Polkupyörissä on valinnanvaraa niin että hirvittää. Millainen pyörä sopisi minulle?

1. Kaupunkipyörä
Hinta 350–800 e

Plussat
+ Pysty ajoasento on lyhyillä matkoilla mukava.
+ Helppohoitoinen.

Miinukset
- raskas ja hidas pitkillä matkoilla.

Kenelle?
Rauhallisesta ajosta nauttivalle pyöräilijälle alle viiden kilometrin työmatkojen ja kauppareissujen tekoon.

Esimerkkipyörä
Helkama Isojopo
Suositun kaupunkipyörän Jopon isosisko Isojopo on varustettu 2-vaihteisella automaattivaihteistolla. Perusjopoa suurempi rengaskoko tarkoittaa mukavampaa menoa kaupungin epätasaisilla kaduilla.
Hinta: 479 e
Mistä? Pyörä- ja urheiluliikkeet sekä tavaratalot. Helkamavelox.fi

2. Laatikkopyörä
Hinta 2 000–3 000 e

Plussat
+ Pystyy kuljettamaan jopa sadan kilon lastin, joten isotkin ruokaostokset saa kyytiin ja kotiin.
+ Turvallinen ja hauska tapa kyyditä lapsia pyörällä.
+ Kolmipyörää on helppo käsitellä hitaissa kaupunkinopeuksissa, koska se ei kaadu.

Miinukset
- Raskas ajaa verrattuna tavalliseen pyörään.
- Ei sovi kovin vauhdikkaaseen ajoon.

Kenelle?
Lapsiperheelle, joka haluaa hoitaa pyörällä päivittäiset lastenkuljetukset sekä kauppareissut.

Esimerkkipyörä
Triobike Mono
Moderni kolmipyöräinen lastenkuljetuspyörä on helppo ajaa. Kangaskuomun alla lapset pysyvät kuivina, vaikka taivaalta sattuisi kotimatkalla tulemaan sadekuuro. Vaihteita on riittävästi hieman kumpuilevaankin kaupunkimaastoon.
Hinta: 2500 e
Mistä? Classic Bike, p. 050 514 8660, classicbike.fi

3. Sähköavusteinen pyörä
Hinta 1 400–2 500 e

Plussat
+ Sähkömoottorin avulla pyörällä jaksaa ajaa isommatkin mäet ja pidemmät matkat.
+ Peruspyöräilijä pääsee samalla hiellä pääsee nopeammin perille.
+ Keventää kovinta rasitusta, jolloin pyöräilemään pystyvät myös polvivaivoista kärsivät.

Miinukset
- Akut pitää ladata säännöllisesti. Niiden tyhjennyttyä sähköavusteinen pyörä on melko raskas ajaa.
- Kun tekniikka on monimutkaisempaa, myös erilaisten vikojen vaara kasvaa.
- Melko kallis.

Kenelle?
Pitkää työmatkaa ajavalle tai huonopolviselle pyöräilijälle. Sopii myös niille, jotka haluavat käyttää pyörää liikennevälineenä sen kätevyyden vuoksi, mutta eivät tahdo hikoilla.

Esimerkkipyörä
Kalkhoff Impulse 8C HS
Vuoden 2012 polkupyöräksi valittu sähköavusteinen polkupyörä on tehty laadukkaista osista Saksassa. Varmatoimiseksi kiitellyssä pyörässä on tehokkaat ledivalot, keskiömoottori ja jalkajarru. Yhdellä latauksella sähkömoottorista saa apua jopa 120 kilometrin matkalle.
Hinta 2 299 e
Mistä? Electrobike.fi, Larunpyora.com

4. Hybridipyörä
Hinta 400–1 500 e

Plussat
+ Kaupunkipyörää keveämpi ajaa.
+ Vaihteita voi olla jopa 27, jolloin sopiva välitys löytyy ylä- kuin alamäkiin.
+ Sopii kaupunkien asfaltille ja maaseudun hiekkateille sekä ympärivuotiseen käyttöön.

Miinukset
- Etenkin ratasvaihteet vaativat jonkin verran kunnossapitoa.

Kenelle?
5–10 kilometrin työmatkoja säännöllisesti ajavalle ihmiselle, joka käy silloin tällöin myös pyöräretkillä tai -retkillä.

Esimerkkipyörä

Nishiki Trekking Master
Täysin varusteltu, urheilullinen pyörä kaupunkiajoon ja hiekkateillä retkeilyyn. Vakiovarusteena tarakka, lokasuojat ja napadynamolla toimivat taka- ja etuvalo. Joustohaarukka keventää katukiveyksien ylityksistä käsiin aiheutuvia iskuja.
Hinta: 799 e
Mistä? Urheilu- ja pyöräilyliikkeet. Nishiki.fi

5. Cyclocross
Hinta 700–2 500 euroa

Plussat
+ Kevyt ja nopea pyörä ajaa.
+ Sopii ympärivuotiseen käyttöön.

Miinukset
- Kyyry ajoasento on raskas selälle.
- Kumarasta asennosta voi olla vaikea havainnoida muuta liikennettä.
- Vaatii säännöllistä kunnossapitoa.

Kenelle?
Urheiluhenkiselle pyöräilijälle, joka haluaa ajaa samalla pyörällä pitkähköt työmatkat kesät talvet ja käydä silloin tällöin lenkkeilemässä maantiellä.

Esimerkkipyörä
Tunturi CX900
Kevyt alumiinirunkoinen urheilupyörä, jossa on laadukas kilpapyörän osasarja ja tehokkaat levyjarrut. Työmatkaa varten pyörään voi asentaa lokasuojat ja tavaratelineen, talviajoa varten nastarenkaat.
Hinta: 1 299 e
Mistä? Urheilu- ja pyöräliikkeet. Tunturi.fi

Lue lisää:

  • Hyödyllistä tietoa pyöräilystä: www.poljin.fi
  • Fillarikalenteri on yhteisöllinen ja reaaliaikainen verkkopalvelu, jonka sisältö muodostuu pyöräretkistä, yhteislenkeistä, kuntopyöräilytapahtumista, kilpailuista ja muista kaikentasoisia pyöräilijöitä kiinnostavista aktiviteeteista www.fillarikalenteri.fi.
  • Suomen latu ylläpitää tapahtumakalenteria, josta löytyy monenmoisia vaihtoehtoja www.suomenlatu.fi/tapahtumakalenteri.

 


Kuva Shutterstock

Näin vartalonmuokkaus onnistuu.

Kiinteytyminen on sitkeimpiä laihdutusmyyttejä. Varsinkin naisia kehotetaan usein pumppaamaan kuntosalilla kevyitä ja pitkiä, yli 15 toiston sarjoja. Todellisuudessa pikkupainot eivät muokkaa kroppaa juuri lainkaan.

Kuormittava lihaskuntoharjoittelu muokkaa vartaloa parhaiten.

Kiinteytyminen tarkoittaa sitä, että ihonalainen rasvakerros pienenee ja lihas kasvaa. Lihasten kasvu taas vaatii isompia painoja.

Valitse vastukset, joilla jaksat tehdä 8–12 toistoa ja 3–4 sarjaa, sillä tällä alueella lihas kasvaa tehokkaimmin.

Kehoa muokkaavat perusliikkeet, kuten kyykyt, maastaveto ja erilaiset punnerrusliikkeet. Ne rasittavat isoja lihasryhmiä ja kuluttavat paljon energiaa myös treenin aikana.

Salitreeni ei lihota

Kova liikunta voi kerryttää lihaksiin nestettä ja nostaa vaakalukemia hetkellisesti.

Kova harjoittelu aiheuttaa lihaksiin pieniä repeämiä. Kun keho alkaa korjata vaurioita, lihaksiin pakkautuu tulehdusta parantavia aineita ja nestettä. Vaakalukemat saattavat hetkellisesti kivuta muutaman kilon. Tilanne kuitenkin tasaantuu yleensä viimeistään parin kuukauden jälkeen.

Myös lihasmassan kertyminen voi nostaa vaakalukemia. Lihas kasvaa kuitenkin hitaasti kuukausien saatossa. Aloittelija voi kerryttää tyypillisesti noin puoli kiloa lihasmassaa kuukaudessa säännöllisellä voimaharjoittelulla, kolme kiloa vuodessa on varsinkin naiselle jo kova saavutus.

Paino vaihtelee myös vuorokaudenajan mukaan. Vaakaa realistisemman kuvan laihtumisesta antaa mittanauha. Kokeile ensin treenata kuukausi ja vertaile lukemia vasta sitten.

Ajan kanssa vaatekoko todennäköisesti pienenee, sillä kilo lihasmassaa vie vähemmän tilaa kuin sama määrä rasvaa. Lihassolut pitävät myös aineenvaihdunnan vilkkaana: mitä enemmän lihasmassaa, sitä enemmän energiaa kuluu levossakin.

Asiantuntija: Katriina Kukkonen-Harjula, liikuntalääketieteen dosentti, erikoislääkäri, Etelä-Karjalan sosiaali- ja terveyspiiri.

 

Kuva Shutterstock

Rivakka suursiivous voi olla yhtä hyvää rasvanpolttoliikuntaa kuin spinningtunti.

Kaikki liikunta polttaa rasvaa, spurttailu jopa tasaista puurtamista tehokkaammin.

Keho käyttää suhteessa enemmän rasvaa energianlähteenä, kun liikkuu matalalla sykkeellä, esimerkiksi kävellen. Kova treeni kuitenkin kuluttaa samassa ajassa enemmän energiaa, ja siinä sivussa rasvakin palaa tehokkaammin. Siksi kevyen reippailun kutsuminen rasvanpolttoliikunnaksi johtaa herkästi harhaan.

Harva myöskään tietää omaa maksimisykettään, josta rasvanpolttoalue lasketaan.

Joidenkin tuoreiden tutkimusten mukaan rasvasoluja polttaa parhaiten sykettä nostava intervallitreeni.

Eräässä tutkimuksessa lyhyet, kahdeksan sekunnin kiihdyttelyt puolen tunnin pyörälenkin lomassa kolminkertaistivat rasvan palamisen.

Yhtenä selityksenä tutkijat pitävät katekoliamiini-hormoneita, joita nopea spurttailu vapauttaa erityisen tehokkaasti. Ne polttavat etenkin keskivartalolle ja sisäelimien ympärille kertyvää rasvaa.

Intervalleilla voi kokeilla maustaa muuta liikuntaa vaikka kerran tai kahdesti viikossa.

Sykkeitä tai vauhteja tärkeämpää on se, että liikkuu usein.

Treenin jälkeen aineenvaihdunta kiihtyy, mutta vain tunniksi pariksi. Harjoittelun jälkeen keho alkaa välittömästi valmistautua seuraavaan koitokseen ja korjata itseään, jolloin aineenvaihdunta kiihtyy.

Jälkipolton roolia on kuitenkin liioiteltu rutkasti. Sitä on tutkittu lähinnä huippu-urheilijoilla, ei peruskuntoilijoilla. Tunnin hölkkälenkin jälkeen aineenvaihdunta palautuu yleensä jo tunnissa normaaliuomiinsa. Ekstrakaloreita kuluu tavallisesti muutama kymmenen, eli suklaapalan verran.

Asiantuntija: Katriina Kukkonen-Harjula, liikuntalääketieteen dosentti, erikoislääkäri, Etelä-Karjalan sosiaali- ja terveyspiiri.