Polkupyörissä on valinnanvaraa niin että hirvittää. Millainen pyörä sopisi minulle?

1. Kaupunkipyörä
Hinta 350–800 e

Plussat
+ Pysty ajoasento on lyhyillä matkoilla mukava.
+ Helppohoitoinen.

Miinukset
- raskas ja hidas pitkillä matkoilla.

Kenelle?
Rauhallisesta ajosta nauttivalle pyöräilijälle alle viiden kilometrin työmatkojen ja kauppareissujen tekoon.

Esimerkkipyörä
Helkama Isojopo
Suositun kaupunkipyörän Jopon isosisko Isojopo on varustettu 2-vaihteisella automaattivaihteistolla. Perusjopoa suurempi rengaskoko tarkoittaa mukavampaa menoa kaupungin epätasaisilla kaduilla.
Hinta: 479 e
Mistä? Pyörä- ja urheiluliikkeet sekä tavaratalot. Helkamavelox.fi

2. Laatikkopyörä
Hinta 2 000–3 000 e

Plussat
+ Pystyy kuljettamaan jopa sadan kilon lastin, joten isotkin ruokaostokset saa kyytiin ja kotiin.
+ Turvallinen ja hauska tapa kyyditä lapsia pyörällä.
+ Kolmipyörää on helppo käsitellä hitaissa kaupunkinopeuksissa, koska se ei kaadu.

Miinukset
- Raskas ajaa verrattuna tavalliseen pyörään.
- Ei sovi kovin vauhdikkaaseen ajoon.

Kenelle?
Lapsiperheelle, joka haluaa hoitaa pyörällä päivittäiset lastenkuljetukset sekä kauppareissut.

Esimerkkipyörä
Triobike Mono
Moderni kolmipyöräinen lastenkuljetuspyörä on helppo ajaa. Kangaskuomun alla lapset pysyvät kuivina, vaikka taivaalta sattuisi kotimatkalla tulemaan sadekuuro. Vaihteita on riittävästi hieman kumpuilevaankin kaupunkimaastoon.
Hinta: 2500 e
Mistä? Classic Bike, p. 050 514 8660, classicbike.fi

3. Sähköavusteinen pyörä
Hinta 1 400–2 500 e

Plussat
+ Sähkömoottorin avulla pyörällä jaksaa ajaa isommatkin mäet ja pidemmät matkat.
+ Peruspyöräilijä pääsee samalla hiellä pääsee nopeammin perille.
+ Keventää kovinta rasitusta, jolloin pyöräilemään pystyvät myös polvivaivoista kärsivät.

Miinukset
- Akut pitää ladata säännöllisesti. Niiden tyhjennyttyä sähköavusteinen pyörä on melko raskas ajaa.
- Kun tekniikka on monimutkaisempaa, myös erilaisten vikojen vaara kasvaa.
- Melko kallis.

Kenelle?
Pitkää työmatkaa ajavalle tai huonopolviselle pyöräilijälle. Sopii myös niille, jotka haluavat käyttää pyörää liikennevälineenä sen kätevyyden vuoksi, mutta eivät tahdo hikoilla.

Esimerkkipyörä
Kalkhoff Impulse 8C HS
Vuoden 2012 polkupyöräksi valittu sähköavusteinen polkupyörä on tehty laadukkaista osista Saksassa. Varmatoimiseksi kiitellyssä pyörässä on tehokkaat ledivalot, keskiömoottori ja jalkajarru. Yhdellä latauksella sähkömoottorista saa apua jopa 120 kilometrin matkalle.
Hinta 2 299 e
Mistä? Electrobike.fi, Larunpyora.com

4. Hybridipyörä
Hinta 400–1 500 e

Plussat
+ Kaupunkipyörää keveämpi ajaa.
+ Vaihteita voi olla jopa 27, jolloin sopiva välitys löytyy ylä- kuin alamäkiin.
+ Sopii kaupunkien asfaltille ja maaseudun hiekkateille sekä ympärivuotiseen käyttöön.

Miinukset
- Etenkin ratasvaihteet vaativat jonkin verran kunnossapitoa.

Kenelle?
5–10 kilometrin työmatkoja säännöllisesti ajavalle ihmiselle, joka käy silloin tällöin myös pyöräretkillä tai -retkillä.

Esimerkkipyörä

Nishiki Trekking Master
Täysin varusteltu, urheilullinen pyörä kaupunkiajoon ja hiekkateillä retkeilyyn. Vakiovarusteena tarakka, lokasuojat ja napadynamolla toimivat taka- ja etuvalo. Joustohaarukka keventää katukiveyksien ylityksistä käsiin aiheutuvia iskuja.
Hinta: 799 e
Mistä? Urheilu- ja pyöräilyliikkeet. Nishiki.fi

5. Cyclocross
Hinta 700–2 500 euroa

Plussat
+ Kevyt ja nopea pyörä ajaa.
+ Sopii ympärivuotiseen käyttöön.

Miinukset
- Kyyry ajoasento on raskas selälle.
- Kumarasta asennosta voi olla vaikea havainnoida muuta liikennettä.
- Vaatii säännöllistä kunnossapitoa.

Kenelle?
Urheiluhenkiselle pyöräilijälle, joka haluaa ajaa samalla pyörällä pitkähköt työmatkat kesät talvet ja käydä silloin tällöin lenkkeilemässä maantiellä.

Esimerkkipyörä
Tunturi CX900
Kevyt alumiinirunkoinen urheilupyörä, jossa on laadukas kilpapyörän osasarja ja tehokkaat levyjarrut. Työmatkaa varten pyörään voi asentaa lokasuojat ja tavaratelineen, talviajoa varten nastarenkaat.
Hinta: 1 299 e
Mistä? Urheilu- ja pyöräliikkeet. Tunturi.fi

Lue lisää:

  • Hyödyllistä tietoa pyöräilystä: www.poljin.fi
  • Fillarikalenteri on yhteisöllinen ja reaaliaikainen verkkopalvelu, jonka sisältö muodostuu pyöräretkistä, yhteislenkeistä, kuntopyöräilytapahtumista, kilpailuista ja muista kaikentasoisia pyöräilijöitä kiinnostavista aktiviteeteista www.fillarikalenteri.fi.
  • Suomen latu ylläpitää tapahtumakalenteria, josta löytyy monenmoisia vaihtoehtoja www.suomenlatu.fi/tapahtumakalenteri.

 


Entinen huippu-urheilija ja nykyinen psykoterapeutti Kirsi Valasti laati ohjelman, jolla pyrähdät juoksuun.
Entinen huippu-urheilija ja nykyinen psykoterapeutti Kirsi Valasti laati ohjelman, jolla pyrähdät juoksuun.

Tänä keväänä minäkin pyrähdän juoksuun. Miten toimia, ettei into lopahtaisi heti alkuun? Valmentaja Kirsi Valasti neuvoo.

  1. Pidä juoksuosuuden lyhyinä, minuutin pyrähdykset kävelyn lomassa riittävät. Lisää vähitellen juoksun osuutta. Kun tulee päivä, jolloin lenkki ei maistu, harrasta suosiolla pehmeämpää liikuntaa: uimista, jumppaa tai pyöräilyä.
  2. Juokse vain juoksujalkineilla, ei pelitossuilla tai kävelykengillä. Kengän on vaimennettava iskua, mutta se ei saa tukea liikaa. Vaatteet voi valita makunsa mukaan eikä vesipulloa tarvita alle kahden tunnin lenkillä.
  3. Kivut johtuvat yleensä siitä, että keskivartalon tai pakaran lihakset pettävät. Hieronta ja lepo helpottavat, mutta lopullisen ratkaisun tuo vain lihasten vahvistaminen. Juoksijan pitää muistaa kasvattaa lihaskuntoa lenkkeilyn välipäivinä.

 

Aloita näin

1. VIIKKO

MA juoksu ja kävelyä 25–30 min

TI pehmeää liikuntaa, kuten vesijuoksua tai kevyttä jumppaa

KE lepopäivä

TO lihaskuntotreeni

PE pehmeää liikuntaa

LA juoksua ja kävelyä 25–30 min

SU lepopäivä

2.–3. VIIKKO

Sama ohjelma, mutta juoksu-kävelylenkkejä voi pidentää 5 minuutilla joka viikko.

Asiantuntija: Kirsi Valasti, valmentaja ja psykoterapeutti.

Artikkeli jatkuu alapuolella
Juoksuharrastuksen aloittaminen
Liikunta
Juoksuharrastuksen aloittaminen
Kuva iStockphoto
Kuva iStockphoto

Olen 31 v aktiiviliikkuja. Oikea pohkeeni on jonkin aikaa ollut todella kireä ja kipeä. Venyttely ei auta. Kävely sattuu hieman ja juoksu, silti olen niitä harrastanut. Pitäisikö välttää? Onko magnesiumsuihkeesta hyötyä?

LIHASPERÄISEN kivun hoidosta on vähän tutkimukseen perustuvaa näyttöä. Revähdyksen tai venähdyksen aiheuttamaan kipuun auttaa kylmä paremmin kuin kuuma, kun taas ilman vammaa syntyneen lihaskivun hoidossa lämpöhoito voi toimia paremmin.

Kipualueelle levitettävät kipugeelit auttavat lihaskivun hoidossa kuten myös suun kautta otettavat tulehduskipulääkkeet (esim. ibuprofeeni). Magnesiumsuihkeen hyödystä ei ole tutkimusnäyttöä. Kevyt venyttely, kevyt liike ja kevyt hieronta auttavat usein. Kipua pahentavaa liikuntaa tulee välttää. Kovassa kivussa kannattaa levätä.

Lihasperäinen kipu alkaa lievittyä muutamien päivien kulussa. Revähdyksessä se voi kestää vähän pidempään, mutta jos mitään äkkinäistä liikettä tai vääntöä ei ole tapahtunut, on vammaperäinen kipu epätodennäköinen.

Toispuoleisen pohjekivun taustalla voi joskus olla myös laskimotukos, mutta siihen liittyy yleensä myös pohkeen alueen turvotusta ja kipu on erilaista kuin lihaskivussa. Mikäli kipu ei käyttäydy kuten tyypillinen lihaskipu, kannattaa käydä lääkärin vastaanotolla.

 

Tove Laivuori

yleislääketieteen erikoislääkäri.

Kysy asiantuntijalta

Onko sinulla kysyttävää Hyvän terveyden asiantuntijoilta? Lue lisää Kysy asiantuntijalta –sivulta.