Porukka antaa pontta kuntoiluun, uskalla siis heittäytyä mukaan.

Kiusaantunut olo täydessä jumppasalissa on monelle harmillisen tuttua. Liikaa peilejä ja arvioivia katseita, vaikka ainut tuomitsija on omien korvien välissä. Liikkujan yleisimmät lannistajat ovat paitsi huono itsetunto ja pelko epäonnistumisesta, myös ikävät liikunta­muistot, rapakunto ja liian suuret odotukset. On helppo uskotella itselleen, ettei porukassa kuntoilu vain sovi itselle.

Olit sitten entinen kilpaurheilija tai aloittelija, on aika unohtaa naapurit ja keskittyä omaan oloon. Suurin virhe on verrata itseään muihin, vaikka tuntuisi, että kanssajumppaajat venyvät paremmin ja tasapainoilevat kuin flamingot. Harvalla on luonnostaan hyvä koordinaatio, sujuva liikemuisti tai erehtymätön rytmitaju.

Käynnistä onnistumisen kierre

  • Käy läpi oma liikuntahistoriasi ja tunnista, mistä kivat ja kamalat liikuntamuistot tulevat.
  • Valitse itsellesi sopiva laji ja taso. Aloita mieluummin liian helposta kuin vaikeasta. Ammattitaitoinen ohjaaja ottaa erilaiset liikkujat huomioon eikä hehkuta omia saavutuksiaan.
  • Totuttele uuteen lajiin ainakin viisi kertaa. Keho kipeytyy vähemmän ja ymmärrät, mistä on kyse.
  • Etsi ryhmästä vertaistukea, älä kilpailijoita. Jos peili häiritsee, älä katso sitä.
  • Liiku aina oman kehon ja olon mukaan. Kaikki liikkeet eivät käy kaikille. Joinakin päivinä sujuu, toisina taas ei.

Asiantuntijana Martina Roos-Salmi, FM urheilupsykologia, urhea.fi