Tunneälyn määrä ei ole kiveen kirjoitettu, joten sitä voi kehittää. Aloita tästä.

1. Tunnetilan havaitseminen

➜ KYSY, älä tulkitse
Kun olet puheissa myrtyneeltä vaikuttavan ihmisen kanssa ja haluat ymmärtää hänen tunnetilaansa, tee hänelle pieniä ja ystävällisiä täydennyskysymyksiä: ”Olenko oikeassa, kun minusta tuntuu, että jokin huolestuttaa sinua?¨ ”Miten minusta näyttää, että hartiasi ovat vähän lysyssä tänään?” Ja kun toinen vastaa, kuuntele oikeasti läsnä ollen. Vastapuolesta saamasi ensivaikutelman varassa tulkitseminen ja hänen päänsä yli tietäminen olisi loukkaavaa. Siitä tulee vaikutelma, että luulet tietäväsi hänen asiansa paremmin kuin hän itse.

2 . Kun teet virheen

➜ Ole armollinen
Jos erehdyt tai teet virheen, on tärkeää nähdä tapahtuneen tilannekohtaisuus. Viisasta on todeta esimerkiksi: ”Tässä kohtaa erehdyin, tein väärän tai huonon valinnan. Se ei kuitenkaan merkitse, että olisin kokonaan huono, vaan ihan hyvä tyyppi”. Suuntaa huomiosi siihen, että sinulla on monia muita taitoja. Voit myös miettiä, mitkä ulkoiset olosuhteet, vaikkapa stressi tai huolet vaikuttivat siihen, että tuli virhe. On tavallista, että epäonnistumisen tapahduttua huomio kääntyy oman itsen sisälle, mistä seuraa itsesyytöksiä ja turhaa voimavarojen kulumista. Näin voi alkaa esimerkiksi työuupumus.
Kun opit ajattelemaan näin itsestäsi, osaat suhtautua armollisesti myös muille sattuviin erehdyksiin.

3. Lohduttamisen vaikeus

➜ Näytä uusi näkökulma
Jos tunnet, että lähimmäisen lohduttaminen ei oikein suju sinulta, turvaudu kunnioittavaan kysymiseen: ”Miten voisin auttaa, mitä toivot minulta?”
Näin annat vastapuolelle mahdollisuuden pukea huolensa sanoiksi, jotka ovat hänen omiaan. Silloin huolenaihe jäsentyy hänen mielessään ja sitä on helpompi käsitellä. Hyvänä kuuntelijana voit siis auttaa toista oivaltamaan uuden näkökulman huoleensa tai suruunsa. Muista kuitenkin, ettei kukaan voi tuosta vain muuttaa toisen ihmisen elämää hyväksi. On jo paljon, jos pystyy osoittamaan toiselle uusia ajattelutapoja.

4. Myötätunto kadoksissa

➜ Harjoittele hellyyttä
Jos sinun on vaikea osoittaa hellyyttä muille ihmisille mutta haluaisit olla tässä lajissa parempi, aloita harjoittelu itsestäsi. Järjestä itsesi tilanteisiin, joista oikeasti nautit, harrasta mieluisia asioita, osoita hellyyttä lemmikkieläimelle tai katso vaikkapa valokuvia, jotka herättävät hellyyden tunteen. Omat hyvän olon kokemukset saavat sinut huomaamaan, mikä varmaankin olisi mukavaa myös muista. Opit suomaan tai osoittamaan hellyyttä toisillekin ihmisille.  
Älä kuitenkaan yritä väkisin muuttaa itseäsi. Hyväksy se hellyyden laji, joka on ominainen sinulle. Oli se sitten pieni taputus toisen olalle tai tarjoutuminen tiskaamaan hänen puolestaan.

5. Kuoppia vuorovaikutuksessa

➜ Tunnista ennakkoluulot
Tulkinnat ovat monien ihmissuhteiden kompastuskiviä. Yleensä tulkitaan sitä enemmän, mitä kauemmin on tunnettu. Näin on niin avioliitoissa kuin työyhteisöissäkin. Ennakkoasenteita voi syntyä huomaamatta ja ihmisiä aletaan luokitella ja tulkita enemmän tai vähemmän suoraviivaisesti koulutuksen, iän, sukupuolen ja muiden ominaisuuksien perusteella. Aito vuorovaikutus käy melko varmasti mahdottomaksi jos sitä yrittää tällaisten luutumien pohjalta. Huomaa myös, että omista syistään jokainen meistä on tässä hetkessä erilainen kuin eilen tai viime vuonna.

Asiantuntija psykoterapeutti Anneli Litovaara, Helsinki

Lue lisää Neuvottele pehmeästi ja onnistu

Anna itsestäsi

Jos haluat kehittää tutustumistaitojasi, mieti, oletko ehkä liian pidättyväinen ja etäinen.

Jos olet, yritä laimentaa näitä ominaisuuksiasi. Et voi saada, jos et anna jotain myös itsestäsi.  

Tutustumista voit opetella neutraaleissa tilanteissa. Ole ystävällinen ihmisille, joita tapaat päivittäin ohimennen: kaupan kassalle, kampaajalle, naapurin mummolle. Vaihda aluksi muutama sana, myöhemmin useampikin. Yllätyt iloisesti, kun huomaat, että useimmat ihmiset haluavat ottaa kontaktia ja puhua, kuten sinäkin.

Jos vastapuoli ei kuitenkaan reagoi odottamallasi tavalla, älä pety, sillä se on hänen valintansa. Sinun valintasi on ystävällisyys, toisen jostain omasta syystään jokin muu.