Vaikea esimies välttelee, tölvii tai vihjailee. Älä jää uhrin asemaan vaan kaivaudu pomouden ytimeen. Kun ymmärrät, mikä esimiehesi perimmäinen ongelma on, voit kylmän rauhallisesti ottaa ohjat käsiisi.

1. Välttelijä on epävarma taidoistaan

Suostuin pomoni ehdotuksesta pitämään esitelmän firman koulutustilaisuudessa omasta työstäni. Esityksen jälkeen sain kiitosta monilta ja pomonikin hymyili. Myöhemmin sain häneltä sähköpostia. Pomo kirjoitti, että esitykseni oli ontuva ja virheellinen ja että olin ottanut siinä esille asioita, jotka eivät kuulu muille. Miten reagoin?

Suhtaudu tällaiseen pomoon alusta saakka ystävällisen neutraalisti mutta jämptisti. Se, että esimies pelkää tai jännittää alaistaan, on yllättävän yleistä. Kun ei tiedä, miten negatiivisen palautteen antaisi, on helpompi mennä sähköpostin taakse. Esimiehesi ei siis ole välttämättä ilkeä tai alaistaan paheksuva, vaan epävarma omasta roolistaan johtajana.

Pohdi saamaasi palautetta hetki rauhassa. Miten esitys omasta mielestäsi sujui, onko kritiikissä myös oikeaan osuvaa palautetta, vaikka sanamuoto ei ollutkaan paras mahdollinen? Muistathan, että kritiikin vastaanottaminen on taito siinä missä sen antaminenkin.

Jos kritiikki tästä huolimatta tuntuu tarpeettoman tylyltä ja epäoikeudenmukaiselta, mene hänen luokseen itse. Kysy vaikka: ”Hei, onko sulla viisi minuuttia aikaa, mulla on tosi tärkeetä asiaa. Kun sä kirjoitit tällaisen sähköpostin, niin mä haluisin jutella tästä ihan nenätysten.” Ei ole takeita siitä, että välillenne muodostuu antoisa keskusteluyhteys, mutta yrittää kannattaa – muutoin muutos ei ole mahdollista.

Jokainen on toki vastuussa siitä, mitä suustaan päästää tai mitä sähköpostissa kirjoittaa. Toisaalta olemme vastuussa tulkinnoistamme. Jos sähköpostin sävy on epäselvä, kannattaa jättää pohdiskelut niikseen ja ottaa asiat asioina eikä ajatella, että tässä mun kimppuuni nyt hyökätään.

Täysin selvissä ja törkeissä tapauksissa, kuten nimittelyissä, kannattaa viestistä ottaa tuloste ja mennä sen kanssa pomon ovelle. Sano hänelle, ettet voi hyväksyä moista ja asia pitää nyt selvittää. Jos esimies ei sittenkään reagoi ja pyydä anteeksi, vie asia ylöspäin. Voit vaatia keskusteluun mukaan pomon oman esimiehen tai esimerkiksi yrityksen hallituksen.

2. Vastuunpakoilija ei kestä ristiriitoja

Olimme sopineet työparini kanssa, että hän hoitaa syksyn myyntikampanjassa muiden töidensä ohessa vanhat asiakkaamme ja minä keskityn uusien hankintaa. Vähitellen minulle selvisi, ettei vanhoja  ”hoidettu” koska työparini ”ei ollut ehtinyt”. Kun otin asian esille viikkokokouksessa, esimies alkoi vihellellä ja katsella papereita. Tuijottamalla sain hänet viimein huokaisemaan, että kyllähän te aikuiset ihmiset osaatte keskenänne sopia. Miten toimia?

Alaisenkin on syytä ymmärtää, että konfliktitilanteen selvittely on monille esimiehelle tukalaa puuhaa. Useimmat meistä välttelevät konflikteja ja niiden selvittelyä, niin myös pomot. Esimieheltä on silti osaamatonta tokaista, että selvittäkää kiistat keskenänne. Sillä hän viestittää, että olettepa te lapsellisia, kun te tuotte tällaisen asian minulle.

On tilanteita, joissa työntekijän on aivan oikeutettua sanoa pomolle, että tällä kertaa me emme saa tätä selvitettyä keskenämme, me tarvitsemme sinua, ja sinun tehtäviisi esimiehenämme kuuluu auttaa meitä selvittämään tämä juttu.
Tällaiselle esimiehelle voi sanoa ystävällisesti mutta painokkaasti, että ei varmaan ole kivaa ratkoa tätä juttua, mutta se nyt kuitenkin on sinun tehtäväsi.

Hyvä esimies aloittaa ongelmien setvimisen keskustelemalla ensin osapuolten kanssa, keräämällä tietoa tilanteesta ja miettimällä, mitä tehdään. Hyvä pomo pyytää tarvittaessa asiantuntijan apuun esimerkiksi työterveyshuollosta. Ehdota tällaisia toimintatapoja hänelle itse, jos tuntuu, että pomolla uhkaa mennä sormi suuhun.

Yhtä lailla työntekijällä on oikeus pyytää apua esimieheltään ja alan ammattilaisilta.

3. Tuuliviiri ei osaa johtaa

Olimme tuotantotiimissä, johon myös esimieheni kuuluu,sopineet miten lähdemme mainostamaan uutta palveluamme. Kun kallista mainoskampanjaa sitten toteutettiin, pomo kyseenalaisti ja epäili lähes kaikkea: kuvia, värejä, lupauksia. Homman toteutus meni tosi hankalaksi ja aikataulu petti. Lopputulokseenkaan hän ei ollut tyytyväinen eikä kukaan muukaan voinut tuntea onnistuneensa. Mitä teemme?

Tällainen esimies näyttäytyy alaisilleen etäisenä ja hän muuttaa jatkuvasti mieltään. Koskaan ei voi luottaa siihen, että jos jotakin on sovittu pomon kanssa, se pätisi päivän parin päästäkin. Tuuliviiripomo on linjaton johtaja, jolta ovat selkeät tavoitteet hukassa. Hänellä ei ole toimintasuunnitelmaa, jonka mukaan edetä ja kuinka alaisiaan johtaa.

Voit olla pomollesi tukena silloin, kun hän kaipaa selkeää tukea esimieheydelleen, vaikkei sitä suoraan sanoisikaan. Lähesty pomoa ystävällisesti ja kysy, mitä voit tehdä hänen tukemisekseen ja auttamisekseen.

Tällainen esimies on usein myös epävarma ja jahkaileva. Hän miettii, olisiko tuo parempi kuin tämä ja hän mukautuu herkästi uusiin perusteluihin. Kun joku sanoo hänelle, että mitäs sä nyt noin päätit, mun mielestä se olis pitänyt tehdä näin, hän luopuu alkuperäisestä aikeesta ja taipuu vahvemman tahtoon.

Teet itsellesi ja pomollesi palveluksen, kun ehdotat hänelle keskusteluja, joissa selvästi päätetään, mitä käytännössä tehdään. Pyydä, että sovitut asiat pistetään paperille, johon myös kirjataan toimenpiteet. Jokaisen keskustelun lopuksi varmistetaan, että näin me tehdään, ymmärsinkö oikein että minä teen tämän ja sinä teet tuon. Ja hommat tehdään perjantaihin mennessä, jolloin istutaan kaikki alas ja katsotaan, että ne ovat tulleet hoidetuksi.

4. Jyrääjä luulee olevansa suora

”Jumalauta, oletko sinä mennyt taas lupailemaan potilaan omaisille sitä laitospaikkaa. Etkö sinä, perkele, tajua ettet saa puhua niille mitään ilman lupaani. Jos et sopeudu meidän sääntöihin, niin kyllä meille tulijoita on.” Tämä on tyypillistä pomoni palautetta, mitä voin  tehdä?

Tällä tavalla käyttäytyvät yleensä ihmiset, jotka kokevat olevansa rehellisiä, suoraselkäisiä ja suorasanaisia. He mieltävät seisovansa aina puheidensa takana ja he edustavat usein jokseenkin mustavalkoista ja jäykkää maailmankatsomusta.

Pomo luulee aidosti, että hän on aina oikeassa. Hän luulee kohtelevansa kaikkia yhtä suorasti ja tasavertaisesti. Tosiasiassa häneltä puuttuu kaikki se hienosäätö, jota tarvitaan, jotta toinen ihminen kokisi tulevansa kohdelluksi rehdisti.

Jyräävän pomon käytöksen takana ovat joskus omat pelot: ärjähtelevän kuoren alla voi olla epävarma ihminen. Toisaalta hänellä voi olla kokemuksia siitä, että työntekijät eivät toimi organisaation odotusten mukaisesti, jollei sitä heiltä erityisesti vaadita. Osoita siis olevasi luottamuksen arvoinen: teet, mitä lupaat, osallistut ja sitoudut yhteisesti sovittuihin pelisääntöihin.

Ärjyvälle ja tiuskivalle pomolle kannattaa kokeilla ensiksi rehellistä puhetta. Sano pomolle, että pidät hänen käytöstään aggressiivisena, etkä hyväksy sitä, että esimies kohtelee alaistaan tällä tavalla. Voit ilmaista tuntemuksesi suoraan: ”Sä korotit ääntäsi ja sanoit pahasti. Loukkasit.” On mahdollista, että pomo reagoi viestiisi hämmästyneenä: ”Mä vaan sanoin tiukalla äänensävyllä just sen, mitä tarkoitin.”

Älä silloin luovuta, vaan koeta tehdä selväksi, että myös äänensävyt ovat tärkeitä ja edellytät, että sinua kohdellaan työpaikallasi aivan toisin. Jos esimies saa sinut torjunnallaan kuohuksiin, voit sanoa ottavasi aikalisän ja tulevasi keskustelemaan asiasta esimerkiksi tunnin kuluttua.

Esimerkkisitaatti on jo suora uhkaus ja sellaisenaan laiton. Pomo ei voi uhkailla työntekijää vihjailemalla, että voisi halutessaan antaa hänelle potkut. Tee se esimiehelle selväksi.

Yksi vaihtoehto on panna kova kovaa vastaan ja sanoa, että tarvitset tähän keskusteluun mukaasi todistajan, kuten työpaikkasi luottamusmiehen tai työpsykologin. Konsti, joka kannattaa aina ottaa käyttöön jyrää vastaan on niin sanottu maadoittaminen: istu tai seiso tukevasti jalat lattiaa vasten, yritä hengittää rauhallisesti ja katso pomoa silmiin herkeämättä.

Voi olla, että pomo kokee eleesi suoruutena ja jämäkkyytenä, ja tilanteessa päästään neutraalimman keskustelun tasolle. Jos mikään ei auta, vie asia ylemmäs, pomon pomolle tai työsuojelupiiriin.

5. Vihjailija on pelokas kiusaaja

Työpaikkamme ideointipalaverissa sanan pitäisi olla vapaa ja niin se onkin, mutta esimieheni on mestari kertomana ilmeillään ja katseillaan, mitä mieltä hän on kenenkin ideasta. Hän saattaa sanoa, että semmoinen ajatus Kirsiltä, mitäs te muut tähän sanotte.... Miten selviydyn tästä?

Tässä on paljolti kyse samanlaisesta persoonasta kuin edellisessä esimerkissä, tämä esimies kiusaa vain erilaisella metodilla.

Kannattaa ottaa ilmeet ja eleet puheeksi ensin kahden kesken pomon kanssa ja kysyä tältä, mitä hän niillä tahtoo sanoa. Myönnä suoraan, että mulle tuli taas semmoinen olo, että sä halusit töniä mua ja että ideani oli sinusta tyhmä. Jos esimies kieltää tämän, pyydä, että hän jatkossa katsoisi kaikkia suoraan.

Jos esimies ei muuta käytöstään, koeta olla välittämättä hänestä. Tarkista sen sijaan muilta, mitä he olivat alustuksestasi mieltä. Jos ohitat esimiehesi suuntaamalla itse keskustelun tekemisiisi, voi olla, että ilvehtijä hiljalleen luopuu tavastaan.

Jos koeta tällaisen pomon vuoksi jatkuvia stressioireita, etsi ihmeessä apua, vaikkapa työterveyshuollosta.

6. Juoruilija haluaa yhteisyyttä

Puhumme kotiasioistakin työporukassa, myös esimies avautuu. Sitten yllättäen kahden kesken hän saattaa kysyä hyvin suoraan jostakin työkaveristani ja esittää omituisia tulkintoja hänen elämäntilanteestaan tai henkisestä kunnostaan. Pomo myös odottaa, että menen mukaan juoruiluun. Mitä tehdä?

Juoruilijapomon motiivit kumpuavat vallanhalusta ja vallan väärinkäytöstä. Hän harjoittaa hajota ja hallitse -taktiikkaa, jolla hän yrittää kerätä taakseen liittolaisia. Hän nauttii saattaessaan ihmiset riitoihin, sillä se on merkki siitä, että hänen asemansa on turvatumpi.

Esimiehen toive liittyä muihin on joka tapauksessa yleisinhimillinen, joten tilannetta helpottaa, että työntekijät liittoutuvat hänen kanssaan mukavissa, yhteisissä asioissa. Kun työpaikallasi käydään läpi esimerkiksi uutta projektia, osoita hänelle arvostusta esimiehenä silloin. Luultavasti hänen halunsa kerätä liittolaisia negatiivisin keinoin vähenee.

Ensinnäkin työpaikalla on hyvä olla yhteisesti sovitut säännöt siitä, että poissaolijoista ei puhuta muuta kuin hyvää. Voit oma-aloitteisestikin vastustaa panettelevaa pomoa: jos esimies kahviautomaatilla luikauttaa jotakin ilkeää Pekka-poissaolijasta, sano siihen, ettet halua puhua Pekasta silloin, kun Pekka ei ole kuulemassa.

Puukottava pomo ei välttämättä ymmärrä viestiäsi, jos vain vetäydyt hiljaa pois. On parempi ehdottaa pomolle neutraalisti, että puhutaanko Pekasta sitten, kun Pekkakin on paikalla. Se antaa pomolle tarvittaessa mahdollisuuden säilyttää kasvonsa ja sinä toimit rakentavana osapuolena. Usein on vain niin, että tällainen pomo kääntyy jonkun muun puoleen. Jos tilanne toistuu kohdallasi, sano astetta napakammin, ettet halua kuulla työkaveristasi tuollaista.

7. Peukaloija hakee turvaa

Usein käy niin, että kun menen näyttämään jotakin projektiani pomolle, hän pyytää minua jättämään sen pöydälleen paremmalla ajalla katsottavaksi. Kun saan sen takaisin, joka kohtaa on peukaloitu. Tiedän että hän haluaa vain auttaa, mutta se loukkaa. Tuntuu kuin hän ei luottaisi taitoihini. Kuinka reagoin?

Töidenkahmijapomo ei pysty rajaamaan omaa työtään tai tehtäväkenttäänsä, ei osaa sanoa ei ja kokee, että onnistuminen riippuu hänen työpanoksestaan. Hän tietää, miten asiat kuuluu hoitaa, siispä hän hoitaa ne itse.

Hän on omaksunut tällaisen toimintamallin ehkä jo lapsuudessaan tai myöhemmin eri yhteisöistä tai työpaikoistaan. Hän on luultavasti saanut myönteistä palautetta paneutumisestaan ja ahkeruudestaan.

Jos tällainen ihminen siirtyy esimieheksi, hän jatkaa samaa rataa. Hän ei usko, että muutkin osaavat työnsä ja että asioita voi myös tehdä monella tavalla. Tällaisella henkilöllä on vahva tarve kontrolloida, sillä hän on sisimmässään kovin turvaton. Ajatus siitä, että minä osaan, pystyn ja jaksan, luo turvallisuuden tunnetta. Mitalin toisella puolella on paljon työnarkomaniaa ja -uupumusta.

Fiksuna alaisena puhut esimiehellesi töiden jaosta. Kysy, kannattaisiko teidän täsmentää sitä, mitkä ovat pomon töitä, mitkä alaisen. Käytä vaikkapa tällaista taktiikkaa: ”Sä kun olet meidän esimies ja huolehdit isoista linjoista ja sulla on paljon vastuuta, niin olisko jotain semmoista mitä me muut voitais tehdä, ettei sun tartte tehdä näitä kaikkia juttuja itse.”

Lue lisää Neuvottele pehmeästi ja onnistu

Asiantuntijana työpsykologi Tiina Ekman, Mehiläinen Helsinki.

Jäitä hattuun

  • Aina, jopa hirviöpomon tapauksessa, kannattaa pysähtyä miettimään, mikä esimiehen saa käyttäytymään tietyllä tavalla.
  • Ota ristiriidat tilanteina, joihin suhtaudut avoimesti, ja asioina, joista ollaan eri mieltä – eikä niin, että ”tuo se tuossa tekee taas noin”.
  • Pysy rauhallisena ja reagoi harkitun tasapainoisesti.
  • Jos muutat käyttäytymistäsi itse toiseen suuntaan, usein toinenkin muuttaa.
  • Positiivinen palaute sinulta pomolle kohentaa työilmapiiriä ja tukee esimiestä hänen roolissaan.
  • Välillä tehokkainta on jättää kiroileva ja uhkaavasti käyttäytyvä pomo huomiotta.
  • Kohteliaisuus ja myötätunto ovat työpaikalla ihmissuhdetaidoista tärkeimpiä.
Kuva iStockphoto
Kuva iStockphoto

Asennesiivous tekee elämästä kukoistavampaa, neuvoo valmentaja ja improvisaattori Tuomas Mikkonen.

1. Leiki ja innostu

Tee tänään ainakin vartin ajan sitä, mikä innostaa ja missä olet parhaimmillasi. Ihanteellisia olosuhteita ei ehkä tule koskaan: puuttuu sopiva hetki tai rahaa, tai joku ilmestyy muistuttamaan aiemmista epäonnistumisista. Ole kuin historiaa tai ankeuttajia ei olisi. Jos pystyt kaikesta huolimatta nauttimaan puuhasta, sinulla menee hyvin. Anna kukoistuksen tuntua huomennakin.

2. Helli ja auta

Vältä kohtaamisia, jotka tekevät sinut huolista sairaaksi, jopa voimattomaksi. Kun maailman epäreiluus ja sosiaalisen median ahdistuneisuus vyöryvät päälle, vetäydy tynnyriin. Keskity sitten hellimään ja huolehtimaan heikommista. Voisitko auttaa jotakuta lastenhoidossa tai lähiseudun vanhuksia? Hyvän tekeminen lisää kukoistamista. Pessimismi sen sijaan passivoi.

3. Toimi ja rauhoitu

Sopiva määrä intohimoa innostaa kohti tavoitetta, mutta pakkotahtisuus stressaa. Luovu ajatuksesta, että olet korvaamaton. Myös liian leppoisa elämä ahdistaa, jos tuntuu, ettei omalla työllä tai olemassaololla ole merkitystä. Näiden välitilassa voi tavoittaa kukoistuksen, tunteen rauhasta, voimasta ja onnesta. Tärkeää on tasapaino tekemisen ja tekemättömyyden välillä.

Tuomas Mikkosen ajatuksista enemmän hänen kirjassaan 100 tapaa uudistua ja kukoistaa, Docendo 2018.

 

Kuva iStockphoto
Kuva iStockphoto

Kun puoliso sairastuu tai vammautuu, kyseessä on iso kriisi. Arki muuttuu, sairastunut oireilee ja talous temppuilee. Kaikki pyörii sairauden ympärillä.

Miten ihmeessä terve puoliso jaksaa?

Se on kysymys, jota juuri kukaan ei muista kysyä. Olettamus on, että hän jaksaa, mutta kuinka kauan?

– Alkuun terve puoliso jaksaakin tsempata. Mutta jos tilanne jatkuu pitkään tai uusiutuu,  voimat vähenevät. Moni pari jää liian yksin, toteaa Liisa Välilä, Parisuhdekeskus Kataja ry:n toiminnanjohtaja ja psykoterapeutti.

Liisa Välilä tietää, mistä puhuu, sillä hän on pitkään taistellut puolisonsa Juhan erilaisten sairauksien keskellä.

– Kunpa joku kysyisi, miten terve puoliso jaksaa, Liisa Välilä summaa sekä omaa että kanssasiskojen kokemusta.

– Aina kysytään sairaan vointia, mutta terveen voimia harvoin tiedustellaan.

– Suomessa sairaus kyllä hoidetaan, mutta henkinen puoli jää valitettavasti usein huoltamatta, Välilä toteaa.

Tämän vuoksi Parisuhdekeskus Kataja on käynnistänyt laajan yhteistyön eri potilasjärjestöjen kanssa. Heillä on meneillään hanke Kun puoliso sairastuu, jossa koulutetaan ja kannustetaan terveydenhuollon ammattilaisia huomaamaan parisuhde ja perhe.

– Teetimme aiheesta myös kyselyn. Tuloksen voi  summata juuri tuohon toiveeseen: ”Kunpa joku kysyisi, miten siellä kotona menee!” Välilä jatkaa.

Miten suhteessa on puhuttu?

Liisa Välilä ymmärtää hyvin, että akuutin sairauden tullen voimat menevät arjesta selviämiseen. Silti puhuminen ja omien tunteiden tunnistaminen olisi paras lääke yhteyden säilyttämiseen.

– Sairastumistilanteessa korostuu, millainen on ollut pariskunnan puhumisen kulttuuri. Kaikille puhuminen ei ole yhtä luontevaa. Jos puhuminen on vaikeaa, asiantuntijan avusta olisi hyötyä.

– Lääkäreidenkin olisi hyvä kysyä, mikä on henkinen vointi ja mikä kannattelee.

Eri sairaudet tuovat erilaiset tunteet pintaan. Monissa tilanteissa sairastuneen toimintakyky saattaa muuttua, seksuaalisuus vähentyä ja mieliala vaihtelee. Voimat menevät sairauden kanssa kamppailuun.

– Täysin ymmärrettävää on, ettei sairastunut ihminen näe itseään realistisesti. Harva hoksaa olevansa hankala tai kiukkuinen kumppani, josta on vaivaa. Tästäkin olisi hyvä avoimesti puhua, Välilä sanoo.

Terve parisuhde perustuu vastavuoroisuuteen. Oleellista on edelleen muistaa kysyä, mikä antaa toisella kokemuksen rakastetuksi tulemisesta.

– Sitoutuminen ja rakkaus kantavat toivottavasti  vaikeassakin tilanteessa. Kannattaakin miettiä, mitä vielä voimme tehdä yhdessä  näillä mahdollisuuksi Ja kannattaa myös  etsiä ammattiapua suhteen tueksi.

Hyödyksi olisi myös sen keskusteleminen, onko pariskunta naimisissa sairauden kanssa vai toistensa kanssa. Eletäänkö elämää vain sairauden ehdoilla? Vaatiiko sairas osapuoli, että toinenkin luopuu elämästään?

– Paljon riippuu siitä, millaista perinnettä itse kantaa. Ääriesimerkki ovat huolenkantajat, ehkä useimmiten naiset, jotka kokevat, että sairastuneelle on omistauduttava ja luovuttava kaikesta muusta.

Muista hoitaa myös itseäsi

Joskus käy myös niin, että sairastunut osapuoli tulee hyvin mustasukkaiseksi. Kun hän ei pääse minnekään, toinenkaan ei saa nauttia elämästä.

– Tai saattaahan sairastunut ihminen joskus vaipua itsesääliin ja kokea olevansa uhri, jonka elämä on ohi.

Liisa Väliä muistuttaa, että harva on alun perin mennyt naimisiin sairauden kanssa. Koska kyseessä on uusi tilanne, myös pelisäännöt on syytä päivittää.

Jos terve osapuoli luopuu oman itsensä hoitamisesta, vaarana on uupuminen. Tuolloin ollaan tilanteessa, että raikasta happea ja uutta virtaa suhteeseen ei tule mistään.

– Terveen puolison kannattaa miettiä, miten hän tankkaa itseään. Liian usein käy niin, että pariskunta sinnittelee äärirajoille asti. Avuntarve uskalletaan tuoda esiin vasta romahtamispisteessä.

Siksi hyvässä vaiheessa ja terveenä ollessa kannattaisi keskustella tulevista haasteista: Jos jompikumpi sairastuu, mitä toiselta toivotaan?  Saako puoliso viedä intervallishoitoon, vaikka hän vastustelisi? Mitä toiselta toivoo sairauden tullen. Hoitotahtokin selkeyttää tilannetta.

Asiantuntijana toiminnanjohtaja, psykoterapeutti Liisa Välilä Parisuhdekeskus Kataja ry:stä. Lisätietoa hankkeesta Kun puoliso sairastuu.

Lue lisää Hyvä terveys 5/18, jossa on muotoilija Päivi Rintaniemen ja insinööri Markku Rintaniemen tarina, kun Markku sairastui vaikeahoitoiseen glaukoomaan. Tilaajana voit lukea koko lehden maksutta digilehdet.fi-palvelusta.