Jos herkut maistuvat mutta liikunta ei, voit palkata personal trainerin. Valmentaja maksaa, mutta on parhaimmillaan kokenut kannustaja tai leppoisa lenkkikaveri.

Mitä personal trainer tekee tai mistä sellaisen löytää? Tässä neljä yleisintä kysymystä personal trainerista.

1. Mitä personal trainer tekee?

Personal trainerin eli henkilökohtaisen valmentajan voi palkata kuka tahansa, joka kaipaa kannustusta liikkumiseen tai haluaa korjata ruokavaliotaan. Valmentajan tehtävä on tukea elämäntapamuutosta. Hän auttaa esimerkiksi painon-hallinnassa tai voi keksiä valmennettavalleen täysin uuden lajin. Hänen kanssaan voi liikkua kaksin tai ryhmässä niin usein kuin sovitaan.

Osa personal trainereiden asiakkaista on yrityksiä, jotka haluavat kannustaa työntekijöitään liikkumaan. Tapaamisia on silloin useimmiten kahdesta viiteen vuodessa, ja siinä välissä valmentaja ja asiakas pitävät yhteyttä joko puhelimitse tai sähköpostilla. Työporukka voi harjoitella valmentajan ohjauksessa vaikkapa johonkin juoksutapahtumaan. Joskus personal trainerin tehtävä on innostaa ryhmää kokeilemaan uusia lajeja, kuten melontaa tai potkupyöräilyä. Lähes jokaisella valmentajalla on oma laji, jonka hän hallitsee erityisen hyvin.

Alkuhaastattelussa personal trainer käy läpi asiakkaan liikunta- ja terveyshistorian. Jos valmentaja ei ensitapaamisella kysele, miten ihminen on aiemmin liikkunut, mitä hän on sairastanut tai mikä häntä kiinnostaa, on syytä epäillä, ettei hän osaa auttaa asiakastaan.

Valmennus aloitetaan aina kuntotestillä. Kun valmentaja on selvittänyt asiakkaansa kunnon ja tavoitteet, hän laatii ruokailusuosituksen ja liikuntaohjelman niiden mukaan. Miehet pitävät itseään keskimäärin useammin parempikuntoisina kuin ovat ja naiset puolestaan vähättelevät suorituskykyään.

Ruokapäiväkirjan avulla valmentaja saa käsityksen asiakkaan tämänhetkisestä ruokavaliosta. Päiväkirja tehdään kirjaamalla paperille esimerkiksi kaikki syömiset, juomiset ja ruokailujen kellonajat viideltä päivältä. Tärkeitä ovat myös ruokien kalorimäärät, joita voi käydä yhdessä läpi valmentajan kanssa. Kun näppituntuma ravintosisältöihin paranee, on helpompi arvioida sopivia ruoka-annoksia.

Ruokapäiväkirja kannattaa tehdä uudelleen parin kuukauden kuluttua, jotta valmentaja osaa arvioida, kehittyykö paino haluttuun suuntaan.

2. Mistä personal trainerin voi palkata?

Personal trainerin voit löytää läheiseltä kuntosalilta tai esimerkiksi työpaikan järjestämästä tilaisuudesta. Lähes kaikilla valmentajilla on omat nettisivunsa. Googlaamalla voi löytää hyvän valmentajan, mutta vertailu kannattaa. Hinnoissa ja osaamisessa on suuria eroja.

Kuka vain voi periaatteessa kutsua itseään personal traineriksi, mutta pelkästään kuntosaliohjelmia laativa kuntosaliohjaaja ei kuitenkaan vielä ole personal trainer. Hyvin koulutetulla valmentajalla on taustallaan myös kuntosaliohjaajan peruskoulutus. Jos aiot palkata itsellesi valmentajan, selvitä ensin hänen koulutuksensa.

Pätevällä personal trainerillä on perustiedot ainakin fysiologiasta, anatomiasta, ravitsemuksesta ja vuorovaikutustaidoista. Esimerkiksi Suomen Kuntoliikuntaliitto kouluttaa personal trainereita, joiden ammattitaito on kansainvälisen fitnessalan kilpailujärjestön FISAF:in hyväksymä. Muita isoja kouluttajia Suomessa ovat FAF, Trainer 4 You ja Trainer Lab.

3. Kenelle personal trainer sopii?

Valmentaja tapaa aloittelevan liikkujan yleensä ainakin kerran viikossa. Silloin asiakkaan tulee lähdettyä varmasti liikkeelle ja harjoittelusta tulee riittävän monipuolista. Joka toinen tapaamiskerta voi olla vaikkapa juoksua tai hiihtoa ja joka toinen kerta sauvakävelyharjoituksia mäkisessä maastossa. Valmentajan avulla liikkumisesta tulee helpommin monipuolisempaa kuin yksin harjoitellessa.

Valtaosa personal trainereiden asiakkaista on painonpudottajia. Personal trainerin voit palkata myös, jos haluat oppia uuden lajin tai tähdätä parempiin tuloksiin. Valmentajan avulla voi myös päästä täsmätavoitteeseen, kuten vaikkapa poliisikouluun tai armeijan laskuvarjojääkäreihin.

Parhaimmillaan valmentajasta voi tulla ajan mittaan mukava lenkkikaveri, jota voi tavata esimerkiksi kerran kuukaudessa.

4. Mitä valmennus maksaa?

Joskus paras kannustaja voi löytyä yllättävän läheltä. Valmentajakseen voi pestata vaikkapa oman liikunnallisen tyttärensä, eikä mikään ole tehokkaampi liikuttaja kuin koira. Nämä ovat myös edullisempia vaihtoehtoja, sillä personal trainerin palkkaaminen maksaa.

Hintoja ei netistä löydy, sillä jokaiselle räätälöidään henkilökohtainen harjoitusohjelma. Valmentajat sopivat mielellään useamman kuukauden paketteja valmiiksi, jolloin tuntihinta hieman laskee. Tätä perustellaan myös sillä, että vain sitoutuminen tuottaa tuloksia. Hinta riippuu aina siitä, kuinka usein valmentajaansa haluaa tavata. Tuntihinta on keskimäärin 60—100 euroa, mutta esimerkiksi kolmen kuukauden paketti, jossa tapaamisia on kerran viikossa, maksaa 300—400 euroa kuukaudessa. Personal trainer, jota tavataan vain kuntosalilla, on usein hieman halvempi, noin 200 euroa kuukaudessa.

Osalla valmentajista on käytössään nettiportaali tai sähköposti, jonka kautta he ohjaavat asiakkaitaan. Nämä palvelut kuuluvat kuukausipaketteihin.

Entinen huippu-urheilija ja nykyinen psykoterapeutti Kirsi Valasti laati ohjelman, jolla pyrähdät juoksuun.
Entinen huippu-urheilija ja nykyinen psykoterapeutti Kirsi Valasti laati ohjelman, jolla pyrähdät juoksuun.

Tänä keväänä minäkin pyrähdän juoksuun. Miten toimia, ettei into lopahtaisi heti alkuun? Valmentaja Kirsi Valasti neuvoo.

  1. Pidä juoksuosuuden lyhyinä, minuutin pyrähdykset kävelyn lomassa riittävät. Lisää vähitellen juoksun osuutta. Kun tulee päivä, jolloin lenkki ei maistu, harrasta suosiolla pehmeämpää liikuntaa: uimista, jumppaa tai pyöräilyä.
  2. Juokse vain juoksujalkineilla, ei pelitossuilla tai kävelykengillä. Kengän on vaimennettava iskua, mutta se ei saa tukea liikaa. Vaatteet voi valita makunsa mukaan eikä vesipulloa tarvita alle kahden tunnin lenkillä.
  3. Kivut johtuvat yleensä siitä, että keskivartalon tai pakaran lihakset pettävät. Hieronta ja lepo helpottavat, mutta lopullisen ratkaisun tuo vain lihasten vahvistaminen. Juoksijan pitää muistaa kasvattaa lihaskuntoa lenkkeilyn välipäivinä.

 

Aloita näin

1. VIIKKO

MA juoksu ja kävelyä 25–30 min

TI pehmeää liikuntaa, kuten vesijuoksua tai kevyttä jumppaa

KE lepopäivä

TO lihaskuntotreeni

PE pehmeää liikuntaa

LA juoksua ja kävelyä 25–30 min

SU lepopäivä

2.–3. VIIKKO

Sama ohjelma, mutta juoksu-kävelylenkkejä voi pidentää 5 minuutilla joka viikko.

Asiantuntija: Kirsi Valasti, valmentaja ja psykoterapeutti.

Artikkeli jatkuu alapuolella
Juoksuharrastuksen aloittaminen
Liikunta
Juoksuharrastuksen aloittaminen
Kuva iStockphoto
Kuva iStockphoto

Olen 31 v aktiiviliikkuja. Oikea pohkeeni on jonkin aikaa ollut todella kireä ja kipeä. Venyttely ei auta. Kävely sattuu hieman ja juoksu, silti olen niitä harrastanut. Pitäisikö välttää? Onko magnesiumsuihkeesta hyötyä?

LIHASPERÄISEN kivun hoidosta on vähän tutkimukseen perustuvaa näyttöä. Revähdyksen tai venähdyksen aiheuttamaan kipuun auttaa kylmä paremmin kuin kuuma, kun taas ilman vammaa syntyneen lihaskivun hoidossa lämpöhoito voi toimia paremmin.

Kipualueelle levitettävät kipugeelit auttavat lihaskivun hoidossa kuten myös suun kautta otettavat tulehduskipulääkkeet (esim. ibuprofeeni). Magnesiumsuihkeen hyödystä ei ole tutkimusnäyttöä. Kevyt venyttely, kevyt liike ja kevyt hieronta auttavat usein. Kipua pahentavaa liikuntaa tulee välttää. Kovassa kivussa kannattaa levätä.

Lihasperäinen kipu alkaa lievittyä muutamien päivien kulussa. Revähdyksessä se voi kestää vähän pidempään, mutta jos mitään äkkinäistä liikettä tai vääntöä ei ole tapahtunut, on vammaperäinen kipu epätodennäköinen.

Toispuoleisen pohjekivun taustalla voi joskus olla myös laskimotukos, mutta siihen liittyy yleensä myös pohkeen alueen turvotusta ja kipu on erilaista kuin lihaskivussa. Mikäli kipu ei käyttäydy kuten tyypillinen lihaskipu, kannattaa käydä lääkärin vastaanotolla.

 

Tove Laivuori

yleislääketieteen erikoislääkäri.

Kysy asiantuntijalta

Onko sinulla kysyttävää Hyvän terveyden asiantuntijoilta? Lue lisää Kysy asiantuntijalta –sivulta.