Sauvakävely voi olla kevyttä ulkoilua tai monipuolista harjoittelua. Kokeile uusia tekniikoita.

Rinne- ja loikkatreeni

Sauvailussa ylämäkikävely on todellinen tehotreeni. Mitä jyrkempi mäki, sitä enemmän asento on vietävä etukenoon. Samalla reidet ja käsivarren ojentajalihakset saavat hyvää harjoitusta.

Loikka taas on mainio kevätharjoitus perinteistä hiihtoa harrastavalle. Siinä on tärkeää hallita keskikeho pitämällä ryhti suorana. Loikka-askellus hypätään ylös ja suoraan eteen. Loikassa tasainen rytmi on tärkeää.

Vinkki! Rinteessä sauvaillessa sauva voi olla 5 cm pidempi kuin kävelylenkillä

Vaellus

Vaellus on harjoituksena pidempi ja hitaampi lenkki. Maastossa tekniikan ei tarvitse olla niin hiottu, mutta sauva tuo tukea ja tehoa. Alamäessä sauvaan nojaaminen voi säästää polviniveliä, mutta alas mennessä sauvat voi nostaa myös ilmaan.

Erilainen maasto tuo aina jotakin uutta: asfaltilla on kevyempi kävellä kuin hiekkatiellä ja mäkinen pururata lisää tehoja lenkkiin. Maastossa on hallittava myös tasapainoa.

Vinkki! Kävelyvauhdilla voi säädellä vaelluksen tehoja myös maastossa.

Vältä perusvirheet

Älä tuo sauvaa liian eteen
Vältä liian lyhyitä askelia
Älä jännitä hartioita
Älä koukista kyynärpäätä liikaa
Älä purista sauvaa, vaan kiristä käsihihna, jotta sauva pysyy tukevasti kädessä

Katso videot: Opi oikea tekniikka sauvakävelyyn

Venyttele lihakset sauvakävelyn jälkeen

Lue: Selkäkipu pysyy loitolla liikunnalla

Iloinen sauvakävelytapahtuma Helsinki Nordic Walk valloittaa Kansalaistorin ja Töölönlahden taas tänä kesänä 9. elokuuta. Varaa aika kalenteriin.

Katso viime vuoden fiiliksiä videolta!