Pyöräilytyyli on kohdallaan, kun päässä on kypärä.
Pyöräilytyyli on kohdallaan, kun päässä on kypärä.

Pyöräilykypärän malli ja koko vaikuttavat siihen, miten hyvin se suojaa onnettomuuden sattuessa.

Listasimme tärkeitä vinkkejä, jotka kannattaa ottaa huomioon pyöräilykypärää ostaessa.

- Tarkista, onko kypärän muoto mukava. Entä koko? Älä osta lapsellekaan sovittamatta.

- Onko kypärä sen näköinen että tulee käytettyä?

- Kokeile ensin hihnat auki. Ei saa hölskyä eikä puristaa. Joissakin malleissa kokoja jopa 65:een.

- Katso, että koppa ei roiku takaraivolla. Suorista. Otsan suojaaminen on tärkeää.

- Useimmissa malleissa on niskassa säätöpanta. Onko helppo säätää?

- Ravista ja kumartele. Sopiva kypärä ei putoa kokeillessa edes remmit auki.

- Kypärä ei saa roikkua takaraivolla, vaan sen on peitettävä myös otsa. 

- Säädä hihnat niin, että ne kulkevat molemmin puolin korvia ja risteävät korvan alapuolella.

- Säädä vielä leukahihna ja sulje lukko. Hihna ei saa kiristää eikä löpöttää, eikä liukua leuan yli. Kun lukko on kiinni, hihnan ja leuan väliin pitää mahtua pari sormea.

- Vain testattuja, CE-merkittyjä kypäriä saa myydä.

- Halpa kypärä suojaa yhtä hyvin kuin kallis. Rahalla saa keveyttä, ilmavuutta ja helpompia säätöjä.

- Hyvin kohdeltu kypärä on turvallinen 5–7 vuotta. Materiaali haurastuu. Roskikseen, jos on saanut tärskyn tai näkyy vaurioita.

- Tutki käyttöohjeet.

- Ei kestä spreijausta, pinssejä, liimaa eikä tarroja. Mutta mikään ei estä vetämästä kopan päälle vaikka virkattua pipoa.

Lue myös: Pyörän valintaopas

Entinen huippu-urheilija ja nykyinen psykoterapeutti Kirsi Valasti laati ohjelman, jolla pyrähdät juoksuun.
Entinen huippu-urheilija ja nykyinen psykoterapeutti Kirsi Valasti laati ohjelman, jolla pyrähdät juoksuun.

Tänä keväänä minäkin pyrähdän juoksuun. Miten toimia, ettei into lopahtaisi heti alkuun? Valmentaja Kirsi Valasti neuvoo.

  1. Pidä juoksuosuuden lyhyinä, minuutin pyrähdykset kävelyn lomassa riittävät. Lisää vähitellen juoksun osuutta. Kun tulee päivä, jolloin lenkki ei maistu, harrasta suosiolla pehmeämpää liikuntaa: uimista, jumppaa tai pyöräilyä.
  2. Juokse vain juoksujalkineilla, ei pelitossuilla tai kävelykengillä. Kengän on vaimennettava iskua, mutta se ei saa tukea liikaa. Vaatteet voi valita makunsa mukaan eikä vesipulloa tarvita alle kahden tunnin lenkillä.
  3. Kivut johtuvat yleensä siitä, että keskivartalon tai pakaran lihakset pettävät. Hieronta ja lepo helpottavat, mutta lopullisen ratkaisun tuo vain lihasten vahvistaminen. Juoksijan pitää muistaa kasvattaa lihaskuntoa lenkkeilyn välipäivinä.

 

Aloita näin

1. VIIKKO

MA juoksu ja kävelyä 25–30 min

TI pehmeää liikuntaa, kuten vesijuoksua tai kevyttä jumppaa

KE lepopäivä

TO lihaskuntotreeni

PE pehmeää liikuntaa

LA juoksua ja kävelyä 25–30 min

SU lepopäivä

2.–3. VIIKKO

Sama ohjelma, mutta juoksu-kävelylenkkejä voi pidentää 5 minuutilla joka viikko.

Asiantuntija: Kirsi Valasti, valmentaja ja psykoterapeutti.

Artikkeli jatkuu alapuolella
Juoksuharrastuksen aloittaminen
Liikunta
Juoksuharrastuksen aloittaminen
Kuva iStockphoto
Kuva iStockphoto

Olen 31 v aktiiviliikkuja. Oikea pohkeeni on jonkin aikaa ollut todella kireä ja kipeä. Venyttely ei auta. Kävely sattuu hieman ja juoksu, silti olen niitä harrastanut. Pitäisikö välttää? Onko magnesiumsuihkeesta hyötyä?

LIHASPERÄISEN kivun hoidosta on vähän tutkimukseen perustuvaa näyttöä. Revähdyksen tai venähdyksen aiheuttamaan kipuun auttaa kylmä paremmin kuin kuuma, kun taas ilman vammaa syntyneen lihaskivun hoidossa lämpöhoito voi toimia paremmin.

Kipualueelle levitettävät kipugeelit auttavat lihaskivun hoidossa kuten myös suun kautta otettavat tulehduskipulääkkeet (esim. ibuprofeeni). Magnesiumsuihkeen hyödystä ei ole tutkimusnäyttöä. Kevyt venyttely, kevyt liike ja kevyt hieronta auttavat usein. Kipua pahentavaa liikuntaa tulee välttää. Kovassa kivussa kannattaa levätä.

Lihasperäinen kipu alkaa lievittyä muutamien päivien kulussa. Revähdyksessä se voi kestää vähän pidempään, mutta jos mitään äkkinäistä liikettä tai vääntöä ei ole tapahtunut, on vammaperäinen kipu epätodennäköinen.

Toispuoleisen pohjekivun taustalla voi joskus olla myös laskimotukos, mutta siihen liittyy yleensä myös pohkeen alueen turvotusta ja kipu on erilaista kuin lihaskivussa. Mikäli kipu ei käyttäydy kuten tyypillinen lihaskipu, kannattaa käydä lääkärin vastaanotolla.

 

Tove Laivuori

yleislääketieteen erikoislääkäri.

Kysy asiantuntijalta

Onko sinulla kysyttävää Hyvän terveyden asiantuntijoilta? Lue lisää Kysy asiantuntijalta –sivulta.