Sauvakävely on loistavaa talvitreeniä. Se voi olla kevyttä ulkoilua tai monipuolista lihasharjoittelua.

Näillä vinkeillä saat lisää vaihtelua sauvakävelyyn. Kiinnitä huomiota tekniikkaan.

Rinne- ja loikkatreeni

Sauvailussa ylämäkikävely on todellinen tehotreeni. Mitä jyrkempi mäki, sitä enemmän asento on vietävä etukenoon. Samalla reidet ja käsivarren ojentajalihakset saavat hyvää harjoitusta.

Loikka taas on mainio harjoitus perinteistä hiihtoa harrastavalle. Siinä on tärkeää hallita keskikeho pitämällä ryhti suorana. Loikka-askellus hypätään ylös ja suoraan eteen. Loikassa tasainen rytmi on tärkeää.

Huomio! Tee loikat talvella pitävällä alustalla.

Vinkki! Rinteessä sauvaillessa sauva voi olla 5 senttiä pidempi kuin kävelylenkillä.

Vaellus

Vaellus on harjoituksena pidempi ja hitaampi lenkki. Maastossa tekniikan ei tarvitse olla niin hiottu, mutta sauva tuo tukea ja tehoa. Alamäessä sauvaan nojaaminen voi säästää polviniveliä, mutta alas mennessä sauvat voi nostaa myös ilmaan.

Erilainen maasto tuo aina jotakin uutta: tasaisella on kevyempi kävellä kuin metsäpolulla ja mäkinen maasto lisää tehoja lenkkiin. Maastossa on hallittava myös tasapainoa.

Vinkki! Kävelyvauhdilla voi säädellä vaelluksen tehoja myös maastossa.

Vältä perusvirheet

Älä tuo sauvaa liian eteen
Vältä liian lyhyitä askelia
Älä jännitä hartioita
Älä koukista kyynärpäätä liikaa
Älä purista sauvaa, vaan kiristä käsihihna, jotta sauva pysyy tukevasti kädessä
 

Lue myös: Video: Opi oikea tekniikka sauvakävelyyn

Selkäkipu pysyy loitolla liikkumalla