proteiinia kaksi 100 gramman annosta vähärasvaista lihaa tai kalaa, kaksi desiä rasvatonta raejuustoa ja yksi desilitra rasvatonta rahkaa.
  • Rasvaa 30 grammaa, esimerkiksi kaksi ruokalusikallista oliivi- tai rypsiöljyä.
  • Marjoja 1–2 desiä. Ei hedelmiä viljaa vain yksi näkkileipä tai pieni annos puuroa. Ei muita viljatuotteita tai sokeria.
  • Monivitamiinivalmiste
  • Nestettä 2–3 litraa vettä, kivennäisvettä, teetä, yrttijuomia ja sokeroimattomia juomia. Kahvia 1–2 kupillista päivässä.